høvding

Svensken kommer: Hövding har erobret København

Den svenske airbag-cykelhjelm, Hövding, er nu solgt i 100.000 eksemplarer.

Hvis du synes, gadebilledet er fuld af cyklister iført airbags om halsen, er det ikke helt forkert.

Den svenske virksomhed, Hövding, sælger nemlig rigtigt godt af deres alternative cykelhjelm. Især i københavnsområdet er der flere og flere cyklister, der bruger airbaggen i stedet for den traditionelle cykelhjelm, der som bekendt beskytter hovedet, ødelægger frisuren og, i manges øjne, ser fjollet ud samtidigt.

Det har svensken læst og således igangsat en decideret invasion – salget til danske cyklister steg sidste år alene med hele 155 procent.

Ifølge virksomhedens salgsdirektør Per Ågren skyldes det gode salg i Danmark, at det er et marked, hvor brugen af cykelhjelm stadig er lav. Folk er simpelthen for dårlige til at påføre sig hjelmen, og giver salgsdirektøren dollartegn i øjnene.

“Här ser vi en stor potential,” lyder det glumbsk fra Per Ågren.

Men danskerne skal ikke have hele æren for den svenske succeshistorie. Hovedbeskyttelses-cykelairbaggen har været mere end 10 år undervejs og blev udviklet af Anna Haupt og Terese Alstin i deres afgangsprojekt som industrielle designere. Og faktisk var Sverige selv medvirken til idéen, da de legendariske svenske myndigheder i 2005 påbød svenske børn under 15 år at køre med cykelhjelm.

Projektet fik stor opmærksomhed verden over, som man blandt andet kan læse i denne artikel i Wired anno 2010.

Ifølge tests, der blev udført på Stanford University, skulle Hövding beskytte op til otte gange bedre end en traditionel cykelhjelm. Men skulle du foretrække at beskytte dit intellektuelle tempel (altså dit hoved), er du også godt tjent med en ganske almindelig hjelm, der koster en femtedel af Hövding – og så holder du samtidig svensken for døren.

Faktum er dog, at Hövding i maj 2018 rundede 100.000 solgte enheder. Den høje pris på 2.295 kroner har indtil videre holdt nogle tilbage, men rundt omkring i Danmark kan man nu købe den med 500 kroner rabat, og det gør det frisure-fikserede, forfængelige danske folkefærd købeparat.

Hövding har tilmed opfundet et tillægsprodukt, der gør Per Ågren rigtig glad. Det drejer sig nemlig om forskellige covers, så man kan personalisere sit Hövding-udtryk. De forskellige styles er meget Adidas-agtigt opkaldt efter storbyer som for eksempel Barcelona, Berlin, Eindhoven – og selvfølgelig også København.

Footer graphics