Zara dropper plastikposer og går 100 procent grøn

Modekoncernen Inditex, der bl.a. ejer Zara, har netop offentliggjort en række mål, der skal være med til at gøre koncernens brands grønnere og mere bærerdygtige.

For nyligt offentliggjorde modekoncernen Inditex en række grønne 2025-mål, skriver Marketing Interactive.

I 2025 skal alle Inditexs otte brands sælge bomuld, linned og polyester, der er 100 procent økologisk, bæredygtigt eller genbrugt. Derudover skal 80 procent af energien som koncernen bruger til forretninger, depoter og kontorer være genanvendeligt i 2025.

Butikskæden Zara er allerede i fuld gang og vil allerede i år nå deres mål om at være energieffektive. Inditex’ ambition er, at samtlige af deres brands skal være energieffektive allerede i 2020. Samtidig vil Zaras ’at-home used clothing collection’-service, der allerede kører i en række byer i Spanien og Kina, blive udvidet til deres forretninger i Paris, London og New York til september.

Væk med plastikposen

Fra næste år vil Inditex også udfase brugen af plastikposer helt. Allerede på nuværende tidspunkt har nogle af deres brands, heriblandt Zara, droppet plastikposen, men nu skal det være helt slut for samtlige af Inditexs brands. Derudover vil koncernen fra 2023 eliminere brugen af engangsplastik, og 100 procent af affaldet fra koncernens butikker, depoter og kontorer vil blive genanvendt.

Foruden Zaraejer Inditex også mærkerne Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home og Uterqüe.

Foto: Wiki Commons

Footer graphics