Julemarked på Nytorv ved Strøget. Foto: Ritzau Scanpix

Adiós churros: De københavnske julemarkeder bliver mindre grimme i 2022

København skal være Europas julehovedstad, mener de på Rådhuset. For at blive det skal vores julemarkeder oppe sig, lyder det efter en måneds debat om emnet.

For et par uger siden skrev vi her på Heartbeats, at der er noget helt galt med de københavnske julemarkeder. At de lugter af friture og er tarvelig plagiat af de stemningsfyldte julemarkeder i Tyskland. At der mest sælges importeret skrammel i boderne, og at de ganske enkelt er øjebæer på smukke pladser som Kongens Nytorv og Højbro Plads.

Det gav en voldsom debat på de sociale medier, og julemarkedsdebatten bredte sig også til andre medier. Så nu melder Københavns beskæftigelses- og integrationsborgmester, Cecilia Lonning-Skovgaard (V), sig på banen i julemarkedsdebatten med en ambitiøs plan til julen 2022:

København skal være Europas julehovedstad, mener hun. Sådan kan hovedstaden genrejse turismen efter Corona-nedlukningerne og samtidig bruge af det, som vi har rigeligt af om vinteren: Mørket, hyggen og den lejlighedsvise sne.

De senere år er kommercielle julemarkeder skudt frem på mange af hovedstadens pladser efter nogenlunde samme opskrift: Papskure i alpehytte-look, osende grillpølser, glühwein, corn on the cob (majskolber), pretzels og importerede julegaver fra Polen og omegn.

Klaus Bondam, der selv har siddet i borgerrepræsentationen i København, hvor han forsøgte at stemme imod liberaliseringen af adgangen til at holde julemarkeder, kalder over for branchemediet Turisme.nu julemarkederne for et “omrejsende vingummishow”:

”Der er simpelthen mangel på originalitet på julemarkederne. Det er de samme produkter, man kan finde i alle andre europæiske byer. Der mangler noget unikt, noget dansk, noget kreativitet og noget kvalitet. Det er er et omrejsende vingummishow med produkter fra nederste hylde,” siger Klaus Bondam.

Selvom beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V) ikke er enig i den massive kritik af julemarkederne, lytter hun til kritikken og vil gerne se på, hvordan de kan få et andet æstetisk udtryk og blive mere nordiske eller danske.

“Jeg vil helt klart se på, hvordan det kan lade sig gøre for kommunen at hjælpe med at gøre julemarkederne bedre,” siger hun til Turisme.nu.

Borgmesteren havde desværre ikke tid til at tale med Heartbeats inden jul, men foreslår overfor Turisme.nu, at man fremover kigger på markedernes “æstetiske udtryk”.

Blandt andet vil det betyde, at det skal blive nemmere for lokale kunsthåndværkere at leje en enkelt bod, sådan at udvalget bliver mere mangfoldigt og ikke de samme slikblandinger fra Østeuropa og spanske churros alle steder.

Kommunen har desuden fundet penge til juleinitiativer i hovedstaden og lancerer nu en markedsføringskampagne med sloganet: Copenhagen – the Christmas Capital.


Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️

Find mere om
Footer graphics