oliver enné
Foto: Rita Kuhlmann

Trendsætter beskyldes for plagiat: “Jeg har lavet 1.000 ting, der er mine egne og ikke passer ind i det narrativ”

Efter Heartbeats i sidste uge publicerede et interview med ‘ærkekøbenhavneren’ Oliver Enné, er kritikken haglet ned over ham. Blandt andet for at have plagieret en amerikansk livsstilsjournalist.

“Som ærkekøbenhavner kommer her et råd: Aldrig lyt til råd fra nogen, der kalder sig ærkekøbenhavner.” Sådan tweetede journalist på Weekendavisen, Søren K. Villemoes, 27. august.

Baggrunden for hans tweet var en artikel, som blev bragt her på Heartbeats med konsulent og trendekspert Oliver Enné. Vi havde bedt ham om at fortælle, hvad man altid skal gøre og aldrig må gøre, hvis man vil være en rigtig københavner.

Retfærdigvis skal det fastslåes, at betegnelsen ‘ærkekøbenhavner’ kommer fra Heartbeats’ redaktion.

I interviewet bedyrer Oliver Enné blandt andet, at man aldrig bør smøre hele brødet, når man spiser ude i København.

“Hvis jeg får en brødkurv med noget smør ved siden af, så vil jeg altid smøre den en bid ad gangen. Aldrig hele stykket på en gang,” sagde han og tilføjede: “Det er måske lidt en københavnerting.”

En umiddelbart tilforladelig udtalelse (og faktisk et Emma Gad-råd), som imidlertid hurtigt får kritikken til at rulle online – på en til en start ironisk måde for en connaisseur udi den gode smag.

Oliver Enné bliver nemlig genstand for et opslag på den populære Instagram-profil Daarlige Ting, hvis koncept består i at poste billeder af ting og personer, der – i deres og følgernes optik – er kiksede og repræsenterer dårlig smag. Herfra tager det fart.

“Supernar”

Efterfølgende bliver artiklen delt og kommenteret heftigt på Facebook og Twitter, hvor flere brugere angiveligt forbløffes over interviewets pointer. En af dem er, som anført øverst, Søren K. Villemoes, hvis tweet afstedkommer en massiv og kollektiv hovedrysten i et alenlangt kommentarspor.

På Facebook er brugerne kontante. “Supernar,” skriver en bruger, der hedder Henny. “Af alle de fucked up ting der er sket i 2020, så er det her nok det værste,” lyder det fra en anden. En tredje kalder Oliver Enné byens største nar.

Reaktionerne når et ufravigeligt shitstorm-punkt, som hovedpersonen selv anerkender på sin Twitterprofil, hvor han 30. august skriver:

“Det mest emotionelt drænende ved at komme i uføre på internettet er, at der nu er hundrede journaliststuderende, der skriver, fordi de gerne vil vide, hvor jeg har købt mine briller.”

Anklages for plagiat

Senere samme dag er Søren K. Villemoes igen på sagen på Twitter. Han studser over et ’pudsigt sammenfald’ mellem Oliver Ennés smarte, brune briller og et par briller, der sidder på næsen af den amerikanske New York Magazine-skribent Chris Black.

Ved et hurtigt blik på de to herrers respektive Instagram-profiler finder flere brugere lighederne slående. Anklagen går på, at der stilistisk er tale om næsten identiske feeds – endda med samme ikon af en pyramide som profilbillede.

I kommentarsporet bliver der diskuteret plagiat, og idéen om en ‘ærkekøbenhavner’ begynder for alvor at smuldre for folk. Men det er kun begyndelsen på det, der de følgende dage udvikler sig til en total afklædning af Oliver Ennés tydelige inspiration fra Chris Black.

Eksemplerne, som Søren K. Villemoes bringer til torvs, varierer fra ordrette oversættelser af statusopdateringer til mildere eksempler på almindelig inspiration. I en artikel med Love Copenhagen kalder Oliver Enné sig for ‘high level kulturkommentator’, hvilket Chris Black også kalder sig på Twitter.

Derudover kommer det frem, at titlen på Oliver Ennés bureau ‘Verdens bedste nogensinde’ er en oversættelse af bloggen ‘Worlds Best Ever’, som Chris Black har bidraget til siden 2011.

Hele vejen til New York

Har vi at gøre med en shitstorm i et glas vand? Måske. Men i går røg rygtet hele vejen til New York. I det seneste afsnit Chris Blacks mode- og livsstilspodcast ‘How Long Gone’ fortæller han, at han har fået nys om sin danske ‘dobbeltgænger’.

Ikke at det rører ham det fjerneste, får man på fornemmelsen ved en gennemlytning. Lige bortset fra det med brillerne.

Og hvad så? Sådan fungerer moden, kunne man sige. Trends opstår et sted, og de breder sig over landegrænser. Det ligger i trendens natur. At have patent på et motiv til sin Instagram er en decideret utopi i 2020.

Flere har taget Oliver Enné i forsvar på de sociale medier og tager afstand fra det, der i deres øjne er et personangreb på baggrund af et sagesløst livsstilsinterview.

Selv har han lagt sig fladt ned over for kritikken og forklaret:

“At jeg har lavet 1.000 ting, der er mine egne og ikke passer ind i det narrativ, der tegnes her, er en anden fortælling. Men det tror jeg også, de fleste, der følger mig og mine projekter ved. Alt godt herfra.”

Han har ikke lyst til at kommentere sagen yderligere til Heartbeats. Lige nu ligger der trusselsmails i hans indbakke og tændte trolls troller fortsat løs på de sociale medier.

Efter et telefonopkald mellem Søren K. Villemoes og Oliver Enné, udsendte Søren K. Villemoes derfor denne opfordring.

“Det er meget ubehageligt at få den slags negativ opmærksomhed. Og selvom jeg bærer en stor del af ansvaret for det, så vil jeg gerne bede alle om at være søde og ordentlige ved ham.”

Den opfordring bakker Heartbeats naturligvis op om.

Find mere om
Footer graphics