Fredag skal vi til det igen. Vi kommer til at diskutere Black Friday, og traditionen tro kommer diskussionen til at foregå nogenlunde sådan her:
1. Der er dem, der har det stramt med Black Friday. Som synes, at hele konceptet i en klimakrisetid burde afvikles. Som ikke kan se meningen med stædigt at holde fast i en materialistisk mærkedag, der opfordrer os til merforbrug, samtidig med at klimaforskere konstant råber op om, at vi skal mindske vores forbrug og CO2-udledning, hvis klimakrisen skal på rette kurs. At Black Friday ikke hører hjemme i 2019, hvor verden – bogstaveligt talt –brænder og indlandsisen smelter hurtigere end nogensinde.
2. Så er der dem, som synes, at ovenstående skal slappe helt af. Dem, som mener, at Black Friday er en slags velgørenhedsdags for landets mindst velstillede, hvor disse ENDELIG kan komme ud og købe alle de ting på tilbud, som de ellers ikke har råd til resten af årets 364 dage. Dem, som mener, at vi faktisk burde takke et koncept som Black Friday for at komme mindre bemidlede familier til undsætning.
3. Og så er der dem, der ikke rigtig orker diskussionen (eller klimakrisen for den sags skyld). Som bare gerne vil købe alle deres 15 julegaver på tilbud, og måske også den der nye Eva Trio-gryde til 20 procent rabat i Imerco, som de har gået og luret på et stykke tid.
LÆS OGSÅ:
Uanset hvilken gruppe, man måtte tilhøre, så er der meget, der tyder på, at Black Friday har haft sin storhedstid. Det er som om, at der er blevet længere mellem de tragikomiske billeder og videoer af kunder, der som en flok lemminger stormer indkøbscentre for at få fingre i en billig fladskærm.
I stedet er fokus de senere år rettet mod de butikker og organisationer, som vælger at gå den modsatte vej og holde Green Friday i stedet. Enten ved at lukke deres webbutik helt ned i protest, som tøjdesigner Mads Nørregaard eksempelvis har gjort i en årrække, eller donere deres overskud på dagen til velgørenhed, som f.eks. tøjmærker som Skall Studio, ELSK og Dilling Underwear har valgt at gøre.
IKEA er et eksempel på en stor, international virksomhed, som igen i år boykotter forbrugsfesten. I stedet vil man på fredag henvise alle virksomhedens bannerreklamer til Den Blå Avis for at sætte fokus på overforbrug, og i stedet foreslå genbrug, skriver Berlingske. Sjovt nok gælder det svenske Black Friday-boycot kun i Skandinavien og ikke i firmaets amerikanske og canadiske butikker, som møbelkædens Country Commercial Manager, Elefteria Cromlidou, tirsdag morgen havde lidt svært ved at forklare i P1. Symbolpolitik kan man vel kalde det.
2018 slog ikke rekord
Første gang jeg skrev om brands, der tog afstand fra Black Friday, var for to år siden, og siden da er stadig flere organisationer og brands begyndt at tage afstand fra Black Friday, og på den måde tiltrækker de sig opmærksomhed – og branding – på det.
Siden Black Friday for alvor blev udbredt herhjemme i 2012, har omsætningen været støt stigende. I 2013 var omsætningen 1.370 milliard kroner, og i 2017 nåede omsætningen i de danske butikker op over 2,1 milliard kroner. Sidste år knækkede kurven dog for første gang, hvor omsætningen ’kun’ nåede 1.94 milliarder kroner, ifølge Nets.
Klimastrejke på Black Friday
Om det skyldes en mæthed af Black Friday som koncept, en større klimabevidsthed blandt danskerne, eller om faldet skyldes, at Black Friday i større grad strækker sig ud over flere dage, hvor butikkerne holder Black Week eller Black November, er svært at spå om.
Personligt tror og håber jeg, at ovenstående antibevægelser som Green Friday, samt endnu et år med deprimerende nyheder om den eskalerende klimakrise, har sat sig sine spæde spor hos danskerne.
I år er der desuden varslet verdensomspændende klimastrejke, også under navnet Green Friday, som afholdes samme dag som Black Friday i flere danske byer. Arrangørerne bag, Fridays For Future, opfordrer alle generationer til at gå gaden i anledning af det forestående COP25 klimatopmøde i Madrid. De henviser i indkaldelsen til paradokset i, at vi ifølge FN skal sænke vores produktion og forbrug med omkring 45 procent inden 2030, men stadig vælger at holde gang i forbrugsfesten.
Og apropos forbrugsfest: I år faldt den årlige Earth Overshoot Day allerede 29. juli – det tidligste, der nogensinde er målt. Det betyder, at jordens ressourcer for 2019 allerede var opbrugt 29. juli. Danmark befinder sig i øvrigt på 12. plads over lande, der forbruger mest.
Så er 1.000 kroners-spørgsmålet, om ovenstående tal får betydning for, om omsætningen på fredag kommer til at vise en fortsat nedgang ligesom i 2018. I så fald er det et tegn på, at danskerne er begyndt at forstå, at Black Friday er helt sort.