lgbt

Mindretal mod mindretal i England: Muslimske forældre tager deres børn ud af skolen i protest mod LGBT-undervisning

I Birmingham har et nyt fokus på LGBT i undervisningen ført til, at oprørte familier holder deres børn hjemme på en skole, hvor 98 procent af børnene er muslimer.

Denin Lawley / Unsplash

På en folkeskole i Englands næststørste by, Birmingham, har man indført LGBT-positiv undervisning i de mindste klasser for børn 5-11 år. Tanken er, at børnene skal lære om alternative familieformer med flere mødre eller fædre, også så de såkaldte regnbuebørn ikke skal føle sig anderledes fra de andre børn.

Med titler som ’Mommy, Mama And Me’ og ’That’s Not How You Do It’ er bøgerne udviklet til at fortælle skolebørn om folk med forskellig seksualitet, religiøs baggrund, familieformer og øvrige syn på livet. Derudover skal undervisningen lægge op til åben snak i klassen om, hvad det vil sige at være ens og anderledes med samtale- og tegneøvelser.

Men undervisningsmaterialet ’No Outsiders’ møder hård kritik blandt forældrene. Det er navnligt en gruppe utilfredse mødre – til børnene i Parkfield School i Birmingham, hvis elever overvejende har muslimsk baggrund.

Skoleledelsen inviterede ellers for fire år siden alle forældre til åben dialog, før projektet blev implementeret. Fra starten af februar i år blev personalet dog mødt af demonstrerende forældre med skilte og megafoner udenfor skolen. Kort efter valgte en stor del af forældrene helt at holde deres børn hjemme i protest. De mener ikke, at skolen respekterer det lokale miljøs moral og etik.

“Nok er nok”

En af protesternes bannerførere, 34-årige Fatima Shah, der har en 10-årig datter på skolen, udtaler til netavisen BirminghamLive:

”Det er upassende, totalt forkert. Børnene får at vide, at det er ok at være homoseksuel, selvom 98 procent af børnene på skolen er muslimer. Det er et muslimsk miljø. Jeg har taget min datter ud af skolen, og det samme har mange andre forældre. Nok er nok.”

På få uger steg antallet af børn, der blev holdt hjemme til over 600. Fatima Shah understreger dog, at forældrene naturligvis respekterer britisk lovgivning og seksuelle mindretal:

”Vi tror på fundamentale britiske værdier og mener, at man bør behandle homoseksuelle med gensidig respekt uden diskrimination og fordomme – ligesom alle andre mennesker.”

Den britiske regering vedtog i 2010 The Equality Act 2010, der ”juridisk beskytter befolkningen fra diskrimination på arbejdspladsen og i det øvrige samfund”. Formålet var at samle tidligere antidiskriminationslove under samme lovtekst, gøre den lettere at referere til og styrke den enkelte steder om nødvendigt. Sidenhen har landets uafhængige undervisningskommission blåstemplet ’No Outsiders’-materialet som passende til de små alderstrin og anbefalet, at skolen og forældrene mødes i dialog om tilpasningen af undervisningen.

“’No Outsiders giver os mulighed for at sætte fokus på disse forskelle, så børn vil kunne tolerere og acceptere forskelle i vores samfund i dag”, lyder det fra udviklerne.

Fatima Shah mener dog, at loven og dens principper kan undervises i skolesystemet, uden at det går i clinch med religiøse værdier:

”Vi respekterer The Equality Act og mener, at den kan implementeres uden at promovere homoseksualitet. Børn har en naiv og uskyldig opfattelse af seksuelle forhold. I den alder er det upassende at lære dem, hvad der er et homoseksuelt og heteroseksuelt forhold”.

Siden furoren på Parkfield Community School har protesterne spredt sig til fire andre skoler i Birmingham. Som konsekvens har Parkfield Community School i første omgang aflyst ’No Outsiders’-timerne frem til påske med henblik på igen at indkalde forældrene til dialogmøder.

Det britiske parlament vedtog i forrige uge med overvældende flertal, at LGBT-inklusiv undervisning fra starten af næste skoleår skal implementeres på alle landets skoler. Religiøse friskoler har dog lov at forkynde undervisningen ud fra et ”særligt religiøst perspektiv” og ”etablere en åben og afbalanceret debat om kontroversielle emner”.

Find mere om
Footer graphics