Alt andet end glitrende K-pop: Kreative brancher har længe været Sydkoreas storsælger

Heartbeats’ Asien-ekspert Cecilie Wortziger er ikke overrasket over, at ‘Parasite’ blev Oscar-festens store vinder. Men hvordan vil det amerikanske filmakademi håndtere det næste år?

Jeg har en kæmpe forkærlighed for østens filmindustrier. Det er ikke altid lige godt, men det er for det meste et herligt sammensurium af fortællelyst, teknisk excellence og karakterer aldrig set mage. Østens grå beton og de besynderlige traditoner er eksotiske i Vestens øjne, og tilføjet et hint af Hollywood, så har vi den Sydkoreanske kultur-bølge.

Derfor har jeg – sammen med filmeverdenen – været på den anden ende, siden Bong Joon-ho dominerede årets Oscar-uddeling med hele fire store priser, og ’Parasite’ blev den første ikke-engelsksprogede film til at vinde hovedprisen for Bedste Film. Det er fantastisk, og det viser helt nye positive tider for det ellers lidt shitstorm-befængte Oscars-show, og ’Parasite’ har forhåbentlig åbnet akademiets horisont yderligere, og rykket lidt ved amerikanernes selvforståelse af at ‘Bedste Film’-kategorien dybest set altid har betydet ‘Bedste Amerikanske Film’. Det er kun sket 11 gange på 92 år, at en ikke-engelsksproget film er blevet nomineret i den tunge ‘Bedste Film’-kategori. Så få gange at mange faktisk tror, at en ikke-engelsksproget film slet ikke har lov til at vinde.

Det er ikke overraskende, hvis du spørger mig, at den første film til at hapse den tunge kategori, blev en sydkoreaner – der er i mange år kommet cinematisk guld ud af det asiatiske land. Sydkoreas filmindustri kaldes for Hallyuwood – Hallyu står for ’bølge’ og refererer til den ’Koreanske bølge’ – det er den tredjestørste filmindustri i verden efter Hollywood og Bollywood, og ud af Sydkorea kommer cirka 500 film om året.

’Parasite’ en oplagt vinder?

‘Parasite’ er langtfra et ensomt mirakel, som er vokset ud af Østens trænge gader. I Sydkorea er Bong Joon-hos film ikke eksotisk arthouse, men mainstreamfilm med millioner af solgte billetter. Filmen er et ægte box office-hit, og så er den lavet af en dybt respekteret instruktør, som har være på banen i rigtig mange år. Han har sågar lavet en engelsk-sproget film for Netflix, nemlig eventyrfilmen ‘Okja’ fra 2017 om genetisk modificeret supergrise med superstjerner som Tilda Swinton og Jake Gyllenhaal på rollelisten.

HØR OGSÅ:

“Vi gør som Hollywood, men med indhold fra Østen,” sagde instruktøren Kim Eui-suk, formand for Sydkoreas filmråd (KOFIC) allerede tilbage i 2013, da en populærkulturel ’koreanske bølge’ rullede gennem verden – de fleste husker nok den koreanske popstjerne Psy, som i 2012 lancerede sin gangnam-style dans, og satte fut i dansegulve over hele verden, og efterhånden har den nuttede musikgenre K-pop fået millioner af unge fans verden over. At de gør det samme som Hollywood bare i Østen, er nok en stramning, i hvert fald en lidt ærgerlig stramning, for ingen vil være en kopi af Hollywood. Allerede dengang i 00’erne begyndte Koreansk films indtog i resten af verdens biografer, og den forsøgte ikke længere alene at være lig med arthouse på de internationale filmfestivaler, men også give deres bud på mainstream. Og dengang var bølgen så stærk, at Sydkoreas ledere decideret meldte ud, at de satsede på eksport af spil, film, TV, film mode og andre kreative brancher, hvilket var overraskende, fordi mange forbandt Sydkorea med produktion af biler og elektronik, og slet ikke de mere ’bløde brancher’. I dag er det muligvis et resultat af den satsning, vi ser nået helt ind i hjerteknuden af Hollywood. Deroppe ved siden af instruktør-giganterne Martin Scorsese og Quentin Tarantino.

#OscarSoInternational

Oscar-akademiet er blevet mere internationalt de seneste år, og film som polske ’Cold War’ og mexicanske ’Roma’ har klaret sig flot i Oscar-sammenhænge, ’Roma’ blev endda nomineret i Bedste Film-kategorien sidste år, men tabte til filmen ’Green Book’. I år var cirka 2.000 af de mere end 8.000 medlemmer af Oscar Akademiet ikke-amerikanere, og det kan også være en af forklaringerne på ’Parasite’s store Oscar-succes. Mit gæt er, at vi de kommende år vil se langt flere ikke-engelsksprogede film blive nomineret i Bedste Film-kategorien.

Bedste Ikke-engelsksprogede Film-kategorien bliver til gengæld aldrig den samme igen, for det er jo absurd, at der skal være en underkategori af Bedste Film-kategorien, hvor resten af verdens film kan få lidt af spotlyset. Det er spændende, hvordan de vil håndtere den kategori næste år. Samtidig kan man undre sig over, at ingen af skuespillerpræstationerne i ’Parasite’ er endt som nominerede i en af skuespil-kategorierne. Det er måske næste skridt? Men tør vi tage spotlyset fra Brad Pitt?

Spring ud af din Komfortzone

Lige nu er Copenhagen Asian Film Festival i fuld gang, og jeg vil anbefale alle at tage ind og se nogle af de fantastiske film, som er på plakaterne i de københavnske biografer. Timingen for festivalen kan næsten ikke være bedre, men vær hurtig, for festivalen slutter allerede på søndag, og de fleste af Bong Joons-hos tidligere mesterværker er allerede løbet over skærmen, det drejer sig som seriemorderfilmen ’Memories of a Murder’, katastrofe-gyser-monsterfilmen ’The Host’ og thrilleren ‘Mother, men du kan stadig nå i Grand, hvor de lørdag viser den mørke komedie ’Barking Dogs Never Bite’.

Du kan se hele programmet for Copenhagen Asian Film Festival her.

Har du allerede et pakket program, vil jeg anbefale, at du bliver hjemme og ser Koreanske Chang-dong Lees Murakami-inspirerede thriller ‘Burning’, som sidste år var umådelig tæt på en Oscar-nominering, men i sidste ende blev sat ud af spillet at ukendte årsager. Stream den på Amazon.

Du kan også se Bong Joon-hos amerikansk producerede Netflix-film ’Okja’ – den med de genmodificerede supergrise – men det er ikke helt det samme, når amerikanerne har pustet Bong Joon-ho i nakken, mens han har instrueret, og det er tydeligt, at han ikke har haft helt ligeså kreativ frihed med ’Okja’.

좋은 기쁨 (God fornøjelse)

Footer graphics