michael
Foto: Mikael Kristenson/Unsplash

Chatbot kurerer angst hos studerende

Studerende på RUC skal forebygge angst og dårlige mentale vaner med chatbot, der kommer med daglige råd, øvelser og opmuntringer.

De fleste kommer helskindet igennem et oplæg uden at gå i baglås. De fleste tør også række hånden op i undervisningen uden frygt for at hyperventilere halvvejs gennem spørgsmålet. Men for nogle tager nervøsiteten overhånd, og det kan være meget hæmmende.

Derfor har Roskilde Universitet besluttet at tage helt nye midler i brug, når de nye studerende starter til september. På deres smartphones vil de blive mødt både af små opmuntrende råd og øvelser, der er tilpasset deres behov.

Universitetet har nemlig investeret i en såkaldt chatbot på Facebook Messenger, døbt Steps, der skal styrke de studerendes mentale ballast.

Den lille hjælper fungerer ved, at den studerende i begyndelsen af sit studie svarer på en række spørgsmål, og på baggrund af den indtastede data finder Steps i samarbejde med den studerende de områder, hvor den studerende føler sig utilstrækkelig eller gerne vil forbedre sig. Det kan f.eks. netop være et ønske om at blive bedre til at holde oplæg alene eller række hånden op i undervisningen.

Specialviden om tankefælder

Michael Danielsen, chefpsykolog hos Wellbeing Institute og tidligere chefpsykolog hos Psykiatrifonden, har stået til rådighed med sin viden om den metode, chatbotten benytter sig af.

”Hvis man føler ubehag ved store forsamlinger eller ved at bevæge sig ud i verden, er det en stor barriere. Du kan få hjælp, men det kræver, at du skal derud og opsøge den, hvilket kan være svært. ‘Steps’ kan du bruge, hvor du føler dig tryg og godt tilpas,” siger han.

Han tilføjer, at de små råd og hverdagsøvelser fra chatbotten er baseret på en terapiform, der er velkendt til behandling af angst eller depression, hvor man gennem små fremskridt og gradvis tilvænning når sine endelige mål.

Brugen af erfaringen fra den virkelige verden begejstrer chefpsykologen, der mener, “Steps” har potentiale til at gøre en reel forskel for de studerende.

”Ved overbekymring eller angst begynder man typisk at begrænse sig selv, fordi man holder sig tilbage fra situationer, som man synes er meget ubehagelige. Der findes mange behandlingsmuligheder, men de bliver ikke opsøgt,” fortæller han.

Skal forebygge angst

Det digitale værktøj bliver ét element i en bredere vifte af tilbud og må ikke erstatte samtalen med de studerende, fortæller Helle Lausen, specialkonsulent i studie- og karrierevejledningen på Roskilde Universitet.

”Det skal være forebyggende. Vi kan se, det kan være svært at opsøge hjælp, når man har udviklet angst, men vi kan måske undgå, at man kommer dertil. Der er mange, der ikke bare kontakter studievejledningen. Chatbotten er et tilbud til dem, der ikke synes, det er nemt eller nødvendigt at opsøge hjælp, men vil gøre det på sin egen måde.”

Det handler om først at forstå målgruppen, for Helle Lausen og hendes kollegaer ved, at mange af de unge trives på de sociale medier og føler sig trygge der.

“Det kan hjælpe med at afdramatisere de her udfordringer ved at studere. Så de studerende forstår, at de ikke er alene,” siger Helle Lausen.

Det er vejlederne i introperioden, der skal introducere de studerende til det digitale værktøj. Samtidig får Roskilde Universitet adgang til den data, de studerende indtaster i chatbotten, som anonymiseres, og de kan derigennem aflæse, hvad der er af mønstre eller behov for tilpasning af undervisningen eller andre tilbud.

Find mere om
Footer graphics