Indieselskaber haler ind på de store pladeselskaber – men Danmark er bagud
Radio & podcast
menu-close

Musikbranchen 2018: Indieselskaber haler ind på de store pladeselskaber – men Danmark er bagud

6. december 2018 |

Uafhængige pladeselskaber fortsætter væksten, men Danmark halter efter. Især lukningen af radiokanaler er problematisk, siger formand.

Cand.mag. i journalistik og filosofi. Skriver om musik, kultur og tech. Kontakt: soren@heartbeats.dk

Foto: Clem Onojeghuo/Unsplash

Der er Sony, Universal og Warner. Og så er der alle de andre.

De uafhængige pladeselskaber har traditionelt stået i skyggen af de store major labels, men det billede har rykket sig de senere år. Tendensens fortsatte i 2018 ifølge årets WINTEL-rapport, der kortlægger musikbranchens økonomiske udvikling på salg, streaming og rettigheder.

Således tegner de uafhængige pladeselskaber sig for 39,9 pct. af den samlede omsætning mod 38,4 pct. i 2017. Det svarer til knap 45 mia. kroner.

LÆS ARTIKEL: Indieselskaber omsætter for 38 milliarder om året

Også streamingindtægterne viser positiv udvikling. Her steg indtægterne med hele 46 pct. i forhold til året før.

Men ikke alt er guld og grønne skove, hvis man spørger Kristoffer Rom, formand i Danske Uafhængige Pladeselskaber (DUP):

”Vi kan desværre konstatere den tendens, at det internationale repertoire får en større og større markedsandel end det danske på streaming-tjenesterne. Derfor er den uafhængige sektor i et lille land som Danmark under stort pres,” siger han i en pressemeddelelse.

Danmark lider under lukning af radiokanaler, men eksportmulighederne er gode

Alligevel har næsten halvdelen af de adspurgte pladeselskaber svaret, at streaming er en positiv faktor for deres økonomi. Dermed er det digitale marked ikke kun en risiko, hvor man ender i en håbløs kamp mod de tre store pladeselskabers stærke marketing, og det kommer de små selskaber til gode, der nu tør investere langsigtet i kunstner-udvikling og i album-formatet.

Ifølge Kristoffer Rom fra DUP er det for Danmarks vedkommende et stort problem, at man har valgt at lukke DR’s alternative musikkanaler. Det lægger pres på mindre kunstnere og øger koncentrationen af de store musikere, der allerede dominerer spillefladen.

”Presset bliver ikke mindre af, at man har valgt at lukke de radiokanaler, der spiller allermest uafhængig musik. Den globale uafhængige sektor stortrives på mange måder, ligesom danske selskabers eksportmuligheder nok aldrig har været bedre – men på den nationale scene går den uafhængige sektor store udfordringer i møde i en virkelighed, hvor musikmedierne er færre end nogensinde og det internationale repertoire fylder mere end nogensinde.”

Ifølge rapporten får de uafhængige pladeselskaber en tidlig julegave i det, at 77 pct. af kunstnerne har fornyet deres kontrakt.

Søren Vestergaard Thiesen

Cand.mag. i journalistik og filosofi. Skriver om musik, kultur og tech. Kontakt: soren@heartbeats.dk