Foto: Petra Kleis

Petra Kleis samler de bedste skud gennnem 10 år i ny fotobog: “Man kan tage statussymbolerne af ved at tage tøjet af”

Petra Kleis er aktuel med fotobogen ’Portraits’, hvor hun har samlet nogle af de mest ikoniske portrætter fra de sidste ti år som en af Danmarks mest efterspurgte fotografer. Vi får her historierne bag fem af dem.

Den populære fotograf har været med til at skyde mere mangfoldighed i de danske magasiner med rå portrætter af blandt andet deller, dillere og strækmærker. Nu er et årtis passion blevet til værket, ‘Portraits´. Her fortæller hun om fem af portrætterne.

“De tynde piger skal ikke helt væk, de er også en del af det mangfoldige billede, men vi skal også bare have tykke, brune og gule. Jeg insisterer på at være meget inkluderende i forhold til kropsidealer. Jeg vil fotografere alle slags kroppe og alle slags farver. Jeg vil gerne repræsentere verdens mangfoldighed i mit arbejde. Jeg siger nej til jobs, hvis jeg føler, at de er ligegyldige,” siger Petra Kleis.

Det er vigtigt for hende, at der ligger en historie bag portrættet.

“Der skal være en historie. Jeg arbejder ikke særlig godt, hvis jeg ikke brænder for det, jeg laver. Allerhelst skal der være en form for budskab i billedet. Da jeg startede som fotograf, brugte man retouchering, men det er meget mere visuelt stærkt at vise et realistisk billede.”

Hun har fotograferet nogle af de største personligheder lige fra Tobias Rahim, Andreas Odbjerg og Suspekt til Casper Christensen, Dronning Margrethe og Bertel Haarder. Med en skarp linse formår hun gang på gang at bringe noget nyt til det visuelle udtryk, og hendes inspiration kommer fra dem, hun fotograferer.

”Mine billeder er forskellige, fordi dem, jeg fotograferer, er forskellige. Hver person kommer med noget særligt. På den måde føler jeg, at jeg får det serveret. Folk er ofte fede. Det kommer ret naturligt til mig, hvordan de forskellige skal portrætteres,” fortæller hun.

Her kommer historien bag fem ikoniske portrætter fra bogen.

Jada – Det var vildt at møde en som hende

”Da jeg mødte Jada for første gang, havde jeg endnu ikke mødt en artist, der var kropspositiv på den måde. Hun var en ung pige, der måske ikke havde det klassiske kropsideal, og som var større end de piger, vi havde set. Det havde man ikke set på den måde før i Danmark. Man havde ikke set en popstjerne ligesom hende. Hun insisterede på at have stramt tøj på og insisterede på ikke at have særlig meget tøj på. Jeg tror egentlig aldrig, at det har været et statement. Hun er bare sig selv. Det var vildt at møde en som hende. Da det sprang i luften for hende, fik Danmark en popstjerne, som vi virkelig havde haft brug for rigtig længe. Der er så mange piger, der kan spejle sig i hende. Portrættet er taget til GAFFA og endte med at blive forsiden. Jeg holder enormt meget af det billede. Det var mig, der bad Jada om at slikke på spejlet. Det der udtryk for det skamløse i at elske sig selv og slikke på sit eget spejlbillede passede vildt godt til hende. Det der provokerende med at elske sit eget spejlbillede så meget, at man slikker på sig selv, kunne bare noget. Og så er der noget smukt over, at hun er dobbelt. Det er ikke alle, der ville sige ja til at slikke på spejlet, og det er heller ikke alle, jeg ville foreslå det til. Ideen kom til mig, mens vi stod og fotograferet.”

Foto: Petra Kleis

Cecilie Lassen – Jeg måtte skyde fra alle vinkler

”Jeg har skudt billeder af Cecilie sindssygt mange gange. Og vi har begge to rykket os meget siden vores første møde. Til vores første shoot var hun meget opmærksom på sig selv og forklarede mig om hendes gode og dårlige vinkler. Det havde jeg svært ved at forstå, fordi jeg synes, at hun er helt overdrevet smuk. Men jeg tror, at hun har kigget sig selv så meget i spejlet under hendes tid med balletten, hvor hun har kigget efter perfektioner. Hendes første fødsel ændrede hendes krop fra at være en stram balletmuskel til at være en anden slags krop. Billedet, hvor hun står i spagat, er taget til Costume. Jeg har altid elsket det billede. Til den session var der ingen forbehold. Jeg måtte skyde fra alle vinkler. På det andet billede er hun gravid med sin datter, Mimi, som desværre døde alt for tidligt. Derfor betyder det billede virkelig meget for os begge to. Vi havde ellers en god dag til skydningen, hvor både hun og jeg var glade, men så gik det hele i stykker 48 timer senere, da hun fik svar på en scanning, der var rigtig dårlig. Derefter skulle vi hurtigt have trukket portrættet ud af trykken, så hun ikke skulle stå og være gravid på et magasin. Så de blev aldrig nogensinde trykt, men hun fik billederne som et minde om den dag, og om Mimi, som var der. Jeg har været i dialog med hende og fået lov til at bruge det i bogen. Jeg tror, at det er vigtigt for hende at dokumentere, at Mimi har været her. Jeg tror, at det betyder meget for hende, at Mimi kommer med i bogen. Det betyder i hvert fald meget for mig. Cecilie er virkelig sej.”

Foto: Petra Kleis
Foto: Petra Kleis

PETRA KLEIS

39 år, bor på Nørrebro med sin kæreste og deres tvillingepiger på 8 år.

Hun startede som fotograf i 2011, og nu er hun en af de bedste og mest efterspurgte fotografer, der har fotograferet de største personligheder herhjemme.

Udgav værket ‘Girlification’ sammen med kunstneren Maja Malou Lyse i 2019 og er nu aktuel med ‘Portraits’.

Lars Von Trier – Han kunne ikke lide det her billede

”Jeg er kæmpefan af Trier, så det var stort for mig at skulle fotografere ham. Han har lavet nogle fuldstændigt sindssyge og fantastiske film. Men jeg var ret fucked, fordi jeg var begrænset på tid. Billedet skulle tages i forbindelse med en podcast, han lavede til Weekendavisen, og jeg havde bare fået lidt tid til at tage billeder efter optagelserne. Vi var i hans hus, hvor Bodil Jørgensen og Martin Krasnik også var, fordi de skulle være med i podcasten. Det var svært med lyset. Der var en kæmpestor grøn skov ude foran huset, som reflekterede lyset, så alt fik et grønt skær. Det var vildt at se, hvor medtaget han er af det liv, han har levet, men også af hans sygdom. Han har virkelig kanaliseret alt den smerte ud i nogle sindssyge film. Men han har også betalt prisen. Hans ting er eminente og uden sidestykke. Det var godt, at Bodil var der i forhold til fotograferingen. Hun fik blødt ham lidt op. Jeg pressede ham lidt på, hvilket billede jeg ville have med i bogen. Han kunne ikke lide det her billede, fordi han syntes, at han så syg ud. Men han respekterede, at det var mit projekt. Lars Von Trier forstod det, fordi han selv har stået i den rolle. Jeg synes virkelig, at det endte som et meget ærligt billede. Det grønne skær viser, at der er noget, der er sygt. Håndtegnet er en reference til ’Riget’. Og det anarkistiske, som jeg tror, har været en stor del af, hvem han er. Han tør godt at sige fuck til det hele og gøre ting, han kan få kritik for. Alt det fornemmer man i portrættet.”

Foto: Petra Kleis

Bisse – Han tog den med på tour og optrådte i den netdragt

”Bisse er verdens sejeste menneske. Jeg har virkelig en fascination af mennesker, der tør at være ærlige og leve ærligt. Og det føler jeg, at Bisse er. Jeg har fotograferet ham flere gange, og det har været en kæmpe oplevelse hver gang. Billedet er taget til en Soundvenue-forside. Stylisten, Christian Schleisner, havde fundet den her netdragt, og Bisse elskede den meget højt. Den var så lillebitte, da den blev holdt op, men Bisse syntes bare, at den var pissefed. Det endte faktisk med, at han tog den med på tour og optrådte i den netdragt. Når han har brugt den på scenen, har han tapet sin diller op mellem benene. Han er legesyg og dyrker både det feminine og det maskuline. Han kan begge dele, uden at det virker påtaget. Han er som vand, der former sig efter, hvad han har lyst til. Den dag, vi skød portrættet, havde min kollega Mikkel hans svigerforældre fra Jylland på besøg, så de kunne se hans arbejdsplads, og imens sprang Bisse rundt i netdragten. De er superjyske, så det var ret morsomt.”

Foto: Petra Kleis

Iris Gold – Det eksploderede, da det udkom

”Det var svært at vælge forsiden, og der var også flere i spil. Portrættet af Iris Gold har altid været særligt for mig, og det har sådan en ekstra dimension. Det eksploderede, da det udkom. Det havde sit helt eget liv. Og så er hun en god repræsentant for meget af det, jeg står for. Jeg synes, at der noget helt særligt ved hendes blik på billedet. Hun ser næsten bedrøvet ud, men samtidig helt vildt stærk. Det er nærmest en kliché, men hun har det hele. Og så er hun bare fuldstændig sindssyg smuk. Hendes farver og toner, og den coolness hun har, mens hun ammer hendes lille søn. Det er så femme. For mig er det blikket. Og så giver det en ekstra dimension, at hun ammer sin søn. Det er en helt naturlig hverdagssituation, der er blevet ophøjet. Hun har sådan et Mona Lisa-ansigt. Man skal lige regne ud, hvad der foregår, og hvad hun tænker. For mig kan hud virkelig noget. Jeg synes, at hud er enormt smukt, og man får pillet noget facade og skjold af folk ved at tage tøjet af dem. Det er en default-setting. Man får på en måde det rene menneske. Plus der er noget sårbart i det. Det er sårbart for de fleste at smide tøjet. Man kan lidt tage statussymbolerne af ved at tage tøjet af.”

Foto: Petra Kleis
Find mere om
Footer graphics