Folk står i kø for at købe… grå joggingbukser: “Det er gået amok. Vores omsætning er fordoblet”

Butikken Jørnæs Production har solgt de samme grå joggingbukser siden 1987, men nu har en ny trend blandt teenagepiger fået deres salgstal til at eksplodere.

Måske er det egentlig slet ikke så mærkeligt, men så alligevel. Under coronakrisen er behovet for at hoppe ned i et par grå joggingbukser så godt som eksploderet.

I hvert fald hos den lille tøjbutik Jørnæs Production på Østerbrogade, hvor de har solgt Fruit of the Loom-joggingtøj siden 1987. De har dog aldrig oplevet den massive interesse, som de gør nu.

“Vi har oplevet stigende interesse hen over de senere år, men nu er det gået amok. Vores omsætning er fordoblet under coronaen,” siger medarbejder Jessica Jørnæs om butikkens nuværende situation.

“Hver dag efter klokken 15 står folk i kø ned ad Østerbrogade i omkring 45 minutter for at komme ind i butikken. Men lige nu har vi udsolgt af alt det, de vil have.”

Og det er altså grå joggingbukser til 150 kr., at kunderne vil have. Typisk er det piger i alderen 13-19 år, der kommer forbi efter skole i så store tal, at leverandørene slet ikke kan følge med.

“Vores leverandører har omlagt til at producere mundbind, men deres joggingsbukser er blevet en kæmpe trend her i coronatiden. Hele København render rundt i dem for tiden. Forleden fik vi 50 kasser med grå joggingsbukser, og de er væk nu,” siger Jessica Jørnæs, hvis onkel grundlagde butikken i sin tid.

Hos Jørnæs Production havde man ikke regnet med at blive bestormet af den nye kundegruppe, som går målrettet efter de behagelige, grå gevandter. Foto fra Jørnæs’ Facebook-profil

Det er overalt

På grund af smittefare lukker Jørnæs Production kun fem kunder ind ad gangen. Men selv hvis de tog flere ind, ville de forvente at se teenagere med joggingbukser på hjernen ude foran.

Butikken er nemlig tilfældigvis blevet genstand for en heftig promovering på de sociale medier, hvor influencers og yngre piger, som går op i stil og tøj, spreder rygtet om den lokale gesjæft med de små priser.

“Det er rigtig billigt her. Men jeg tror ikke, der er så mange, der kender den her butik. Det var min veninde, som spurgte mig, om jeg ville med herned,” siger Frida på 14 år, som står i kø med et par veninder for at købe sweatpants og hoodies.

“Det er meget populært på Instagram og Tiktok at have sweatpants på. Det er sådan en oversize-stil, hvor man går i noget, der er lidt for stort til en. Det er overalt,” siger Frida. Hun har planer om at gå med sine joggingbukser hele tiden. Både sommer og vinter.

21-årige Sabrina står også i kø til Jørnæs Produktion med en veninde.

“Jeg skal have et par joggingbukser og en sweatshirt, og så havde jeg set, at det var billigere her, og at de har flere farver end andre steder,” siger hun.

Hun forventer nu ikke at gå i sine kommende joggingbukser konstant.

“Her i coronatiden har jeg været meget derhjemme, og så synes jeg, det er dejligt at have noget behageligt tøj. Men jeg tror ikke, jeg ville tage det på, hvis jeg skulle ud,” siger hun.


Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk. Hvis du kunne lide, hvad du læste, så kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev HER eller hoppe hen på forsiden og læse mere HER. Du må også meget gerne dele os med dit netværk, så vi kommer bredere ud. Tak

Find mere om
Footer graphics