De bedste power-anthems fra popkulturen
Radio & podcast
menu-close

Thank U, Next: De bedste power-anthems fra popkulturen

14. december 2018 |

Et anthem kan stå distancen over tid. Det er et nummer, der kan bruges til at pleje en sindstilstand, trøste eller motivere en til at rejse sig med knyttet hånd. Her kommer de stærkeste popkultuelle anthems.  

Freelancejournalist og tekstforfatter fra Danmark med base i Barcelona. Daniel skriver om kultur og livsstil fra både ind- og udland og har en svaghed for popkultur - især fra 90’erne.

Der er kun tre ord i Ariana Grandes gigantiske hitsingle. Thank. U. Next. Et nummer der er blevet udråbt til at være Grandes generations break-up-anthem og lige nu ligger nummer 1 på den amerikanske Billboard-liste.

Men hvad er et anthem egentlig? Det er nemlig ikke bare en sangklassiker, der er populær og får dansegulvet til at smelte. Den direkte danske oversættelse er hymne, hvilket mere leder tankerne hen på panfløjter og spejderuniformer end en meme-værdig landeplage.

Et anthem er en temasang, der enten beskriver en følelse, som en stor gruppe mennesker kan relatere til, eller som på en eller anden måde kan forbinde en subkultur eller minoritet af mennesker. Det er sange, som folk stadig (gen)kender år efter udgivelsen, hvor budskabet i teksten stadig har relevans.

Ligesom Ariana Grande tager inspiration fra 90’ernes chick-flicks finder hun også popkulturelle rødder i et andet 90’er-fænomen: Det ikoniske break-up anthem. I 90’erne havde vi fællessange, store hits som alle kendte, ofte takket være ‘Boogie’-listen og MTV. Musikvideoerne og de storslåede tekster kulminerede, og Ariana’s hit giver os et herligt lille nostalgisk throwback til en mere simpel tid.

Så nu dyrker vi nogle af de største anthems, der gennem tiderne er blevet skrålet med på, danset og grædt til. Thank U, Ariana, thank U.


1: Break up-anthem

Ariana Grande: ‘Thank U, Next’ (2018)

Man kan argumentere for, at det er for tidligt at definere ’Thank U, Next’ som et anthem, og Beyoncés Irreplaceable’ med det iørefaldende “to the left, to the left” er det oplagte valg. Men hvor Beyoncés sang har en negativ tilgang til eks’en, så har Ariana en mere holistisk vinkel. Sangen handler generelt om hendes tidligere forhold, hvor hun takker hver af sine eks’er for det, de har lært hende, inden hun pænt siger “thank u, next”. Det er bestemt også bidragende for sangens succes, at den tilhørende video refererer popkulturelle ungdomsklassikere som ’Mean Girls’, ’Legally Blonde’ og ’Bring It On’. Friends, vi overværer faktisk fødslen af noget ikonisk her.

Honorable mentions: Beyoncés landeplage ’Irreplacable’, No Doubts gennembrudshit ‘Don’t Speak’ og *NSYNCS’ pop-hit ’Bye, Bye, Bye’.


2: Ulykkelig kærlighed-anthem

Guns N’ Roses: ’November Rain’ (1991)

De fleste forbinder ikke just Guns N’ Roses med hulkende kærlighedserklæringer, og det er måske derfor, at det knap ni minutter lange hit står tilbage som et af de absolut fedeste softrock-numre – og en tidløs klassiker. Frontfigur Axl Roses nærmest skingre stemme kombineret med Slashs panty-dropping guitarsoloer, den unikke, dramatiske musikvideo og den kraftfulde lyrik er ingredienser, der tilsammen former en næsten eventyrlig fortælling om ulykkelig kærlighed. Vi kan argumentere for, at sangen falder lidt uden for vores generation, men der er få sange i samme genre, der kan hamle op med kvalitet af den kaliber. ”So if you want to love me / Then darlin’ don’t refrain / Or I’ll just end up walkin’ / In the cold november rain”. Kulde. Gysninger.

Honorable mentions: Toni Braxtons powerballade ‘Unbreak My Heart’, Adeles ballade-mesterværk ‘Someone Like You’ og den splittede Natalie Imbruglia i ‘Torn’


3: Self empowerment-anthem

Christina Aguilera: ‘Beautiful’ (2002)

Aguileras opfølger til kæmpehittet ’Dirrty’ (den med chaps, ja) viste os en anden, mere blød side af Christina Aguilera med denne power-ballade, der både har et stærkt inklusions-budskab og demonstrerede hendes store sangtalent. Sangen er i dag stadig anerkendt som et af de største elsk-dig-selv-anthems og står som en forløber for body positive-bevægelsen. Den stod kontrast til andre popsange, der udkom i de år (’I’m A Slave 4 U’ og ’Hot In Herre’) og det tidløse budskab var noget, alle kunne genkende uanset alder, køn eller kultur. Smukt er det især, hvordan omkvædet udvikler sig fra ”I am beautiful” over ”You are beautiful” til ”We are beautiful”. Det er Christina Aguilera, når hun er allerbedst. Hendes styling-valg med næsering, dreads og Donald Trump-lignende hudnuance behøver vi ikke lige tale om.

Honorable mentions: Powerdamerne Nicki Minaj og Queen Beyoncé’s ‘Feeling Myself’.


4: Female empowerment-anthem

TLC: ‘No Scrubs’ (1999)

TLC’s udtryk “a scrub” bliver forklaret allerede i sangens første linjer, en voksenbaby-mand, der er doven, flad og en dårlig far. Sangen blev et kæmpehit og startede de følgende år en bølge af lignende sange som ’Bills, Bills, Bills’ og ’Independent Women’ (Destiny’s Child), ’There You Go’ (Pink) og ’Where My Girls At?’ (702). Damerne var træt af tabermænd! Selv et comeback-track som Sporty Thievz ’No Pigeons’ cementerede sangens håndaftryk på popkulturen.

Videoen vandt i 1999 MTV-prisen for ’Best Group Video’ foran de überpopulære, kridhvide mandlige med-nominerede Backstreet Boys, *Nsync, 98° og Sugar Ray, hvilket styrkede female-empowerment-temaet.

Ed Sheerans ’Shape Of You’ sampler ’No Scrubs’ og gør det dermed til en af de få sange, der kan prale af at være #1 i USA hele to gange. Første gang med originalversionen i 1999, og igen 18 år senere i Sheerans nye klæder. Sangens tema er i dag ligeså relevant, for lad os bare indse det: Hvad vi for knap 20 år siden kaldte scrubs, er dét,  som vi i dag kalder fukbois.

Honorable mentions: Christina Aguileras & Lil’ Kim’s pigerne-mod-drenge-fuck-finger ’Can’t Hold Us Down’, Madison Avenues klub-hit ’Don’t Call Me Baby’, Destiny’s Childs hyldest til selvstændige kvinder i ’Independent Women’ og Lauryn Hills livskloge ‘Doo Wop ‘that thing)’.


5: Det politiske-anthem

The Cranberries: ‘Zombie’ (1994)

Politik og underholdning hører ikke naturligt sammen, og mange musikere afholder sig fra at ytre politiske holdninger af frygt for at støde potentielle fans. ’Zombie’ kan dog opfylde en del punkter fra anthem-tjeklisten. Sangen er inspireret af et bombeangreb af IRA i England i februar 1993, der dræbte en 3-årig og en 12-årig dreng. Sangerinden Dolores O’Riordan forklarede mange år senere, at det også var en tid, hvor der sprang mange bomber i London: ”Det kunne have været hvem som helst”, udtalte hun, hvilket også bidrog til sangens raison d’être. Selve sangen, med Dolores’ markante stemme, har også et iørefaldende omkvæd med den nærmest jodlende udtale af ordet zombie. Dolores O’Riordan døde desværre tidligere på året, men The Cranberries’ klassiske sang om terror og død er evigt aktuel.

Honorable mentions: Michael Jacksons protestsang ‘They Don’t Really Care About Us’, Black Eyed Peas bøn om fred i ‘Where Is The Love’ og Kendrick Lamar’s skelsættende black lives matters-hymne, ‘Alright’.


6: ‘LGBTQ-minoritets’-anthem

Lady Gaga: ‘Born This Way’ (2011)

At vælge én sang, der er anthem for LGBTQ-miljøet, er helt umuligt, da stor set alle popdivaer har en sang, som giver genklang i miljøet. Klassikere som ’I Will Survive’ (Gloria Gaynor), ’I Am What I Am’ (også Gaynor), ’I’m Coming Out’ (Diana Ross) og ’I Feel Love’ (Donna Summer) er alle glimrende eksempler. Men for at holde fast i dogmet om sange fra nyere tid, er det klart Lady Gagas kæmpehit, ’Born This Way’, der står frem. Nogle mener, den er lidt sukkersød. Andre mener, den er en direkte kopi af Madonnas ’Express Yourself’. Men Lady Gaga har i hvert fald opskriften på et ægte, moderne Pride-hit. Især er det strofer som: ”I’m beautiful in my way / cause god makes no mistakes” og ”no matter gay, straight, or bi / lesbian, transgendered life / I’m on the right track baby / I was born to survive”, der har sikret sangen status som et af de største, moderne regnbue-anthems.

Honorable mentions: Janet Jacksons kraftfulde sang til sine venner, der var døde af AIDS ’Together Again’, Madonnas hyldest til 80’ernes drag-balls ’Vogue’, Cyndi Laupers ’True Colors’ og RuPauls klubhit ’Sissy That Walk’.


7: ‘Teenage-rebel’-anthem

Nirvana: ‘Smells Like Teen Spirit’ (1991)

Der er vist ingen tvivl om, at Nirvana har æren for største teenage-rebel-anthem med ’Smells Like Teen Spirit’, der – muligvis – er blandt de bedste sange, der nogensinde er lavet. På trods af at sangen snart kan sætte 30 lys i grunge-kagen, er omkvædet genkendeligt på tværs af generationer.

Sangen blev vækket til live via Kurt Cobains foragt for mainstream-kulturen, og sangen handler om “massernes overensstemmelses-mentalitet”. Sjovt nok var det den første ”alternative” sang, der blev et kæmpehit hos mainstream-medierne. MTV nægtede dog i begyndelse at spille musikvideoen, og det var først, da den blev et hit, at man tilføjede den til spilleliste-rotationen. Videoen åbnede også dørene for, at kunstnere, der ikke blev betragtet som traditionelt smukke, kunne komme på MTV. Udover at slå et slag for større diversitet var sangen også opstarten på hele grunge-genren, som kunstnere som Pearl Jam og Soundgarden også var med til at popularisere.

Honorable mentions: Avril Lavigne’s sang om at det altid er skatere og punkere, der vinder på den lange bane i ‘Sk8er Boi’ og Britney Spears ikoniske ‘I’m not a girl, not yet a woman’.


8: ‘Sex er godt, sex er sundt’-anthem

Salt-N-Pepa: ‘Let’s Talk about Sex’ (1991)

Okay, det hér er en ret overordnet kategori, for sange om sex kan udformes på et utal af måder. Salt-N-Pepas hit har dog alt, hvad et anthem burde have. Sangen handler om det, som titlen afslører: Lad os tale om sex, løst og fast. Den udkom i en periode, hvor HIV og Aids var på deres højeste i USA, og Salt-N-Pepa prøvede at bryde tabuet om noget, man ikke ‘måtte’ snakke om. ”Let’s talk about sex baby / let’s talk about you and me / let’s talk about all the good things and the bad things / that may be”, synger de og forklarer, at uanset hvor vidunderligt det er, så bør man også passe på. Sangens catchy omkvæd gjorde den mindeværdig og selv i dag er det en sang, som de fleste kan synge med på. I eller udenfor soveværelset.

Honorable mentions: Missy Elliot der gerne vil vide, hvor stor den er i ’Work It’, Kelis der praler med, at hun har den bedst-smagende ’Milkshake’, George Michaels oplevelser med sex på offentlige toiletter i ’Outside’… ooooooog stort set alt med Madonna fra hendes ’Erotica’-periode i starten af 1990’erne.


9: Party-anthem

Jennifer Lopez: ‘Waiting For Tonight’ (1999)

Dette er nok en af de sværeste kategorier, for hvordan skal vi definere en party anthem? Er det en sang, der handler om at feste, eller er det en sang, som kan starte festen? Men Lopez’ sang omfavner faktisk begge tilstande. Folk i den ældre gruppe af millenials husker nok, hvordan sangen var et kæmpe Y2K-nytårshit – årtusindets største fest, samt den tilhørende episke video, hvor Jenny From The Block var til kæmpe rave i junglen med laserlys og krigsmaling. Det var en kløgtig J. Lo, der valgte at udgive sangen i slutningen af 1999, og den vil nok for evigt være forbundet med nytårsaften. Det er i hvert fald en sang, som de fleste dj’s kan bruge, når der er promiller i blodet, og dansegulvet er klar til store armbevægelser. (Pssst… Vidste du, at Lopez’ version ikke er den originale, og at den først blev indspillet i Europop-udgaven i 1997?)? Og ja, Beastie Boys’ ’Fight For Your Right To Party’ havde også været et oplagt valg.

Honorable mentions: Rihanna der finder danseskoene frem på ‘Pon de Replay’ og Miley Cyrus’ ‘Party In The U.S.A’.


10: Jule-højtids-anthem

Mariah Carey: ‘All I Want For Christmas Is You’ (1994)

… og til slut et anthem, der ikke behøver ord.

Daniel S. Bahrami

Freelancejournalist og tekstforfatter fra Danmark med base i Barcelona. Daniel skriver om kultur og livsstil fra både ind- og udland og har en svaghed for popkultur - især fra 90’erne.