5 Media Mie Dahlqvist
Foto: Ken Hermann

5 Media er gået fra kvindemagasin til bæredygtighedsfond: “Med den klimakrise, vi står i, er der brug for mange som os”

5 Media er nu både et medie om bæredygtighed og en fond, som støtter projekterne, de skriver om – og det hele er non-profit. 5 Media skal ikke tjene penge, men bruge penge på at ændre verden.

Tænk, hvis en amerikansk velhaver kastede sin kærlighed på Danmark og den bæredygtige omstilling og af sit hjertes godhed grundlagde en non-profit på dansk jord, som skulle fortælle om alverdens bæredygtighedsprojekter og støtte dem finansielt, helt uden skumle bagtanker?

Hvis den slags skete i virkeligheden – at millionærer gjorde gode gerninger uden gevinst for dem selv – ville verden se helt anderledes ud, tænker du måske. Men skal vi tro direktør i 5 Media, Mie Dahlquist, findes den slags millionærer faktisk. En af dem hedder Laura DeVere og er ejer af 5 Media. Hun er amerikaner bosat i Frankrig, og hun har en særlig kærlighed til Danmark. Derfor har hun placeret sin non-profit bæredygtighedsfond her.

”Vi er et ‘impact media’. Et konstruktivt medie, men vi er også en fond. Og vi har ikke nogen forretningsmodel, for vi er non-profit. Laura DeVere vil gerne bruge sin formue på at skabe en mere positiv og bæredygtig verden. Hun finansierer 5 Media alene,” siger Mie Dahlquist.

5 Media har været ude på en redefinerings-rejse, siden dets lancering tilbage i slutningen af 2019. Dengang blev projektet fremstillet som værende et magasin, primært til kvinder, med ‘feminine værdier’ og finansieret af en ‘anonym kvindelig investor’. I dag har Laura DeVere åbent erklæret sit ejerskab af 5 Media, og selve projektet er endt som noget andet end et magasin til kvinder.

Skal man beskrive, hvad 5 Media egentlig er, kan det bedst forstås som en hybrid mellem et medie og en fond, som fokuserer på bæredygtighed. 5 Media bruger journalistisk storytelling til at fortælle historier om klimaet, bæredygtighed og såkaldte ‘change makers’ – iværksættere som forsøger at accelerere den grønne omstilling. Ud over blot at sprede grønne nyheder, støtter 5 Media også koncepter, virksomheder og opfindelser, som fokuserer på bæredygtighed ved at uddele kolde kontanter til lovende projekter.

”Ideen er desuden at skabe et stærkt community af folk, der er involverede i at påvirke vores fremtid på en positiv måde. Vi ved, at mange gerne vil gøre en forskel, men det kan være uoverskueligt og svært at vide, hvor man starter. Vi vil vise folk, at man godt kan nøjes med at bruge de ressourcer, man har, til at påvirke verden positivt,” siger Mie Dahlquist.

”Jeg håber, at vi bliver et stort netværk af engagerede folk, der samarbejder om at skabe en bedre fremtid.”

Ikke et magasin alligevel

I den spæde start, mens 5 Medias koncept endnu var under udvikling, var tidligere chefredaktør for Ekstra Bladet, Karen Bro, den ledende journalistiske stemme. I november 2019 fortalte hun til Heartbeats, at 5 Media var et nyt kvindemagasin, som skulle ‘løfte de feminine værdier’. Mie Dahlquist vil ikke kommentere på baggrunden for Karen Bros udtalelser dengang.

”Vi lancerede 5 media i juni 2020, og indtil da var vi i konceptudviklingsfasen. Jeg kan ikke forklare hvorfor eller baggrunden for Karen Bros udtalelser, andet end at Karen stoppede som chefredaktør, fordi hun og vores founder tilsyneladende var uenige om den strategiske retning,” siger hun.

”Siden jeg kom til i marts 2020, har vi været et medie med fokus på konstruktiv journalistik. Vi skal inspirere til en mere bæredygtig fremtid. Vi ønsker at røre, inspirere og motivere folk i den vestlige verden til en mere bevidst adfærd.”

Så ‘feminine værdier’ er ikke det, I har haft planer om at formidle?

”Vores værdier tror jeg ikke nødvendigvis har ændret sig. Man kan kalde dem feminine eller favnende. Siden jeg kom til, har 5 Media været et løsningsorienteret, konstruktivt medie. Vi har feminine værdier, hvis man vil kalde dem det. Jeg vil hellere kalde det favnende og empatiske, generøse værdier.”

Havde Karen Bro misforstået, hvad 5 Media skulle?

”Det er jeg ikke i stand til at svare på, da det var før min tid. Men jeg kan forstå på Laura DeVere, at ambitionen hele tiden har været at lave et favnende medie, som inspirerer os til en bæredygtig fremtid.”

Den journalistik, som 5 Media i dag producerer, handler om bæredygtighedsinitiativer indenfor områderne ‘nature calling’ og ‘conscious capitalism’, som hvordan søstjerner inspirerede forskere til en løsning, der kan forbedre havets økosystemer eller et portræt af en kok, der vil skabe madoplevelser uden madspild.

Mie Dahlquist medgiver, at der har været et par strategiske ændringer undervejs. Hun forsikrer om, at visionen og missionen altid har haft den samme idealistiske tone.

”Vores tilgang er at skabe et fællesskab. Et community, hvor vi samarbejder direkte med de initiativer, vi støtter. Det er et forsøg på at forbinde dem, vi kalder ‘thinkers and doers’: Dem, der har løsningerne og vil være med til at skabe en bæredygtig fremtid. Med den klimakrise, vi står i, er der brug for rigtig mange som os, der sørger for at give scenen til dem, der gør en forskel. Der er brug for nye rollemodeller, der inspirerer til at tage handling i egen hånd. ”

Om 5 Media

5 Media er dels en global fond, som støtter bæredygtighedsinitiativer, dels et medie, der kommunikerer bæredygtighedsdagsordenen. Rent journalistisk er ideen at skabe løsningsorienterede fortællinger om bæredygtighed og klodens fremtid gennem portrætartikler, nyheder, fotos og podcasts.

Sådan støtter de:

5 Media uddeler midler til projekter, som fokuserer på miljø og natur, ‘conscious capitalism’ og som generelt gør en bæredygtig forskel. Synes du, at du har et projekt, der passer ind i 5 Medias vision, kan du pitche det til dem online. Læs mere om kravene til dit pitch og støtten, du kan modtage på fivemedia.com/pitch.


Du har læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️

Footer graphics