Foto: Rita Kuhlmann

Natrapport fra Oscar-showet: “Jeg bliver pludseligt inspireret af Renée Zellwegers biceps og gør et overstimuleret forsøg på at tage armbøjninger foran fjernsynet”

Kunne du ikke holde dig vågen i nat? Lige meget. Christine Runøe gjorde det hårde arbejde for dig og rapporterer her fra Oscar-showet

Kl. 23.20

TV2 begynder sin Oscar-dækning fra et studie, der er indrettet som en teenagepiges værelse fra start-00’erne med tingeltangel-gobeliner af krystalsnore på væggene. Jeg laver en stærk kop kaffe og glæder mig til nattens første højdepunkt: At se, hvad filmekspert Ann Lind Andersen har taget på til sin all-nighter i studiet. Det ser altid utroligt glamourøst og ekstremt ubekvemt ud. Jeg føler mig taknemmelig for mit eget outfit (yogabukser og en slasket t-shirt), som jeg har haft på, lige siden jeg stod op for cirka 14 timer siden.

Så er vi klar. Foto: Rita Kuhlmann.

Kl. 23.52

Jesper Steinmetz reporterer fra den røde løber foran Dolby Digital Theatre i Hollywood. Han har en mærkelig vibe. Først lader han en passivt aggressiv bemærkning falde om attituden blandt de andre reportere på tæppet, og derefter fører han en akavet samtale med Maria Lucia, der ankommer, fordi hun skal optræde med en sang fra ‘Frozen 2’ til aftenens show.

Kl. 00.26

Åh nej, nu har han indfanget Harvey Keitel og hans kone. Jesper Steinmetz giver mig krampe i tæerne. Jeg har lavet en liste over, hvem jeg tror, der kommer til at vinde i de 24 kategorier i år og sender den til en af mine venner over Messenger. Vi dyster hvert år, og den der har flest rigtige, vinder en lille plastik-Oscar-statuette, som jeg købte i en Tiger-butik for 6 år siden.

Kl. 01.32

I TV2-studiet slår Jesper Høvring og Uffe Buchardt fast, at det gennemgående tema blandt kjolerne på den røde løber må være noget med romerriget eller det gamle Grækenland. Jeg bliver pludseligt inspireret af Renée Zellwegers tonede overarme og gør et overstimuleret forsøg på at tage nogle armbøjninger foran fjernsynet.

Følelserne uden på tøjet. Det må man gerne til Oscar-nat. Foto: Rita Kuhlmann

Kl. 02.01

Oscar-showet bliver for andet år i træk afviklet uden en vært, og det betyder formentligt endnu en lidt usammenhængende og tandløs forestilling. Janelle Monáe har skiftet tøj siden den røde løber og åbner ballet med et musikalsk indslag i scenografien fra ‘A Beautiful Day In The Neighborhood’. Hun fumler febrilsk med knapperne i sin skjorte, men ender til sidst med at give pokker i det og sutte showet op fra slap på scenen med sine backup-dansere.

Foto: Rita Kuhlmann

Kl. 02.41

Jeg overvejer at opfinde en drukspil, som kan holde mig kørende natten igennem. Imens har Diane Keaton drukket for meget champagne og er ved at vælte mikrofonstativet i en akavet præsentation af aftenens Oscar for bedste originale manus sammen med en lidt betuttet Keanu Reeves. Hun bliver så ekstatisk, da Keanu annoncerer, at ‘Parasite’ har vundet, at noget kunne tyde på, hun har satset penge på det.

Jamen altså… Foto: Rita Kuhlmann

Kl. 03.10

I TV2-studiet skal de selvfølgelig lægge en danskervinkel, hvor end det er muligt, så de krydser entusiastisk fingre for den danskproducerede ‘The Cave’ – men det bliver (ikke overraskende) ‘American Factory’, produceret af selveste Obama-parrets produktionsselskab Higher Ground, der løber med guldstatuetten for bedste dokumentarfilm.

Kl. 03.31

Undskyld, men kan nogen forklare, hvorfor Eminem optræder med ‘Lose Yourself’ til Oscar 2020? Lol, kameraet fanger Billie Eilish på tilskuerrækkerne, og hun er ikke imponeret.

Nu begynder det hårde arbejde. Er der ikke flere Redbull? Foto: Rita Kuhlmann

Kl. 04.13

Jeg vågner lidt af min koger og griner for første gang med lyd på, da James Cordon og Rebel Wilson kommer svansende ind på scenen i deres tåbelige kostumer fra den foruroligende CGI-musical ‘Cats’ og dasker katteagtigt manisk til mikrofonen med deres håndpoter, inden de annoncerer Oscar-vinderen for bedste visuelle effekter. Statuetten går til ‘1917’, og jeg har indtil videre gættet 13 ud af 16 rigtigt. I ringer bare.

Kl. 04.27

Bong Joon-Hos luftige frisure kommer tilbage på scenen, da ‘Parasite’ vinder for bedste internationale film. Han har åbenbart ikke de store ambitioner om også at vinde for bedste film, for han hæver sin guldstatuette sejrsrigt i vejret og annoncerer på gebrokkent engelsk, at han er klar til at ramme baren nu.

I mangel af bedre. Foto: Rita Kuhlmann

Kl. 04.45

Måske er det bare fordi, jeg er overtræt nu, men jeg tuder altså lidt til Hildur Gudnadóttirs tale, da hun tager prisen for bedste soundtrack for sit arbejde på ‘Joker’.

Kl. 04.54

Bong Joon-Ho vinder en Oscar for bedste instruktør. Han er vildt overrasket og har nået at ramme baren siden sidst. Hans tolk hjælper ham med at sige, at han ellers lige troede, han kunne tage en slapper for i aften. Martin Scorsese får et stående bifald fra salen og ser meganuttet ud.

Er det bare mig, eller taler de katte der? Foto: Rita Kuhlmann

Kl. 05.18

Det kommer ikke som en overraskelse for nogen, at Joaquin Phoenix og Renée Zellweger vinder for bedste skuespiller m/k. De holder begge nogle dødkedelige og langtrukne taler.

Kl. 05.28

Nu sker det. Best Picture. Kom så, Jane Fonda. Flå den konvolut. What!!! Chok! ‘Parasite’ vinder og skriver historie som den første udenlandske film, der vinder den prestigefyldte Oscar for ‘best picture’. Sindssygt! Alle i salen er helt oppe at køre. Der står en masse mindblown sydkoreanere på scenen. Adrenalinen burde være nok til, at jeg kan nå at børste tænder, inden jeg kollapser, imens Bong Joon-Ho rammer Moët & Chandon-baren med 320 km/t. Godnat fra Hollywood, Nørrebro!

ssssssss

Footer graphics