Foto: Ken Yeung/flickr
”Vi hjælper jer gerne med at genoplive journalistikken … men hvis ikke I tager imod vores hjælp, vil det om få år ligne, at vi sidder på et hospice og holder jeres døende forretning i hånden.”
Den lidt alternative mafia-trussel var ifølge The Guardian budskabet til de mere end 20 mediehuse, som Facebooks mediepartnerskabs-direktør Campbell Brown mødtes med i Australiens hovedstad Sidney.
Mødet handlede om, hvordan medier kan udvikle en bæredygtig forretningsmodel på Facebook. Campbell Browns trussel er bekræftet af fem deltagere, som avisen har talt med, og kan ses i lyset af Facebooks algoritme-ændring fra foråret, hvor mange medier mistede halvdelen af deres gennemslagskraft på det sociale medie.
Samtidig skulle hun på mødet også have sagt, at Mark Zuckerberg “er ligeglad med udgiverne,” men at han, lidt kryptisk, “giver mig mulighed for at lave nogle ændringer.”
Hos Facebook og Brown afvises anklagerne med henvisning til en udskrift af mødet, som de dog ikke ønsker at offentliggøre.
“Vores mål er at hjælpe journalistikken med at få succes”
En af Facebooks direktører melder klart ud: Enten er I med os, ellers dør I.I en pressemeddelelse svarer Campbell Brown på kritikken ved at sige, at ”disse citater er simpelthen ikke korrekte, og de er ikke retvisende for den snak, vi havde på mødet. Vi ved, at der er meget mere at gøre [for medierne, der bruger Facebook, red.], men vores mål – det, som holdet hver eneste arbejder på sammen med medier og journalister – er at hjælpe journalistikken med at leve og få succes, både på vores platform og uden for den.”
Det er ikke første gang, at Campbell Brown, der er tidligere nyhedsvært på CNN, er kommet i klemme pga. sit sprogbrug.
Tidligere på året havde Facebook truet netop The Guardian med et søgsmål i forbindelse med Cambridge Analytica-skandalen, hvor millioner af Facebookprofiler blev udnyttet til politiske kampagner. Dengang sagde Brown, at truslen mod avisen ”ikke var vores klogeste træk”, og ifølge flere iagtagere altså dermed underspiller alvoren i at true et medie til at holde vigtige oplysninger skjult for offentligheden.
Campbell Brown blev hyret af Facebook i januar 2017 med formålet om at forbedre forholdet til medierne.