Plant Jammer

Dansk mad-app stormer frem: Giver verden appetit på grøn mad

Corona har sendt os hjem i køkkenet, hvor både europæere og amerikanere nu er fuld i gang med at tømme deres køleskabe og lave vegetariske retter ved hjælp af den danskudviklede app, Plant Jammer. Målet er at få én milliard mennesker til at spise grønnere.

Okay, du har prøvet det mange gange før: Den knirkende lyd af en køleskabslåge, der åbnes. Det nedslående syn af de halvtomme hylder: Rødbeder i glas, fire æg og en halv lime. Og den rungende tomhed i dit hoved: Hvad skal du spise?

Det kan du nu spørge en virtuel kok om i appen Plant Jammer, der på magisk vis foreslår en ret ud fra indholdet af dit køleskab. Appen fokuserer på vegetariske måltider og har som mission at nedbringe madspild og få én milliard mennesker til at spise mere grønt og bæredygtigt.

Det lyder jo næsten for godt til at være sandt, så madskribenten prøver lige selv at bruge Plant Jammer. Selvom jeg mest skriver om mad, må jeg indrømme, at mit eget køleskab ikke altid er en historie værd, selvom det ofte indeholder både drama, overraskelse, undren og point-of-no-return (der medfører en tur i supermarkedet.)

Så jeg downloader appen, klikker på ikonerne der symboliserer det mest brugbare indhold af mit køleskab, og så kommer middagsforslaget og opskriften frem på skærmen. Det er faktisk meget nemt. Du finder både ”byg-selv-opskrifter” ud fra de råvarer, du har derhjemme, og gængse opskrifter som du kan lave fra bunden, hvad enten du hungrer efter en thai-karryret, japansk omelet, koreansk kimchi eller en nynordisk rødbededip. Du kan også lade appen guide dig til at vælge ingredienser, når du handler, som du så kan skabe noget spiseligt af derhjemme.

Behovet for Plant Jammers køkkenassistance har vokset sig stort under Coronakrisen. I øjeblikket har den danskproducerede app 4.000-5.000 downloads om dagen og er foreløbig blevet hentet cirka 800.000 gange og har 50.000 brugere om ugen i de seks lande, den dækker på nuværende tidspunkt.

”Vi kan tydeligt se, hvordan det hele er eksploderet i forhold til, hvornår landene gik i karantæne og lukkede ned, og folk begyndte at være mere hjemme. Først kom Italien og Spanien, så Danmark og Tyskland, og bagefter Storbritannien og USA,” fortæller Michael Haase, der står bag appen.

”Under Coronakrisen har vi set, at der er opstået en helt ny rytme i køkkenerne. Tidligere efterspurgte brugerne opskrifter på pasta, wok eller noget andet hurtigt, der lige kunne laves på 20 minutter efter arbejde. Nu kaster folk sig ud i at bage eller går i gang med langsomme retter som f.eks. hjemmelavet pizza, tærter eller gryderetter. Forbrugsmønstrene har virkelig ændret sig på kort tid. Folk går ikke så meget i supermarkedet mere, de vil hellere have varerne leveret, de køber større ind og er begyndt at planlægge flere dage frem. Førhen var der 10 procent af brugerne, der lavede en ugentlig madplan, nu er tallet oppe på 25 procent,” fortæller Michael Haase.

Topkokkenes leverandør

For at mindske madspild, og samtidig række hånden ud til de danske producenter af friske råvarer og grøntsager herhjemme, der på grund af coronakrisen ikke kan afsætte til restauranterne længere, har Plant Jammer indgået nye former for samarbejder.

Nu laver man måltidsplaner til grøntsagskasserne fra Grim (salg af økologiske ”grimme” grøntsager, der ikke lever op til de gængse krav til udseende) og fra Løs Market (økologisk købmand, der kun sælger varer uden emballage.) og senest er et samarbejde med Epicurean, der normalt leverer frugt og grønt til toprestauranter som f.eks. Noma og Jordnær, kommet i stand.

Ronni Højer fra Epicurean så pludselig hele sin forretning smuldre, da Coronakrisen lukkede alle de restauranter, hoteller og kantiner, han normalt leverede til. Men hurtigt sadlede han om og gik i gang med at sælge sine kasser med eksklusiv frugt og grønt til private i stedet. Helt tilfældigt bestilte Michael Haase fra Plant Jammer en af kasserne til sig selv. Han blev så begejstret, at et samarbejde lå lige for: Epicurean leverer grøntsagskasserne, og Plant Jammer leverer måltidsplanen til.

Plant Jammer-teamet er desuden i gang med at udvide partnerskaberne med f.eks. restauranter og andre leverandører med råvarer i overskud, der kan levere måltidsbokse, hvor Plant Jammer så bidrager med opskrifterne.

”Restauranterne har kokkene og fornemmelsen for gastronomien, men mangler kunderne for øjeblikket, så vi tilbyder dem teknologien, så de nemmere kan afsætte måltiderne”, siger Haase.

Fra McKinsey til iværksætter

Den 38-årige iværksætter er oprindelig uddannet cand.polit og har arbejdet i konsulentvirksomheden McKinsey, ligesom flere andre succesfulde start-up-hjerner (tænk f.eks. på Tommy Ahlers, Mette Lykke fra Too Good To Go og Jakob Jønck fra Simple Feast, red.) Michael Haase fik ideen til Plant Jammer i 2016, og i dag udgør teamet to kontorhunde og i alt 14 medarbejdere, primært dataanalytikere og softwareudviklere, der kommer fra f.eks. Tjekkiet, Polen og Kina. Fælles for dem er, at de alle har taget deres uddannelse i Danmark, og at Michael Haase ansatte dem allerede, mens de var i gang med deres studier.

Det har taget tre år at udvikle databasen, der har samlet sin viden ud fra food pairings og dataanalyser.

”Grundlæggende er det som at spørge 1.000 kokke om opskrifter og tips, og så har vi fundet nogle mønstre og lavet nogle grundregler ud fra de forskellige madtraditioner, f.eks. at tomater, squash og pinjekerner passer godt sammen,” forklarer Michael Haase.

På grund af Coronakrisen er appen gratis nu, normalt koster den 29 kroner om måneden.
”Vi har valgt at gøre den gratis ud fra overbevisningen om, at de stærkeste skuldre skal bære det største læs. Vi vil gerne imødekomme de brugere, der er mest berørt af krisen, for dem kan de 29 kroner betyde meget,” lyder det fra Michael Haase, der dog tilføjer, at brugerne stadig kan vælge at betale den almindelige pris eller donere et selvvalgt beløb, for Plant Jammer er stadig en mindre start-up virksomhed i vækst.

Plant Jammer fokuserer udelukkende på vegetarretter, selvom kun ti procent af brugerne er vegetarer eller veganere. De fleste bruger kød som tilbehør en eller to gange om ugen. Michael Haase er heller ikke selv hverken vegetar eller veganer, men spiser sjældent animalske produkter. Han er med egne ord fortaler for pragmatisme frem for dogmer, og han vil hellere have, at mange mennesker handler u-perfekt end at få alle til at gøre det perfekte.

Visionen lyder: ”Hvis vi kan få en milliard mennesker til at spise grønt bare en gang om ugen, vil vi kunne spare lige så meget CO2, som hvis man konverterede samtlige biler i USA, England, Tyskland og Danmark til el-biler,” siger iværksætteren.

”Hvis vi kan få folk til at spise mindre kød, når det er nødvendigt, eller få dem til at erstatte mandler med hasselnødder, hvis der er tørke, så kan vi ændre madkulturen og få det bedste frem i folk. Vi har tillid til, at forbrugerne kan lave gode måltider baseret på grøn kost, så kød og kød-kopiprodukter bliver overflødige. Vi vil simpelthen lave en plantebaseret revolution”, siger Michael Haase.

Footer graphics