Alle, der var børn i 90’erne, kan øjeblikkeligt se Michael Jordan foran sig. I sin ikoniske røde spillerdragt fra Chicago Bulls. Et sandt 90’er ikon, sammen med navnebroderen Michael Jackson og Kevin McCallister fra ’Alene Hjemme’. Men selvom Jordan spillede sin sidste kamp i 2003, er der den dag i dag, stadig liv (og penge) i Michael Jordan-brandet.
Men det var ikke en idé, som basketballstjernen oprindeligt var varm på. Da han mødtes med Nike i 1984, havde han egentligt tænkt sig at samarbejde med Adidas. Mest fordi Nike på det tidspunkt ikke var kendte som et basketball-mærke, men mere et løbe- og atletikmærke. Men da Nike solgte ham idéen om, at Jordan kunne få sin egen signatur-sko, lod han sig overbevise.
Oprindeligt var aftalen, at Jordan ville få et fast beløb på 500.000 dollars hvert år i de første fem år. Det vidste sig dog at være en ret dårlig aftale for Jordan. For forventningerne var, at den første signatur-sko ’Air Jordan 1’, ville indbringe omkring tre millioner dollars over de første 4 år. I stedet endte den med at indtjene 130 millioner på bare 12 måneder.
Herfra gik det stærkt. Air Jordans blev et globalt brand og tjener stadig i dag milliarder. Hele 19 milliarder dollars de seneste 5 år, skriver thesportsrush.com
Udover mange nye udgaver af signaturskoen Air Jordan har mærket også bredt sig til undertrøjer, shorts, t-shirts og alt hvad man kan forestille sig indenfor sportsbeklædning.
Michael Jordan har også fået genforhandlet sin aftale med Nike og får i dag fem procent af alt profit på salg af Jordan-mærket. Det har indbragt ham 1,3 milliarder dollars fra Nike-kontrakten alene. Suverænt det største beløb nogen basketballspiller har fået fra et samarbejde med tøjmærker.
Spørgsmålet er dog, om hans plads på toppen er truet. For i 2003, året hvor Michael Jordan spillede sin sidste kamp, kom en ung LeBron James ind i NBA (den amerikanske basketball-liga). Sidenhen er han af mange blevet omtalt som ansigtet på ligaen og hele basketballsportens største stjerne.
Det er ikke oplyst, hvor meget LeBron James har modtaget fra sine samarbejder med Nike, men han er vurderet til at være god for 1 milliard dollars. De fleste af disse antages at komme fra hans samarbejde med Nike. Så selvom generation millenial stadig husker Michael Jordan, vil de yngre generationer nok nærmere lægge pengene hos LeBron James. Men om han nogensinde vil overhale Jordan, må tiden vise.