Mark Zuckerberg

“Facebook opfører sig som digitale gangstere”

I kampen for markedsandele opfører Facebook sig som gangstere, lyder det i ny rapport fra et britisk regeringsudvalg. Samtidig anklages Mark Zuckerberg for at udvise foragt for retten.

Facebook har brudt flere love med fuldt overlæg og bør straks stilles for en dommer.

Så kontant er et britisk regeringsudvalg, der har foretaget en 18-måneder lang undersøgelse og gravet i det sociale medies rolle i udbredelsen af blandt andet falske nyheder. Det skriver The Guardian

Ifølge avisens gengivelse går undersøgelsen så langt, at den kalder Facebook for “digitale gangstere”, der bevidst og overlagt har forhindret retten i at få afgørende informationer.

“Demokratiet er i fare. Gennem personificerede og målrettede ‘dark posts’ fra ukendte kilder bliver borgerne ofre for falske nyheder på det sociale medie, vi bruger hver eneste dag”, siger udvalgets formand, Damian Collins fra Det Konservative Parti, ifølge The Guardian. 

Dark posts’ er den type reklameopslag, man møder i sit nyhedsfeed på Facebook, markeret med “sponsoreret”. Gennem dem kan man lave grupper af brugere med bestemte interesser, og som man derfor ved er mest modtagelige overfor indholdet. Metoden benyttes dagligt af lovlydige virksomheder, også nærværende medie, men kan altså også misbruges til at sprede falske informationer. 

En af rapportens andre hovedpointer er, at Facebook er i gang med at gennemføre en total markedsdominans, hvor de knuser rivalerne og udelukker dem fra at konkurrere med Facebook eller deres dattervirksomheder som f.eks. Instagram eller WhatsApp.

I sommeren 2018 blev Facebook ligeledes anklaget for at have truet op mod 20 mediehuse med den visse forretningsdød, hvis ikke de “samarbejdede”.

“Vi kan ikke tillade, at virksomheder som Facebook opfører sig som gangstere i onlineverdenen og opfatter sig selv som om, de er hævet over loven”, står der i rapporten, der også langer ud efter andre sociale medier, der ser sig selv som udelukkende en platform og afviser at være ansvarlige for det indhold, der bliver delt. 

Netop dette ansvar forsøger en ny copyright-lovgivning fra EU at lave om på, hvor f.eks. YouTube kan holdes retsligt ansvarlig, hvis en bruger ulovligt lægger et stykke musik op på deres tjeneste. Kritikere frygter, at det vil få platformene til at være over-sensitive og blokere mere indhold end nødvendigt for således at slippe for eventuelle retssager.

Mark Zuckerberg er ligeglad med retssystemet 

Også Facebook-chef Mark Zuckerberg får med pisken i den nye rapport. Udvalget beskylder ham for at vise foragt for retten ved tre lejligheder, hvor han har afvist at møde op og svare på udvalgets spørgsmål, men i stedet har sendt juniorrepræsentanter, der ikke kunne svare på noget som helst. 

“Mark Zuckerberg fortsætter med at vise mangel på lederegenskaber og den type ansvarsfølelse, som man forventer fra en topchef i en af verdens største virksomheder”, siger udvalgsformand Damian Collins i en pressemeddelelse.

I et svar til det britiske udvalg skriver britisk Facebooks politiske repræsentant:

“Vi har allerede lavet grundlæggende ændringer, så alle politiske reklamer på vores platform skal godkendes, og hvor vi samtidig ved, hvem der betaler for dem. De informationer lagrer vi så i et søgbart arkiv i syv år”. 

Facebook vil lukke ned for anti-vaxxers

Det er ikke første gang, Facebook ender i et politisk stormvejr. Også EU-Parlamentet har haft svært ved at få Mark Zuckerberg til at møde op, om end det lykkedes i maj sidste år. Her lød undskyldningen, at Zuckerberg var “meget, meget ked af”, at Facebook blev misbrugt til at sprede falske nyheder. 

Facebook er pt. i fokus i en anden sag, nemlig om hvorvidt de bør fjerne indhold, der taler imod mæslingevaccinationer. Det skriver Business Insider efter et mæslingeudbrud i USA, hvor visse ‘anti-vaxxers’ målretter falsk information mod særligt gravide kvinder gennem ‘dark post’-kampagner.  

Samtidig findes der særlige Facebook-grupper, der fraråder forældre at vaccinere deres børn. Ifølge Business Insider kan Facebook-brugere til enhver tid anmelde indhold – herunder også eventuelle sundhedsrelaterede misinformationer, som derefter bliver undersøgt manuelt af Facebooks egne faktatjekkere.

Facebook udtaler til Business Insider, at man “stadig overvejer, hvad der er det rigtige at gøre i forhold til anti-vaccinationskampagnen”, og hvordan man gør sand information mere tilgængelig.

YouTube har også meldt sig i kampen mod udbredningen af falsk information. Angiveligt skulle YouTube have følt sig presset til at fjerne anti-vaccinations-reklamer imellem videoerne. Det skrev mediet Buzzfeed i fredags, der citerer YouTube for at give begrundelsen, at denne type reklamer strider imod YouTubes politik, som forbyder indtjening på videoer med “farligt og skadende indhold”.

Foto øverst: JD Lasica/flickr

Find mere om
Footer graphics