Foto: Shutterstock

BørneTelefonen har haft 2.160 mistede opkald om natten alene i år: Nu kan børn og unge ringe døgnet rundt

Børn og unge ringer ikke længere forgæves, hvis de midt om natten får brug for at tale med en voksen hos BørneTelefonen, der nu har fået døgnåbent.

Når natten falder på, kommer de mørke tanker frem hos mange, både børn og voksne.

Det mærker man hos BørneTelefonen, hvor samtalerne efter klokken 21 i højere grad end om dagen kredser om selvmord, angst, selvskade og bekymringer. Alligevel har det ikke været muligt at ringe og få hjælp efter klokken to om natten og frem til klokken syv om morgenen.

Indtil nu.

Fra i dag er BørneTelefonen som det eneste rådgivningstilbud målrettet børn og unge blevet døgnåben.

Oprindeligt skulle telefonen først have været døgnåben fra næste år, men på grund af rekordhøje indsamlingsresultater ved de seneste landsindsamlinger har Børns Vilkår kunnet fremrykke planerne.

De seneste mange år har chef for BørneTelefonen Marianne Rasmussen selv siddet klar til at besvare telefonen, når der er blevet ringet ind med stort og småt, og gjorde det igen mandag morgen.

“Vi ved, at de samtaler, der er først på natten, ofte handler om alvorlige emner, og derfor er det godt, at børn og unge ikke behøver at forholde sig til åbningstider mere. De kan få hjælp på chat, sms og telefon hele året, døgnet rundt uden at skulle forholde sig til åbningstider,” siger hun til Heartbeats.

“Vi tror ikke på, at vi kan lave mirakler på ét opkald, men vores opgave er at styrke børnene og empower dem, så de er bedre rustet, når de lægger på igen.”

Marianne Rasmussen er chef for BørneTelefonen, der drives af Børns Vilkår.

Helt anonymt

BørneTelefonen har eksisteret siden 1987 og har åbent alle dage, hele året, og det er gratis og anonymt at ringe. Når børn og unge henvender sig, kan de selv vælge, om de vil tale med en voksen eller skrive til et andet barn i brevkassen ‘Børn hjælper børn’.

I den anden ende af røret sidder børnefaglige rådgivere som skolelærere, pædagoger og psykologer. Da alle henvendelser er anonyme, rækker rådgivernes hjælp dog kun, indtil der bliver lagt på igen.

Under coronapandemien er behovet for at tale med en voksen steget.

“Det har været en virkelig, virkelig hård tid. Børn, der måske tidligere har betroet sig til en lærer eller pædagog, har manglet en voksen at gå over til. Mange bruger børnetelefonen til at ringe og øve sig i at sige de svære ting højt. Det kan være, hvis de bliver mobbet eller har været udsat for misbrug,” fortæller Marianne Rasmussen.

Hvad gør I i de situationer, hvor nogen fortæller, at vedkommende har selvmordstanker?

“De har alle krav på professionel rådgivning. Det kan være, at vi med børnenes samtykke kontakter de sociale myndigheder urgent eller har dem i røret, indtil en ambulance kommer frem. I nat var der en, der ringede ind med selvmordtanker, og den samtale endte med at vare en time. Det er meget individuelt, hvad der er behov for.”

Gør sig mange tanker

Hvad hvis der pludselig bliver lagt på i den anden ende? Har I så mulighed for at spore opkaldet og sikre jer, at hjælpen kommer frem?

“Vi kan reelt ikke gøre noget, hvis der bliver lagt på, men vi kan empower dem, så længe vi har dem i røret eller er i kontakt med dem online. Det kan jo ske, at mor eller far pludselig kommer hjem, og der så bliver lagt på, men vi forsøger at være der efter bedste evne, og de er altid velkomne til at ringe tilbage på et andet tidspunkt,” siger Marianne Rasmussen og tilføjer:

“Men det er klart, at rådgiverne lægger meget hjerte her. Sådan er det at tale med børn, og derfor gør man sig også mange tanker bagefter – hvordan har de det? Hvordan går det?”

Går du med mørke tanker

Er du ung og har behov for at tale med en voksen, kan BørneTelefonen kontaktes på 116111.

Er du voksen og har selvmordstanker, kan du kontakte Livslinien på 70 201 201.


Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️

Find mere om
Footer graphics