‘Fiasko’ med Birgitte Hjort: “Jeg var landet et sted, hvor jeg ikke havde tøjlerne til mit eget liv”

Eller vælg, hvor du vil lytte
Foto: Rita Kuhlmann

‘Fiasko’ med Birgitte Hjort: “Jeg var landet et sted, hvor jeg ikke havde tøjlerne til mit eget liv”

Eller vælg, hvor du vil lytte

Birgitte Hjort Sørensen besøger Tommy Ahlers i det nyeste afsnit af ‘Fiasko’. De taler om at føle sig ufri og magtesløs og om den frisættende følelse, det er at vide, at man altid kan gå tilbage på skolebænken igen.

Kultur En del af serien:

Fiasko

Tommy Ahlers forsøger at gøre op med “perfekthedskulturen” - det tilsyneladende perfekte liv med insta-venlig morgenmad, fede jobs, evig skønhed og masser af succes. Men bagved hver succes gemmer sig en historie om usikkerhed, fejl og hårdt arbejde. Det er de historier, vi dykker ned i i podcastserien 'Fiasko', hvor Tommy Ahlers får besøg af en række interessante gæster, som trods deres status i samfundet også har oplevet fiaskoer på egen krop.

Birgitte Hjort Sørensen er en af Danmarks mest succesfulde skuespillerinder og en af de få danskere, som har formået også at sætte et aftryk på den internationale film og tv-scene. Det har hun gjort med sin medvirken i blandt andet ‘Game of Thrones’, ‘Pitch Perfect 2’, ‘Vinyl’ og ikke mindst med sin rolle i ‘Borgen’, hvor hun spiller journalisten Katrine Fønsmark. 

Men tilbage i sommeren 2015, hvor Birgitte Hjort Sørensen midt i udlandseventyret ridder på en bølge af succes og er i gang med optagelser i New York til HBO-serien ‘Vinyl’ på fast kontrakt, finder hun sig selv i en magtesløs position. Hver dag venter hun hver dag på at få tilsendt manuskripter, hun ikke er skrevet ind i. 

“Jeg sad på mit hotelværelse med nedrullede gardiner, så ‘Frasier’ og spiste pomfritter. Jeg havde det rigtig dårligt, og jeg kunne ikke komme ud af døren,” fortæller Birgitte Hjort, som følte sig som en overbetalt statist.

Udover de manglende replikker går det også op for Birgitte Hjort, at hun er endt i en ufri og ensom hverdag. Hun skal tilgodese enormt mange andres interesser, om hvad hun skal, og hun er ikke længere sikker på, at folk omkring hende ikke har agendaer. 

“Jeg var simpelthen landet et sted, hvor jeg ikke havde tøjlerne til mit eget liv, og det havde jeg virkelig brug for at kunne tage,” forklarer den i dag 40-årige skuespillerinde. 

Et opgør med tiggermentaliteten

Birgitte Hjort har et indtryk af, at man som skuespiller ofte bliver født ind i en form for tiggermentalitet, hvor man bare skal være glad, hvis man har noget at lave.

”Det, jeg fandt ud af, var, at jeg ikke kunne tåle, at det var liv eller død, om jeg fik et job. Jeg kunne ikke tåle, at jeg var så afhængig af andres input. Plus, jeg begyndte at tænke over, ’hvad er det egentlig, der gør mig glad til hverdag?,” fortæller Birgitte Hjort, som påbegyndte en større selvransagelsesproces. 

Hun er egentlig glad, når hun går på arbejde, men der mangler noget i hendes liv, som hun selv styrer 100%, og som hele tiden udfordrer hende. Derfor var muligheden for at gå tilbage til skolebænken nok til, at hun igen fandt ro.

“Det kunne på daglig basis stimulere mig, og det kunne være noget, jeg selv var herre over. Og bare tanken var sindssyg frisættende for mig, fordi det tog det der liv eller død væk fra alt det andet,” siger den teateraktuelle skuespillerinde. 

Lyt til afsnittet og find også ud af, hvad Birgitte Hjorts selvopfundende ‘saftevandsprincip’ går ud på. 

Birgitte Hjort Sørensen er lige nu aktuel i ’Farlige Forbindelser’ på det Kongelige Teater. 

Vært: Tommy Ahlers

Producer: Simone Nystrup-Larsen

Musik: Leo Peter Larsen

Redaktør: Emil Norsker

Footer graphics