Drenge der spiller
Foto: Shutterstock

Gambling på skoleskemaet: Center for Ludomani vil kridte grænsen op mellem gaming og gambling

96% af danske drenge gamer, og det er derfor vigtigt at informere om grænsen mellem gaming og gambling, mener Center for Ludomani, som har igangsat et undervisningsforløb, der skal skabe sunde spillevaner.

30. september satte Center for Ludomani gambling på skoleskemaet, med sit nye tiltag, ‘Gaming eller Gambling?’. Et undervisningsforløb for 4.-6. klasser, der skal sætte fokus på forskellen mellem gaming og gambling.

Umiddelbart lyder det som en åbenlys forskel. Men i flere spil er der forskellige ‘underspil’, der på mange måder minder om gambling, forklarer Center for Ludomanis forebyggelseschef, Lars Hausted.

Ifølge Lars Hausted er det især de såkaldte ‘lootboxes’, der grænser til gambling. Lootboxes er en funktion, du kan finde i mange af de mest populære spil, såsom FIFA hvor spilleren køber en virtuel kasse, der indeholder forskellige genstande. Afhængigt af spillet varierer indholdet fra våben, figurer, udklædning og meget mere. Og netop denne uforudsigelighed skaber et element af gambling i spiluniverset.

Problemet opstår, når børnene bruger flere penge eller tid end tiltænkt, fordi de bliver indfanget af håbet om at vinde, på samme måde som man ser ved kasinoets roulette.

”Derfor er det vigtigt, at børnene bliver klar over, hvornår noget er sjovt, fordi det er et spil, og hvornår det er sjovt, fordi det er gambling,” siger han.

Undervisning i spilformat

I samarbejde med Lindhart & Ringhofs undervisningsforlag, Alinea, har Center for Ludomani derfor udarbejdet et undervisningsforløb, der skal hjælpe folkeskolebørn med at kende forskel på gambling og almindelig, harmløs gaming.

Undervisningsforløbet er selv udformet som et spil, hvor børnene får information i et legende format. Spillet blev gratis tilgængeligt for alle skoler 30. september i år og kan også tilgås online.

Lars Hausted understreger også, at det ikke er ambitionen at afskrække børn fra at spille, men at give dem en mere kritisk tilgang til det – og hjælpe dem med at skabe en sund dialog omkring spil med deres forældre.

”Vi er ikke ude på at få børnene til at holde op med at game. Jeg gamer selv. Målet er at få børnene til at være kritiske, når de får et nyt spil i hænderne,” siger Lars Hausted.

Find mere om
Footer graphics