Foto: Rasmus Kongsgaard

Fra koncertsal til baggård: Den klassiske live-musik lever stadigvæk – lige uden for dit vindue

Hvem siger, at livemusikken er død og kun foregår via streaming? Initiativet Baggaardskunst bringer den klassiske musik ud til folket.

Mens streaminggiganten Netflix har haft kronede Corona-dage foran sofaer verden over og har tiltrukket 15,7 millioner nye abonnenter i 2020’s første kvartal, så holder live-musikken, musikere og skuespillere hårdt for i denne tid. Teatre, koncertsteder og operahuse er tvunget til at holde lukket, og de fleste løstansatte og kunstnere uden faste kontrakter ser en uvis jobfremtid i møde. 

Alligevel er det ikke alle, der lader sig slå ud, for overalt dukker nye kreative løsninger på kunstens arbejdsløshed og publikumskrise op. De europæiske koncert- og operahuse streamer forestillinger og koncerter på sociale medier og digitale platforme, og Det Kongelige Teater har eksempelvis lanceret det digitale tilbud KGL XTRA



Også græsrødderne har fået inspirationsgødning af krisen. Her er f.eks. projekter som koncertstreamingtjenesten coronakoncerter.dk, Facebookgruppen Music From Our Livingroom og ikke mindst projektet Baggaardskunst, der skaber midlertidige koncertsale og fælles oplevelser i byrummet, som folk kan se og høre fra deres vinduer – uden at nogens helbred sættes på spil. 

Foto: Rasmus Kongsgaard

Bagkvinderne for Baggaardskunst er de to 26-årige gymnasievenner, Andrea Støier Andersen, der læser til forestillingsleder på Guildhall School of Music and Drama i London, og Johanne Holten, som uddanner sig til musikteaterinstruktør på Hochschule für Musik und Theater i Hamborg. Begge så frem til at arbejde med danske scenekunstprojekter, da krisen for alvor ramte branchen.

“Baggaardskunst opstod i kølvandet på det hjerteskærende pressemøde 6. april 2020, der gjorde alle os i kunsten arbejdsløse. Så holdt vi lige sørgedag den 7. april, og den 9. april satte vi os ned og besluttede, at nu måtte vi gøre noget andet. Hvis vi gerne ville se en koncert indenfor de næste seks måneder, måtte vi jo selv arrangere den. Vi åbnede en øl, og pludselig havde vi foldet det her koncept ud,” fortæller Johanne Holten.  

Et projekt tager form

Et opråb i kunstnernetværket på Facebook for to uger siden skubbede Baggaardskunst i gang og har fået bagkvindernes’ telefoner og indbakker til at gløde – for alle de bedste musikere, sangere og kunstnere har jo pludselig tid. Koncerter er blevet arrangeret, prøver afholdt og et samarbejde med Low-Fi Concerts er indledt. De vil fremover sælger billetter til Baggaardskunsts events, så musikere og kunstnere kan få løn.

KOMMENDE KONCERTER

Torsdag 23. april kl. 20 kan man opleve den næste mini-vindueskoncert. Her kan man høre uddrag af Pergolesis ‘Stabat Mater’, og så slutter den unge stjernefløjtenist Joachim Becerra Thomsen sig til Louise McClelland Jacobsen i sopranarien ‘Aus Liebe will mein Heiland sterben’ fra Bachs Matthæuspassion. Hvis du har lyst til at opleve Bagggårdskunst, så kan billetterne købes på Low-Fi Concerts til 20 kroner.

Du kan læse meget mere om Baggaardskunst på Facebook og følge deres events på Instagram. Projektet kan også kontaktes på: baggaardskunst@gmail.com

De første to koncerter foran Hagemanns kollegium på Østerbro og i baggården ved Skindergade 24 i København K, kom i stand for en lille uge siden. Her mødte vinduespublikummet et meget intimt uddrag af komponisten Pergolesis ‘Stabat Mater’, barokmusikværket om Jomfru Maria, der betragter sin søn Jesus på korset. Normalt kræver værket en lille orkesterbesætning eller som minimum et orgel som understøttelse til to vokalsolister, men i denne version opføres værket af de to unge sangere, Louise McClelland Jacobsen, sopran, Laura Mayer, mezzosopran, samt Yngvild Vivja Haaland Ruud på accordeon.

Og det har været givende, fortæller Andrea om dels kunne mærke suset fra et nyt publikum, som har taget imod musikken med stor glæde, og dels hvordan musikerne livede op af at dyrke håndværket og kunsten igen.

Foto: Rasmus Kongsgaard

“Det er ret fantastisk, når musikere som Laura Mayer synger med glædestårer i første prøve. Det viser, hvor vigtigt det er for dem at skabe og lave musik for andre. Det er ret fantastisk, at vi kan være med til at skabe muligheden for det.”

Find mere om
Footer graphics