Foto: Stine Heilmann

Karen Bro står bag nyt kvindemagasin: Vi vil være det middagselskab, alle gerne vil med til

5 Media handler om feminine værdier og har den tidligere Ekstra Bladet-chefredaktør Karen Bro i spidsen. Men mænd må også gerne læse med.

Dengang jeg for snart 100 år siden var ung journalistpraktikant på Berlingske, var Karen Bro både den mest elskede og frygtede nyhedsredaktør, man kunne risikere at blive udsat for på en weekend- eller nyhedsvagt. Fabelagtig til at coache, og nådesløs når hun tog en i skole lige inden deadline for at få skåret en nyhed endnu skarpere eller gøre en indledning en tak mere fængende.

Efter en årrække som chefredaktør på Ekstra Bladet meddelte Karen Bro i august, at hun ville starte sit eget globale magasin – for kvinder – og nu ser det nye medie altså det, der er tilbage at det grå novemberlys.

Karen Bro, der selv er 55 år, har startet 5Media sammen med en jævnaldrende kvinde, der er projektets indtil videre diskrete pengebagkvinde.

“Vi er begge to uafhængige kvinder, der har manglet noget at blive inspireret af. Vi har tænkt os at blive mindst 100 år, og derfor vil vi skabe en global samtale for kvinder, der vil gå nye veje. Men vi er ikke ekskluderende. Det kommer også til at handle om mænd,” siger Karen Bro, som ikke vil kalde det nye medie for et decideret feministisk projekt.

“Det er snarere favnende og løfter de feminine værdier, som vi alle sammen har. Det handler om at få inspiration til at gå nye veje, når det gælder lederskab i alle livets aspekter. Om at turde at være i tvivl og erkende, at hvis man går i nye retninger, kommer man også til at begå fejl, men at det faktisk kan være en værdi i sig selv. Jeg har selv været leder i mange år – på en meget maskulin arbejdsplads som Ekstra Bladet – hvor jeg betragtede mig selv som “en af drengene”, indtil det gik op for mig, at det traditionelt altid har været mænd, der har siddet på magten.”

Flere platforme og velgørenhed

For nogle år siden stiftede Karen Bro et netværk for kvinder sammen med ejeren fra den nu konkursramte restaurant Lê Lê, Ahn Lê, for kvinder har stadigvæk brug for at bakke hinanden op.

“Når folk har sagt til mig, at jeg er en rollemodel, fordi jeg har vist, at jeg kunne blive chefredaktør på Ekstra Bladet, har jeg altid følt, at jeg har en forpligtelse til at gå forrest og vise, at man kan gøre tingene på en anden måde. Fundamentet for det her er, at min partner og jeg er kvinder i 50’erne, som har mod på livet, men vi vil gerne favne alle, så der kommer til at være både mænd og kvinder i magasinet. Jeg vil gerne kuratere det som et af de middagsselskaber, hvor man har sagt ja for lang tid siden, men ikke rigtigt orker, men hvor det alligevel ender med at blive den fedeste aften, fordi man møder en, der laver noget, man aldrig har hørt om før, eller en anden, der har nogle idéer, som stikker i nye retninger.”

5 Media kommer til at strække sig over flere platforme. Fra december begynder man at sende podcasts, der bliver mulighed for at abonnere på et nyhedsbrev, og næste år kommer et fysisk magasin på papir. Emnerne vil spænde over kunst og fotografi til tech, videnskab, samfund og politik. Sproget er engelsk, selskabet bag er placeret i Holland, og den eneste grund til, at mediet er baseret i København, er fordi Karen Bro tilfældigvis bor her. Ellers er geografien underordnet.

“Der er så meget derude, man kan plukke fra, og det her skulle gerne være noget, man ikke har set før. Vi vil gerne åbne for en stor samtale og skabe et stort netværk på tværs af religioner, køn, landegrænser og politisk observans. Lige nu tror jeg, der er et åbent vindue for den samtale.

Sammen med Karen Bro står en uafhængig, kvindelig investor, som indtil videre forbliver anonym. Ikke at der er noget mystisk i det, forklarer Bro, men vedkommende har blot ikke behov for at stå frem offentligt. Selskabet er konstrueret som en fond, hvor det er meningen, at et eventuelt overskud vil gå til at støtte piger og kvinders uddannelse. Men indtil videre er det ikke 100 procent på plads, hvordan 5 Media vil tjene penge i fremtiden. Mange muligheder er i spil, og konkret går man efter en håndfuld sponsorer i form af internationale brands, som er bæredygtige og arbejder aktivt med diversitet.

“Vi har et helt klat formål og en tro på, hvad vi vil. Verden er klar til den samtale, er vi sikre på. At vi donerer penge til den sag, tror jeg også gør, at folk vil være med i vores fælleskab og hjælpe med at løfte det videre. Og så bliver det så godt, er jeg sikker på, at lige så mange mænd vil være interesserede i at læse det,” siger hun.

Find mere om
Footer graphics