MGP

Målgruppe-misforståelse: Hvorfor sender DR et børnemusikshow efter sengetid?

MGP virker som en ugennemtænkt børnefest. Vinderen afsløres først flere timer efter mange børns sengetid.

Foto: 11-årige Sofie og Dagmar, tilsammen SODA, vandt MGP 2019 med sangen ‘Bedste veninder’ klokken cirka 22 lørdag aften. Foto: Bjarne Bergius Hermansen

Vi elsker børnenes MGP i min familie. Vi er allesammen fans af de modige, skønne børn, der har skrevet sange, øvet sig og som tør stå på den store scene foran et kæmpe publikum – og os hjemme i sofaerne. Efter showet har kørt over skærmen live ser vi det flere gange on demand, og musikken kører i høj rotation.

Mine unger er – nok særligt den ældste på 6 år – spot on-målgruppen. MGP dyrkes af hendes venner og klassekammerater, og de danner bånd på tværs af køn og vennegrupper ved hjælp af musikken fra MGP. De taler endda om, hvad de ville spille på, og hvem de ville danne gruppe med, hvis og når de stiller op. Om de overhovedet kan synge eller skrive en sang, er underordnet. De spejler sig i rollemodellerne. I de lidt større børn på 8-12 år, der synger for dem og drømmer sig væk i muligheden for musik, fest og glimmer.

Men midt i denne børnefest er der noget, der virker ugennemtænkt. Børn på 4-10 år, som jeg går ud fra er målgruppen til showet, går normalt i seng mellem 19-20, måske senest 21. Vi kan i hvert fald se på alle børnene i klassen, omgangskredsen og familien, at det er deromkring. Ungerne skal tidligt op og tidligt i seng i hverdagene, og i weekenden hænger den rytme fint ved. Især for børn med en fast soverutine er det ikke så nemt bare at holde sig længe vågen. Men hvad sker der så for, at DR i årevis – i hvert fald lige så længe jeg kan huske – har startet MGP-showet kl. 20.00 – altså efter børnenes sengetid?

Mit ældste barn har set showet live for første gang i år. Og det var hverken festligt eller særligt underholdende, for barnet lå hen over sine forældre og småsov. Engang imellem gav kroppen et kæmpe spjæt, og hun vågnede og kiggede med. Og her startede de voksne så snakken, som vi plejer at have, når vi ser programmet dagen eller weekenden efter – om hvordan det på nogen måde er rimeligt for de små børn, der er inde i salen for at se showet live. Overlever de på en blanding af adrenalin og sukker? Måske, men der er i hvert fald noget, der gør dem ekstraordinært hyper til at holde ud, indtil vinderen er udnævnt, og konfettien dalet til jorden.

Generelt er jeg fan af DR’s børne-tv. Der bliver skabt så mange skønne formater og også mange af de indkøbte programmer spiller supergodt til målgruppen – både på Ramasjang og på Ultra. Men når man arbejder med børn til dagligt, udvikler formater til dem og håndterer dem som en seriøs målgruppe, hvorfor har man som kanal så ikke et bedre indblik i vaner og døgnrytmer? Hvorfor starter et show så sent, når man ville få langt flere børn i målgruppen med live, hvis man rykkede det frem til f.eks. kl. 18-20?

Det får mig til at rejse et ofte gentaget spørgsmål om DR’s målgruppeforståelse. VED de overhovedet, hvem der ser og lytter til hvad? Eller låser de sig fuldstændigt fast i deres idé om, hvem de mener, der er modtagerne? For sagen er jo den, at DR’s mission er at samle danskerne og ved at sende et børneshow på så sent et tidspunkt, gør de det modsatte. Børn på 6-7 år forstår godt, når de går glip af noget. At de andre, eller deres ældre søskende, har oplevet noget, som de ikke er en del af. Så det betyder noget at have set så stor en begivenhed som MGP live i fjernsynet. At kunne opleve det “sammen” med deres venner, også selv om de sidder i hver deres stue, i hver deres familiefest. Når man er 10-12 år og senere oppe, er man altså færdig med at være i MGP-målgruppen.

Så hvis DR vil samle MGP-målgruppen, så rykker de showet frem, så ungerne, fra de små til de store, kan opleve musikken fra start til slut – vågne.

Find mere om
Footer graphics