Mikkeller puster nyt liv i ikonisk Tivoli-kro

Den historiske kro, Færgekroen, har været gastronomisk knudepunkt i Tivoli siden 1934. Til sommer overtager Mikkeler færgeroret.

I hjertet af København, omgivet af rutsjebaner og candyflossmaskiner, ligger det ikoniske lille fiskerhus, Færgekroen. Siden 1934 har den ikoniske kro, Færgekroen, tilfredsstillet tivoligæsternes ganer. Tilbage i tiden kunne sultne børn og voksne spise ’Færge-labskovs’, som var en favorit blandt gæsterne, men også ’Rejer a la Gerhard’ (1 kr.), en kold svinekotelet (0,75 kr.) og ‘Ungarsk gullasch’. I 2021 blev færgekroen totalrenoveret, hvor en helt nybygget kro blev hejst ind i Haven, og nu sker der igen nye ting hos den historiske beværtning. 

For når Tivoli igen slår portene op til sommersæsonen 2024, er det med nye kræfter i køkkenet og bag ølhanerne. Det er det velrenommerede bryggeri Mikkeller, som har overtaget driften, og selvom menu-kortet er blevet moderniseret en del, siden der i 1934 blev slynget ’Rejer a la Gerhard’ over disken, er det stadig med en klar vision om at bevare kroens traditioner. 

Og når det nu er Mikkeller – som i de flestes ører nok klinger af lækre specialøl -, der tager over, vil de naturligvis også være at finde på menukortet. Færgekroen vil altså udover at være en kro også være et lille bryggeri. Derfor vil Mikkeler brygge en ny øl, som kun brygges og kan fås på færgekroen samt sæson-øl, som skifter efter årstider foruden det faste sortiment på cirka 20 haner. 

Mikkel Borg Bjergsø, som er manden bag Mikkeller, siger om Færgekro-ambitionerne: “Det har længe været en drøm for os at kunne åbne en restaurant i Tivoli. Så da vi fik chancen for at overtage en så ikonisk beværtning som Færgekroen, var vi ikke i tvivl. Målet er, at Færgekroen med Mikkeller ved roret bliver en af landets bedste kroer – med eget mikrobryggeri, autentisk kromad og en afslappet atmosfære, hvor både unge, gamle, stamgæster og turister får en god oplevelse.”

Den nye overtagelse taler også ind i en større mission om at hæve det gastronomiske niveau i Tivoli, hvor trækplasteret ikke alene skal være ’Dæmonen’ og ’Himmelskibet’.

Mikkel Ustrup, som er high end director i Tivoli, siger om den nye lejer i Færgekroen: ”Vi er meget glade for samarbejdet, som uden tvivl kan være med til at hæve det gastronomiske niveau i Tivoli. Vores mål er, at maden og drikkevarerne skal være forlystelser i sig selv, og noget man tager i Tivoli for at opleve på linje med forlystelser og koncerter, og her passer Mikkellers brand perfekt ind. Det borger for høj kvalitet og nytænkning og har et godt navn verden over. Vi håber, at Færgekroen vil blive et populært tilholdssted for såvel familier og koncertgæster som gastronørder og ølentusiaster i alle aldre.”

Mikkellers overtagelse af Færgekroen markerer på én gang 90-års jubilæet for den ikoniske kro og en begyndelse på en spændende ny ære. En hjørnesten i dansk kulturarv i næsten et århundrede forenes nu med Mikkellers innovative ånd for at sikre, at traditionen lever videre i mindst 100 år til.

Footer graphics