Bæredygtig LEGO
Foto: LEGO

LEGO’s første bæredygtige klodser er på markedet

Fra august kan forbrugere fra udvalgte lande købe bæredygtige legoklodser fremstillet af bioplastik.

Plastik – på den ene side børns favoritmateriale, og på den anden et miljøsvin af dimensioner. Modsætningerne mødes, når snakken falder på århundredets opfindelse, og med god grund.

Og hos LEGO, der producerer ca. 40 milliarder små plastikklodser om året, har man kigget i krystalkuglen og vurderet, at der er behov for at gøre plastikkens ry mindre blakket. Derfor investerede virksomheden i 2015 godt en milliard kroner i jagten på fremtidens bæredygtige legoklods.

Investeringen kastede 100 ansatte af sig i en hel afdeling dedikeret til at forske i en bæredygtig omstilling af plastikproduktionen, der bruger mere end 6000 tons plastik om året.

Nu kan (nogle) forbrugere så høste frugten af arbejdet, da LEGO 1. august sendte sine allerførste bæredygtige legoklodser på markedet. De nye klodser er – ganske rammende – planter, træer og buske.

Havd betyder bæredygtige legoklodser?

Først og fremmest er de store udfordringer ved plastik, at det aldrig nedbrydes, bruges få gange og ikke genbruges.

Derfor vurderes plastiks bæredygtighed i stedet ud fra, hvor meget råmaterialet belaster miljøet, hvor meget energi/vand/affald der bruges på produktet, om det distribueres skånsomt – og selvfølgelig om det kan genanvendes til nye produkter (skulle det mod forventning ende tilbage hos LEGO).

I LEGO’s nye serie er 98 procent af plastikken en såkaldt bioplast, der er lavet primært på sukkerplanter. Det mindsker udledningen af CO2 i produktionen, kan omsmeltes og dermed genanvendes – men her stopper festen, for plastikken kan stadig ikke nedbrydes.

Det er dog et skridt i den rigtige retning for den danske virksomhed, der sidste år – tre år før tid – nåede sit 2020-mål om at generere lige så meget strøm fra vedvarende energikilder, som virksomheden bruger.

Indtil videre inkluderes de nye klodser gratis i alle bestillinger for over 200 kr. på de tyske, østrigske, engelske, amerikanske og canadiske udgaver af LEGO’s onlinebutik. De nye klodser udgør kun 1-2 procent af den samlede mængde legoklodser. Målet er, at alle elementerne i virksomhedens kerneproduktion inklusiv emballage er bæredygtige inden 2030.

Footer graphics