hello
Foto: Adam Solomon/ Unsplash

Kommentar af Le Gammeltoft: Er det virkelig så svært at besvare dine mails?

Hvad er det mon, der sker, når kunder og kontakter løber i flyverskjul og undlader at svare på henvendelser og mails?

Det er på ugebasis, at jeg oplever, at andre ikke kan finde ud at svare mig, og jeg bliver lige overrasket hver gang. At være i en eller anden form for dialog – via mail eller SMS – med diverse kontakter og samarbejdspartnere, som pludselig forsvinder fra jordens overflade. 


Senest var det en gartner. Jeg bad om hjælp til at få beskåret frugttræer, han har tidligere arbejdet for mig og sagde ja tak til opgaven, men da jeg foreslog en konkret dag, forsvandt han. Intet svar. Ikke en lyd. Og det er langt fra en sjældenhed. Jeg sidder ofte i situationer, hvor jeg er ved at lukke en aftale, og hvor en håndværker eller kunde så pludselig forsvinder. 

Det giver egentlig bedre mening, at en kunde, der skal bestille et produkt hos mig, som koster penge, pludselig trækker sig. Det tror jeg, vi alle sammen har været ude for. Men at en, man vil hyre og betale for at udføre et stykke arbejde, gør det samme, undrer mig.  

Denne form for kontakt-ghosting, kendt fra dating-verdenen, fortæller noget vigtigt om en tendens i vores samfund. Har vi simpelthen for travlt til at svare? Eller er de mennesker, der sniger udenom, snarere for konfliktsky til at sige nej tak og ikke alligevel? Eller handler det slet og ret om dårlig opdragelse? 

Vi har alle generelt en tendens til at tro, at alt for meget drejer sig om os selv, men skyldes de manglende svar konfliktskyhed, så må nogen tage teten og lære folk, danskerne, os, at vi alle sammen har for travlt og for mange vigtige ting at forholde os til end at gå og være sure på folk, der afviser en opgave, en aftale eller et køb. 

Så nej, jeg bærer ikke nag, hvis du siger nej tak eller trækker dig fra en aftale. Men gør det da høfligt. Og gør det med det samme. Jo længere du trækker det ud, jo værre bliver det for alle – jeg bliver irriteret, og du bliver akavet, og samarbejdet bliver svært.  

Nos dig så sammen

Ikke at det ikke kan smutte for mig. Det gør det – og nok oftere, end jeg bryder mig om. Jeg har også for travlt. Men når folk så venligt rykker mig for svar, skynder jeg mig at undskylde og nosse mig sammen til at sende et ordentligt svar. Men hvad sker der for alle dem, der trods flere venlige påmindelser simpelthen ikke vender tilbage? 

Så travlt er der da ingen, der har? Alle kan skrive fem linjer i en mail retur. Og HVIS du har sindssygt travlt, så er mit råd at svare med det samme, når du modtager rykkermail nummer to eller tre om dit hængeparti. Få det ud af verdenen.  

Som ren public service kan du endda copy paste standart-beskeden her, sværere er det ikke: 

”Kære XXX. Undskyld mit manglende svar. Jeg har desværre ikke mulighed for at gå ind i samarbejdet på nuværende tidspunkt, men du er velkommen til at kontakte mig igen næste år”. 

Selv tak.

Find mere om
Footer graphics