Foto: Skammekrogen
Foto: Skammekrogen

Kvinder i København klæder sig som Anna og Lotte: Nu har tendensen fået et navn

Tendensen til at klæde sig varmt på med elefanthue og lange dunjakker har fået navnet Anna og Lotte-core. I strikkebutik på Nørrebro er salget af huerne gået amok.

I løbet af de senere år er de fleste nok blevet bekendt med stilbegrebet normcore, der dækker over tendensen til at klæde sig så normalt, at det faktisk virker hardcore.

Nu er normcores arvtager for vinteren her, og den hedder Anna og Lotte-core. I hvert fald hvis man spørger den danske forfatter Olga Ravn.

For nylig fandt hun på begrebet for at joke med tendensen til at klæde sig på en måde, der sender tankerne tilbage til dukkerne fra DR’s gamle børneprogram ‘Anna og Lotte’. Barnligt, kunne man fristes til at sige, hvilket hun udfoldede i en længere story på sin Instagram-profil.

Konkret taler vi om særligt to stykker tøj, nemlig strikkede elefanthuer, såkaldte balaclavas, og lange dunjakker. Hvis man går tur i København, er det for tiden svært at overse. Tilfældene af smarte kæmpebabyer er talrige.

De første til at gøre opmærksom på det var folkene bag meme-profilen Skammekrogen, som delte et opslag, hvor dukken Georgs hoved var klippet ind på et billede af en kvinde med en kaffekop og en dunjakke.

https://www.instagram.com/p/CJY8Gjsh9Qv/

Siden da er opslaget og begrebet Anna og Lotte-core blevet delt vidt og bredt af folk på de sociale medier – også Anders Hemmingsen har videredelt det.

Selve stilen, der er udbredt blandt flere danske influencere som Trine Kjær og Anne Johannsen, men også hos tv-vært Sofie Linde, er dog mere end bare en jakke og en hue – der lånes i det hele taget heftigt fra den klassiske garderobe med børnetøj.

Navnlig pigetøj som klapbukser, hår-sløjfer og farverige kjoler med store halskraver og flæser er en del af tendensen.

https://www.instagram.com/p/CJi8mkhngFk/?utm_source=ig_web_copy_link

Skandinavisk ‘cottagecore’

Nu er Olga Ravn ganske vist ikke modeekspert, men muligvis alligevel præcis den ekspert, der skal til at forklare Heartbeats, at der meget vel kunne være tale om en skandinavisk velfærdsudbygning på internet-fænomenet ‘cottagecore’.

På dansk altså en slags pastoral hytte-æstetik, bevægelse eller nostalgisk modetendens, hvor man (typisk generation z) dyrker landlig idyl og romantiserer det enkle liv på landet.

Silhuetterne og snittene i de kjoler, der kan regnes for at være Anna og Lotte-core, trækker i hvert fald paralleller til æstetikken i ‘cottagecore’.

Olga Ravn mener desuden, at lockdown-året har skabt perfekte betingelser for en opblomstring af tendensen, fordi mange er begyndt at klæde sig mere komfortabelt og aseksuelt, men samtidig også mere individuelt og udtryksfuldt.

Salget er gået amok

Hos den Nørrebro-baserede strikkebutik og brandet Deima Knitwear, der laver strikkeopskrifter og tøj efter bestilling – herunder også balaclavas – har de tydeligt kunnet mærke tendensen, fortæller ejer Nanna Burmeister.

“Vores salg af strikkeopskrifter til vores hoodies, som vi kalder vores balaclavas, er gået lidt amok. Jeg kunne mærke allerede i foråret, at det tog til, og jeg besluttede mig derfor at lave en til salg som strikkeopskrift også, udover den færdigstrikkede.”

“Men det er kommet bag på mig, hvor godt den sælger. Det er absolut mit mest populære produkt lige nu – uden sammenligning,” siger Nanna Burmeister.

Populariteten hænger ifølge hende sammen med, at håndstrik er boomet under corona, fordi mange fik mere tid til at sysle derhjemme.

Men balaclavaen passer også fint ind i den i forvejen udbredte tendens til at klæde sig praktisk, mener hun.

“Den ødelægger ikke frisuren, og den varmer både hals og ører. Det er bare den perfekte hat. For mig selv har det også været en meget praktisk ting, fordi jeg er mor og går mange ture. Men det er jo så også det der mor-segment, jeg har ramt.”

“Samtidig får man det her nuttede Georg-fjæs i den, som kan styles pænt,” siger Nanna Burmeister, der faktisk lavede sin første Deima-balaclava for halvandet år siden med direkte inspiration fra en mere stramtsiddende balaclava kendt fra arbejdsbrug.

Anna Lotte Georg
Her har vi Anna og Lotte med deres dukke Georg – og nogle pandekager. Foto. DR

Ældre tendens

Selvom balaclavaen først for alvor er brudt igennem i bybilledet i denne sæson, har trenden faktisk et par år på bagen. Allerede i 2018 skrev Heartbeats’ modeskribent, Moussa Mchangama, en artikel om, at flere af de store modehuse som Gucci, Calvin Klein og Dior sendte hætteklædte modeller ud på catwalken.

Herhjemme faldt det tilfældigvis sammen med det meget omdiskuterede maskeringsforbud, som formelt gjorde efterårets smarteste hue forbudt.

De aktuelle versioner af balaclavaen er dog ikke ulovlige, da de ikke dækker ansigtet.

Balaclavaens historie går dog endnu længere tilbage end 2018, nemlig til midten af 1800-tallet, hvor den blev benyttet af engelske soldater under Krimkrigen. Efter sigende blev de strikket af engelske kvinder og sendt til byen Balaclava på Krimhalvøen i Ukraine – deraf kom navnet.


Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️

Footer graphics