Lise Westzynthius efter 7 års spirituelt trip: “Spirede linser er fint, men det er en white russian også”

Sidst vi hørte fra artpop-sangerinden Lise Westzynthius, var det med et iskoldt skilsmisse-album. Nu er hun aktuel med ‘JA’, der er resultatet af 7 års spirituel afsøgning, tantra, shamanisme og ayahuasca-trip.

Du har været på en 7 år lang indre rejse for at skabe dit nye album, ‘JA’. Hvad skete der?

”Som udgangspunkt ville jeg bare ned i min krop. Det mentale har jeg haft så rigeligt af i mit liv. Jeg var også draget imod at vokse som sjæl. Jeg har altid følt, at der var noget mere, og at jeg skulle dykke ind i dette ’mere’ på et tidspunkt. Og efter mit seneste album, ’Tæt På En Kold Favn’, som beskrev en turbulent skilsmisse, var der ro og overskud i mit liv. Samtidig sad jeg lidt fast i nogle mønstre og ønskede en bevægelse henimod at blive et større menneske. Tage et skridt op og blive et klogere, bedre og lykkeligere menneske. Sætte mig selv fri. Og jeg var helt klar over, at vi kun kan heale os selv selv, så jeg tog sådan set bare ansvar for mit liv. Det blev en lang rejse, hvor jeg har dyrket forskellige meditationsteknikker, shamanisme, ayahuasca, tantra og så videre. Jeg har en følelse af endelig at være trådt fuldt ind i mig selv og min krop. Jeg er blevet et større og friere menneske. F.eks. har det altid været pissehårdt for mig at gå i studiet. Mine ambitioner er ekstremt store, og jeg ville gerne lære at integrere de ambitioner med mit øvrige liv: kunne være en god mor, kunne være en god chef og ven i studiet, ikke piske nogen (inkl. mig selv) til døde. Og det er for første gang lykkedes. INGEN er blevet vrede på mig, og jeg har både spist og sovet og haft det vildt undervejs! Så dét at albummet har været en god proces for os alle – OG er blevet et album, jeg elsker – er allerede et kæmpe skridt for mig. Sangene er skrevet de seneste 6-7 år, og jeg endte vel med en bruttotrup på 17-18 sange, hvoraf jeg valgte de 10 ud, som havde den største kropslighed og naturlighed. En af sangene, ’På Den Anden Side’, er f.eks. skrevet fra ende til anden af min underbevidsthed på en ayahuasca-rejse og rummer en enorm varme til et menneske, jeg ellers havde meget vrede over for. Der skete en healing af vores relation gennem den sang, som jeg vitterlig ikke har skrevet med mit bevidste jeg. Kroppen er så fucking klog!”.

Det lyder lidt udknaldet. Hvorfor hedder albummet så ’JA’, i versaler?

”Albummet er født af de erfaringer, som jeg gjorde på min rejse. Mange af teknikkerne er totalt udknaldede, ja – de tapper jo ind i noget, man kunne kalde overjordisk. Men her kommer det mentale så, i hvert fald i mit tilfælde, ind og redder mig fra at ende i batiktøj og røgelse overalt. Spirede linser er fint, men det er en white russian også. Og faktisk var det min pudsige opdagelse, at de her rumrejser fik mig meget mere IND i verden og NED på jorden. Jeg kom simpelthen i kontakt med mit eget ’JA TAK’ til den her skøre verden. Min tro, om man vil. En tro som er klart ureligiøs, det er meget mere et JA til kærligheden – og et JA til den fysiske erfaring: til kroppen, til sex, til vin, til fashion. Og også et JA til de følelser vi normalt gemmer af vejen. Lykke er at stå i al slags fucking vejr. Det er alt sammen erfaringer til vores rygsæk og udvikling. Og det JA kunne selvfølgelig kun stå med versaler. Det skulle råbes. Jeg føler, at jeg har sat mig selv fri. Det frigiver jo et enormt potentiale. Jeg er så klar til det lys”.

Fortæl om samarbejdet med forfatter Bjørn Rasmussen på din første single, ’Laura Palmer’?

”Jeg mødte Bjørn Rasmussen for nogle år siden, da han performede sin digtsamling ’Ming’ på Republique med neongrøn paryk og en sitrende indlevelse. Jeg elskede Bjørn fra første strofe og endnu mere, da jeg mødte ham. Min veninde Lone Hørslev kendte ham, så vi gik om til ham bagefter, og jeg fik sagt til ham, at jeg var stor fan af hans bog. Han bed sig i neglene og sagde: “Nej, det er jo MIG, der er fan!” Siden da har vi udviklet et meget smukt venskab, som jeg dagligt sætter pris på. Jeg fulgte ham gennem hans nylige skilsmisse og har været vidne i tilblivelsen af hans nye roman, ‘Jeg er gråhvid’, som udkommer samtidig med mit album. Vi arbejdede naturligt indover hinandens værker og gav kritik, så det er også naturligt for os at holde release for de to værker sammen. I julen boede han hos mig en uges tid, og det blev en alternativ jul med improvisation og hvidvin i mit køkkenvindue. Skønheden i denne potentielle tragedie prøver vi at formidle gennem nummeret ’Laura Palmer’. Vi har samplet tekstbidder bl.a. fra Lauras hemmelige dagbog. Bjørn viste sig at have den mest levende, følsomme og stærke sangstemme. Sangene kommer meget naturligt, når vi sidder sammen i den vindueskarm”.

Lise Westzynthius

Hvorfor er du bundløs på coveret?

”Coveret er en parafrase over Iggy Pop-coveret, ‘Blah-Blah-Blah’, hvor han står med spredte ben og armene over kors. Vi kunne godt lide nej-attituden som kontrast til titlen ’JA’. Jeg har arbejdet meget med kontraster for ikke at blive ensidigt spirituel. Det interesserer mig ikke, når folk bliver fanatiske og ensidige. Det store og spændende sker, når vi afsøger alle vores poler. Når mænd f.eks. tør træde ind i deres feminine pol og kvinder i deres maskuline. Det handler om balance. Og så tænkte vi over, at det er ret maskulint at stå med spredte ben. Det gør kvinder ligesom ikke, vel. Men det giver jo en enorm kraft og en stærk jordforbindelse at stå sådan. Man kommer virkelig i kontakt med sin urkraft. Og så den bare knallert-røv oveni, som jo ikke er seksuel på nogen måde. Det er en understregning af det fandenivoldske, som klart er en del af mig. Men når det er sagt, så synes jeg også, vi alle sammen skal være meget mere nøgne. Det er jo for fanden bare en krop. Kunne vi ikke prøve at trække det dramatiske lidt ud af nøgenheden. Jeg ville aldrig kalde mig selv nudist. Det bliver igen for fanatisk for mig med alle de her -ismer. Men jeg bader da nøgen, så snart jeg kan slippe af sted med det.

Lise Westzynthius’ album, ‘JA’, udkommer den 14. september på vinyl med otte siders booklet og kan bestilles her.

Footer graphics