Foto: Frederik Heller

Heartbeats store guide til sommerens cocktails

Foråret står for døren, og snart kan du igen nyde en drink i solen. Heartbeats giver dig her et indblik i, hvilke tendenser, der rører sig indenfor drinksverdenen, så du kan sikre dig, at du får den helt rigtige drink i hånden.

Du har netop sat dig ved et bord, og én efter én dukker vennerne op på baren. Når drinksene skal bestilles, melder alle ind, hvad de ønsker sig. Nogen skal have en øl, andre bliver lidt mere modige, og kaster sig ud i en frisk IPA. Stemningen er høj, og snakken går livligt. Men pludselig stopper alt. Alles blikke rettes undersøgende på veninden, der lige er kommet hjem fra London, da hun bestiller en ”Trashy Singledekker Wormlymalt… uden is!”

Hvis du også går og drømmer om at være ´first mover´ indenfor drinksene, så kommer vi dig nu til undsætning. Vi har taget en snak med to af Danmarks førende bartendere for at høre dem, hvilke tendenser, der rører sig på cocktailmarkedet i øjeblikket, og hvad du kan regne med er på alles ‘tunger’ i foråret.

Det kommer an på, hvor du sidder

Nej, vi mener selvfølgelig ikke, at der er forskel på, om du sidder med ryggen til dansegulvet, eller om du har en høj eller lav stol. Men det har stor betydning for cocktails, om du sidder på en restaurant med tilhørende bar, der serverer cocktails, på en decideret cocktailbar, eller på en natklub.

For en af de store tendenser i disse år er, at flere restauranter er begyndt at lave have en bar ´in-house´, hvor du kan få cocktails til maden. De cocktails, man finder her, er ofte specifikt lavet i forhold til maden, og meningen er, at drinken skal supplere helhedsoplevelsen.

Foto: Frederik Heller

Lasse Løber fra Ruths Hotel i Skagen var finalist i sidste års ‘DM i Klassisk Cocktail’. Han har tit samarbejde med køkkenet, når han skal finde sine næste drinks.

”Jeg starter altid med at tage fat på kokken og høre, hvilke smage, de gerne vil have skal suppleres, underbygges eller skjules. Det har kokke også et andet perspektiv på end os. De har en anderledes tilgang til smag, og hvordan smage kan harmonere.”

Cocktailen bliver en forlængelse af maden, og derfor er netop samarbejdet så vigtigt på restaurantbarer.

”Cocktails passer perfekt sammen med mad. For det er nemmere at få alle mulige smagsnuancer frem i en cocktail. Når man smager en vin, vil en vinekspert fortæller dig, at der er nuancer af fx hindbær. Helt ærligt, det smager altså bare af vin. Måske kan du lige fornemme det en lille smule. Men med en drink kan du putte hindbærsmagen helt frem,” mener Lasse Løber.

Modsat restaurantbaren står natklubben. Her mener Lasse Løber ikke, at der er tale om de store, nye tendenser.

”Jeg tror bare, det handler om, hvad der billigt og hurtigt. Folk er fulde og har ikke tid eller tankekraft til det helt store. Så det bliver ofte bare de klassiske mojito, rom & cola, gin & tonic,” forklarer han.

Foto: Frederik Heller

Tag endeligt modet til dig

Damiano Pezzi fra Nimb i København genkender det med, at kunderne ikke altid tør at prøve noget nyt. Han var ligesom Lasse Løber finalist ved ‘DM i Klassisk Cocktail’ sidste år og vandt tilmed ‘DM i Mocktails’ (alkoholfri drinks) ved sidste års mesterskaber.

”Jeg kunne godt ønske, at kunderne var lidt mere modige en gang i mellem. De efterspørger ofte en klassisk drink i stedet for at prøve vores kreationer, der indeholder de samme ingredienser som menukortet, men hvor vi har ofte fundet en stærkere balance.”

”Så lad være med at spørge efter en isbjørn,” griner han og fortsætter:

”Selvfølgelig skal vi nok lave den til dig, hvis det er det, du har lyst til, men tag endelig modet til dig, og prøv nogle af vores drinks på menukortet. For der er gået en masse forarbejde i dem, og de har meget mere at byde på end en isbjørn.”

Nimb har både hotel, restaurant, roof top-bar, men Damiano Pezzi er primært på deres cocktailbar NimbBar. Der, hvor cocktailbaren adskiller sig fra restaurantbaren, er, at her er cocktailen stjernen. På en restaurantbar er det stadig maden, der er i højsædet. Så på en cocktailbar er det vigtigt, at drinken får lov til at blive et show.

”En tendens, vi ser, er, at kunderne gerne vil have noget ekstra. Noget magisk. Gerne en cocktail, der skaber en scene. Om det er måden, den bliver serveret på, eller om det er en form for tema omkring drinken, så skal der være noget mere end bare smagen,” forklarer Damiano Pezzi.

Foto: Frederik Heller

Varmt vejr og kolde drinks

Vi har tidligere skrevet om de bedste solspots i København. Men når du nu skal ud og besøge dem alle sammen her i foråret, hvad skal du så vælge, når du står i baren og kigger på udvalget?

”Det, der kendetegner en god sommerdrink, er, at den er luftig og let. Gerne med nogle stærke frugtnuancer. Og så skal den selvfølgelig være kold. Så det skal være en drink, der egner sig godt til at drikkes ,når den er kølet ned,” fortæller Damiano Pezzi og fortsætter:

”Jeg tror, det kommer af, at om sommeren er der en mere let og afslappet atmosfære blandt kunderne. Så folk bliver mere åbne for nye ting. De mere eksotiske drinks går bedre om sommeren.”

Hvis han skal pege på en bestemt ting, han forventer kan blive det næste, er Damiano Pezzis gæt champange-drinks.

”Drinks, der baserer sig på champagne, passer til den beskrivelse. De er lette og luftige og bliver kun bedre af at være kolde. Så jeg tror godt, at champagnedrinks kan blive populært. Men det er jo umuligt at sige. Hvis jeg havde en krystalkugle, så var jeg en meget velhavende mand,” griner han.

Lasse Løber peger på, at på restaurantbaren er det i høj grad den alkoholfri cocktail, der vinder frem i øjeblikket. Det hænger sammen med, at man ikke drikker cocktails på en restaurant for at blive fuld, men i stedet for at komplimentere maden.

”Vi ser helt klart, at flere foretrækker de cocktails, der har en lav eller ingen alkohol i sig. Det egner sig rigtig godt til restauranter, fordi de fleste skal jo kører hjem. Så det er en nem måde, både at kunne nyde en cocktail til maden, og samtidig være klar dagen efter.”

Samtidigt er der en tendens til, at man ser en større fokus på kvaliteten af råvarerne fremfor bare at have fokus på mængden af ingredienser.

”Det er det samme, vi ser indenfor restaurantmad i øjeblikket. Det er vigtigere, at det er ordentlige råvarer, der kommer i. Så gør det ikke noget, at drinken er ret simpel. Så længe den består af kvalitetsprodukter, så vil folk gerne have den,” mener Lasse Løber.

Foto: Lasse Løber

”Det vigtigste er, at balancen er i orden. Så længe den hverken er for sur, sød eller bitter, så betyder det ikke noget, at den ikke har så mange komponenter.”

Hvis han alligevel skal give et bud på den næste ”Gin & Tonic”, peger han på Spritz. Det er en klassisk Italiensk drink, der bygger på Aperol, mousserende vin og dansk vand. Variationer af Spritz regner Lasse Løber med, er det næste, vi ser tage Danmark med storm.

”De fleste barer og restauranter kommer med deres egne udgaver af Spritz, og det er 100% den vej trenden går i øjeblikket. Det tror jeg helt sikkert, vi kommer til at se i det her forår og sommer,” forudser Lasse Løber.

Han giver dig også her opskriften på sin egen kreation, ´Marie Spritz´. En Spritz, han beskriver som værende simpel, floral og let mousserende. En super cocktail til at sidde med i solen.

Prøv selv Lasse Løbers ´Marie Spritz´ derhjemme

  • 5 cl. Marie Brizard Peach likør
  • 1 cl. Friskpresset lime
  • 3 cl. Dansk vand
  • 6 cl. Perlino Prosecco extra dry

Bør serveres i et vinglas fyldt med is

Find mere om
Footer graphics