I 2010 vendte Bjørn Beyer tilbage til Danmark efter halvandet års pusterum i Brasilien. Da han kom hjem, opdagede han noget: Restaurationsbranchen haltede.
Det var især i løbet af vinteren, at restauranterne havde svært ved at tiltrække gæster. Bjørn Beyer mener, at danskerne går lidt i dvale derhjemme i de kolde og mørke vintermåneder. Som en hjælp til restauranterne besluttede han, og hans samarbejdspartnere, derfor i 2011 at arrangere Danmarks første restaurantfestival, som de kaldte Dining Week. Den skulle afholdes i uge 7 med 20-25 københavnske restauranter, hvor gæsterne kunne spise ude til en overkommelig pris.
Bjørn Beyer og hans samarbejdspartnere havde en forestilling om, at de, med lidt held, ville sælge mellem 5.000 og 10.000 billetter, men salget gik over al forventning med 30.000 solgte billetter.
Hvor vinterferien for mange primært betød en skiferie eller en tur i sommerhus, blev Dining Week en mulighed for at udforske den danske restaurantscene for alle dem, der blev hjemme.
”Det tog lidt røven på os. Vi havde sat næsen op efter noget andet, så det var mega fedt,” siger Bjørn Beyer.
Siden da har Dining Week bredt sig til hele Danmark og afholdes i dag i uge 7 og 42 med over 250 deltagende restauranter og mere end 160.000 solgte billetter om året.
Fra filosof til selvstændig
Bjørn Beyer har en baggrund i filosofi fra CBS, så det var egentlig tilfældigt, at han endte med at skabe events og stifte Danmarks største restaurantfestival.
”Jeg havde et studiejob, hvor jeg var bartender. Niveauet på baren var højt, og så tænkte jeg, at det måtte kunne overføres til private fester eller fester for virksomheder. Langsomt fik jeg bygget et cocktail cateringselskab, samtidig med at jeg var studerende.”
I en alder af 23 år blev Bjørn Beyer selvstændig, og det har han været lige siden. For Bjørn Beyer er der nemlig aldrig særlig langt fra idé til handling. Når først han har en ny idé, går der ikke længe, før han sætter alt i gang. Det samme gælder for Dining Week. Fra ideen opstod i 2010, gik der ikke mere end et år, før Dining Week var en realitet.
Udover Dining Week stiftede Bjørn Beyer, i forlængelse af festivalen, Madbillet, et billetsystem til gastronomiske events samt bordbookingsystemet Bordibyen. Derudover ejer han en del af San Pellegrino i Danmark. Han har konstant en masse projekter i gang, og det seneste er, at han i efteråret 2023 lancerede Dining Week i Sverige.
”Jeg slapper af i mit arbejde, og så har jeg altid en følelse af, at tingene nok skal gå. Der er selvfølgelig altid bekymringer og bump på vejen, men der er også altid noget at glæde sig over. Det er et spørgsmål om mindset. Jeg fokuserer på, hvad jeg skal i dag, og hvad der skal fylde hos mig.”
Brasilien inspirerede
Bjørn Beyer hentede inspiration fra sin tur til Brasilien og andre ture til udlandet, hvor han fornemmede, at mennesker var bedre til at bruge byens rum. Han synes, der er noget særligt ved at gå på opdagelse i sin egen by og opleve, hvad byen rent faktisk har at byde på. At være turist i egen by, kalder han det.
”Dengang havde jeg en følelse af, at dét at gå ud at spise var en sjældenhed for mange danskere. Når vi mødtes var det oftest derhjemme, hvor vi lavede mad til hinanden frem for at indgå i byrummet sammen med andre mennesker. Det ville vi gerne lave om på.”
Men det er ikke kun byen, der gør det særligt at spise ude. Bjørn Beyer, mener også det er godt for den mentale sundhed at komme ud og spise blandt andre mennesker. Det giver energi at deles om en oplevelse.
”Dining Week er for mange blevet en tradition på lige fod med, at vi går ud og spiser påske- eller julefrokost. Festivalen har en højtidelighed, fordi vi inviterer hinanden ud på tværs af generationer blandt venner og familie. Det emmer af kærlighed og samvær. Jeg tror, at festivalen indbyder til, at man faktisk husker hinanden og går ud og spiser sammen.”
I år er det 14. gang, at Dining Week afholdes med et stort udvalg af restauranter. Festivalen er gået fra at være en ide om at bruge byen mere til at være en stor restaurantfestival med rig mulighed for at prøve en masse nye spisesteder af.
”Jeg vil ikke tage æren for det hele, men jeg synes klart, vi har formået at åbne danskernes øjne for at opleve restaurationsbranchen, prøve nye steder af og spise ude. Går man en tur i byen i januar, så ser du faktisk, at restauranterne er relativt fyldte. Danskerne kan godt lide at gå ud og spise. Det håber jeg, vi har haft en indflydelse på.”
Så Dining Week har været med til at ændre danskernes restaurantvaner?
”Jeg har oplevet en restaurantscene, der er gået fra at være meget italiensk og franskorienteret til, at vi nu har en restaurantscene, særligt i København, som repræsenterer hele verden. Vi er blevet mere interesserede i at udforske nye smage og retter. Jeg håber, at Dining Week har været med til at løfte interessen for det nye og ukendte.”
Udover at skubbe til danskernes nysgerrighed for at udvide madhorisonter mener Bjørn Beyer, også at den store interesse for Dining Week hjælper restauranterne med at blive mere synlige for nye gæster.
”Når folk tager til Dining Week, er de interesserede i at dele deres oplevelse fx på sociale medier eller når de snakker med venner eller kollegaer. Det skaber noget markedsføring, som har en kæmpe værdi for restauranterne.”
Hvor tager du selv hen og spiser?
”Jeg er blevet meget inspireret af mit arbejde. Jeg spiser meget gerne på nye steder og får mange gode anbefalinger. Jeg vil hellere prøve en ny restaurant, end et sted jeg kender i forvejen. Når det så er sagt, så har jeg selvfølgelig mine yndlingsrestauranter. Jeg er vild med den japanske restaurant, Jah, der ligger på Gasværksvej. Den er fantastisk hyggelig, og jeg synes både vin- og sakekortet er outstanding. Så er der også Restaurant Alf – en ny restaurant på vej på Gammel Kongevej. Folkene bag er ekstremt dygtige i det franske køkken og har en tilknytning til vinforretningen Volatil. Den sammensætning lyder rigtig spændende, så der har jeg booket bord.”
Bjørn Beyer elsker at arbejde med passionerede mennesker, og i sidste ende vil han, og holdet bag, ikke tage æren for Dining Weeks succes. Den tilfalder de dygtige restauranter, som brænder for at lave god mad og skabe fantastiske oplevelser for gæsterne.
”Hos Dining Week er restauranterne de store stjerner. Det er dem, der leverer oplevelsen. Hvis ikke restauranterne skaber den fede oplevelse for gæsterne, så ville der ikke være nogen Dining Week.”