Foto: Shutterstock

Skærm-kvalme: Generation Z har fået nok af sociale medier

Det viser en ny amerikansk undersøgelse.

Blåt lys og scrolling. Det er faste elementer i de flestes hverdag. Det samme er timelange besøg på sociale medier. Men nu har generation Z fået nok. 

På den ene side ville de ønske, at sociale medier aldrig var blevet opfundet, men på den anden side kan de heller ikke holde sig væk. 

Det skriver psykologiprofesser Jonathan Haidt og Will Johnson, CEO ved analyseinstituttet Harris Poll, i The New York Times på baggrund af en ny amerikansk undersøgelse, som sætter lup på Generation Z og deres forhold til sociale medier.

Der er efterhånden en bred anerkendelse af, at smartphones og sociale medier er et afhængighedsskabende produkt, og på den baggrund stiller makkerparret spørgsmålet: Var sociale medier nogensinde en god opfindelse? 

I den amerikanske surveyundersøgelse er over tusind unge voksne blevet spurgt ind til deres vaner, erfaringer og bekymringer i forbindelse med sociale medier. Næsten halvdelen af de adspurgte svarede, at de ville ønske, at sociale medier aldrig var blevet opfundet.  

“En måde at kvantificere et produkts værdi på er ved at finde ud af, hvor mange af de mennesker, der bruger det, ville ønske, at det aldrig var blevet opfundet,” skriver Jonathan Haidt og Will Johnson i The New York Times.

De voksne i Generation Z, der er mellem 18 og 27 år, blev i undersøgelsen spurgt ind til deres eget forbrug af sociale medier, hvilke effekter de sociale medier har på dem selv og på samfundet, og hvad de ønsker, der skal gøres ved problemet. 

Scroller timevis hver dag

Over 60 procent af de adspurgte svarer, at de bruger minimum fire timer på sociale medier hver dag, mens 23 procent svarer, at de bruger syv timer eller mere hver dag. 38 procent bruger tre timer eller mindre.

60 procent tilkendegiver i undersøgelsen, at de synes, at sociale medier har en decideret negativ effekt på samfundet. Men et flertal af de adspurgte (52 procent) siger samtidig, at sociale også medier faktisk har bragt noget positivt til deres liv.

Det ser Haidt og Johnson dog ikke som en blåstempling af de mange timer på sociale medier. De skriver, at det ikke ‘retfærdiggør den uregulerede distribution af indhold, som gør skade på millioner af børn og unge verden over’. 

“Vi taler om nogle dokumenterede risici, der påvirker ‘heavy users’, såsom søvn, forvrænget kropsbilleder, depression, angst og eksponering for indhold, der promoverer selvmord, spiseforstyrrelser og sextortion (hvor man afpresses til at dele indhold af seksuel karakter, red.),” skriver de i essayet i The New York Times. 

Mændene bag studiet argumenterer for, at man ville gå meget langt for et forbud eller regulering af ethvert andet produkt, der dokumenteret forårsagede alvorlig skade på hver tiende bruger. 

Herhjemme har Danmark EU-rekord i udbredelsen af sociale medier. Ifølge Danmarks Statistik havde hundrede procent af de danske 16-19-årige en profil på mindst et socialt medie i 2023. Desuden debuterer knap halvdelen af danske børn på sociale medier, inden de er fyldt ti år ifølge en undersøgelse fra Børns Vilkår.

LÆS OGSÅ

Footer graphics