Ditte Giese Cykel
Foto: Rita Kuhlmann

Vi modtager mere post end nogensinde: Så giv os da for faen vores posthuse tilbage

Hvis der er en ting som corona, afstand og mindre færden i de fysiske butikker har vist, så er det, at det ville være virkeligt smart snart at genåbne de danske posthuse.

Det er næsten en folkesport at hate på PostNord, så lad mig prøve at starte med et lidt andet perspektiv: Omkring århundredeskiftet kunne det københavnske borgerskab som Emma Gad og Georg Brandes holde en livlig korrespondance kørende med breve frem og tilbage leveret af serviceorienterede postbude, der leverede friske breve tre-fire gange dagligt.

Den 22. december 2021 sendte jeg et julekort fra København til Helsingør, som stadig ikke er nået frem. Jeg er med på, at digitaliseringen og tidsånden gør, at jeg burde have sendt en TikTok-dansevideo eller snap til farmor i stedet, men der findes stadig mennesker, for hvem papir kan noget særligt. For eksempel kan det hænges op med en magnet på køleskabet og sprede glæde længe.

Tidligere i julemåneden skulle min familie sende en julegave til Californien, hvor en søster er bosat. Over 700 kroner for at sende en lille pakke! For ikke at tale besværet med at deklarere moms og printe blanketter og for at gøre det endnu mere indviklet havde en fyr i Nordjylland specialiseret sig i at sælge denne pakkepost-ydelse som underleverandør, hvilket mudrer ”serviceoplevelsen” yderligere for os kunder, at pakke.dk, og dem, der skal hente pakken, DHL, ikke er det samme og ikke taler sammen.

Jeg kan næppe være den eneste, der midt i en hold-afstand-pandemi fik ordnet årets juleindkøb online for derefter at tilbringe det meste af december med at løbe spidsrod mellem pakkebokse og diverse rygerkiosker for at hjembringe de bestilte julegaver. Trods helt utroligt meget tid på hjemmematriklen blev pakkerne nemlig dumpet i obskure pakkeshops op til 10 kilometer fra hjemmet, hvor man skal hente sin pakke (som man så lige så godt kunne have købt i en fysisk butik og hjembragt selv).

”De sidste fire cifre,” lyder den lade standard-replik, når man entrerer en bland-selv-kiosk med sidegesjæft som discount-posthus med levering fra PostNord, GLS, DAO, Bring, FedEx, UPS eller DHL, og man står der med sit mundbind på og prøver at holde afstand til de andre livstrætte pakkejægere. Pakkerne står i store, kaotiske bjerge og baglokaler, og straks efter udlevering får man så en robot-mail med ordlyden:

”Din mening er vigtig for PostNord”, ”har du et minut?” eller ”hvordan var din oplevelse med os?”. Og som journalist tænker jeg, at det er lidt af en skarpvinkling at kalde det at hente sin pakke selv for ”en oplevelse”, og som forbruger tænker jeg, at I er fucking dumpet i faget service! For god service ville være at levere varen hjemme hos kunden selv. Det er jo det, vi betaler fragt i dyre domme for.

Købmagergades posthus
Sådan så et posthus ud i en nær fortid – Købmagergades posthus. Arkivfoto: Mogens Ladegaard/Ritzau Scanpix

Og så tænker jeg tilbage på dengang, hvor der fandtes ægte, lokale posthuse med kompetente mennesker med en form for uddannelse og stolthed forbundet med deres arbejde indenfor et servicefag med lange, stolte traditioner. Det danske postvæsen blev etableret helt tilbage i 1624 og først langt senere omdøbt til Post Danmark og siden fusioneret med svenskerne i 2009 til PostNord, som burde have kaldt det PostLort, for deres service er så mangelfuld, at man ikke forstår, at staten vil associeres med det shitshow.

Men engang var postvæsnet et stolt erhverv med flotte adresser med marmorgulv og træpaneler og den der lille våde pude i skranken til at fugte frimærkerne med, og der sad voksne mennesker, som kunne hjælpe, hvis en pakke ikke nåede uskadt frem, eller et brev skulle sendes som en haster. Og alt det har vi mistet, fordi vi begyndte at sende e-mails engang i slut-90’erne, men det er jo ikke for sent at rette op på den fejl, når nu tiderne igen har ændret sig, og vi igen har behov for et solidt postvæsen.

Forklaringerne er mange og lander et sted mellem privatisering, digitalisering og rationalisering, og at vi i dag hverken sender eller modtager særligt mange breve, rudekuverter eller postkort. Men vi modtager til gengæld pakker som aldrig før og er alt for tit på herrens mark, når vi skal sende noget retur.

Det er mig derfor ubegribeligt, at der ikke findes en eneste privat virksomhed, der sætter sig fuldstændig på det marked nu og åbner fysiske posthuse over det ganske land, hvor man garanterer for modtagelse og afsendelse af pakkepost på fair og nemme betingelser med gode åbningstider.

I har mig som fast kunde fra dag et!  


Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️

Find mere om
Footer graphics