Sinem fik 3.480 stemmer til valget: Har ikke haft en eneste valgplakat eller brugt penge på Facebook-annoncer

Valgplakater kan være med til at rykke stemmer, mener eksperter, men for 29-årige Sinem Demir lykkedes det at få over 3.400 stemmer uden en eneste plakat.

I det skjulte gik Sinem Demir (EL) og håbede, at 800 københavnere ville sætte kryds ved hendes navn til kommunalvalget. Det ville være 300 flere end ved valget i 2017, hvor det ikke lykkedes hende at blive valgt ind i Borgerrepræsentationen.

Men Sinem Demir havde hverken investeret i valgplakater eller kastet penge efter opslag på sociale medier, og hun var ikke med i Enhedslistens valgavis, der blev husstandsomdelt i tusindvis, fordi fotograferingen til avisen lå samme dag som et møde i hovedbestyrelsen, og det blev prioriteret i stedet.

Derfor var overraskelsen stor, da hun onsdag fandt ud af, at 3.480 havde stemt på hende. Og givet hende det andetbedste valg blandt Enhedslistens kandidater.

“De 800 stemmer var en målsætning, jeg havde sat for mig selv, og som jeg ikke sagde højt til nogen. Derfor er stemmetallet meget overvældende. Det havde jeg sket ikke forventet,” fortæller 29-årige Sinem Demir.

En partifælles flytning fra hovedstaden var blandt andet med til, at Sinem Demir, der var 3. suppleant, sidste år alligevel fik en plads i Borgerrepræsenationen i København. Siden da har hun siddet i Socialudvalget og udvalg for beskæftigelse og integration.

Hvorfor har du fravalgt valgplakater, når undersøgelser viser, at de kan rykke stemmer?

“Jeg fravalgte selv ansigtsplakaterne, fordi jeg går ind for en mere kollektiv valgkamp,” siger Sinem Demir.

“Jeg er ikke imod valgplakater. De er med til at synliggøre, at der er valg, og de hylder demokratiet. Og vi har allerede en lav valgdeltagelse, så jeg går ikke ind for at fjerne dem helt, men når man tænker på den klimakrise, vi også står i, burde der være et loft for, hvor mange plakater hvert parti måtte sætte op.”

Hvordan er det alligevel lykkedes en relativt ukendt kandidat at skabe så meget opmærksomhed om sig selv, når adskillige forskere år efter år har fortalt, at valgplakater er alfa omega for især nye kandidater?

“Jeg er politisk aktiv hele året, ikke kun når der er valgkamp. Jeg sidder i forskellige udvalg og sørger for at være ude og deltage i debatter og møde mennesker hver dag. Men det er klart, at jeg også bruger meget tid på at tænke over, hvordan jeg kommer bedst muligt ud med mit budskab på de sociale medier,” er Sinem Demirs eget bud.

Kan flytte stemmer

Robert Ormrod, der forsker i politisk markedsføring og kommunikation ved Århus Universitet, har tidligere sagt til Ritzau, at valgplakater kan være med til at flytte stemme.

Over for Heartbeats forklarer han, at valgplakater i sidste ende kan være afgørende for kandidater, der ligger på vippen.

“Generelt set er valgplakater meget, meget vigtige og en stor del af valgkampen. Men de er klart vigtigst, hvis man er længere nede på kandidatlisten og ikke har gjort sig bemærket i medierne før,” siger Robert Ormrod.

“Så er det med til at synliggøre kandidaterne og gøre, at vælgerne husker deres ansigt, når de senere ser deres navn på stemmesedlen.”

På Facebook følger 4.000 mennesker med på Sinem Demirs profil, og på Instagram og Twitter er der 2.000 følgere. Brugerne nøjes ikke med at følge med fra siden, men engagerer sig og deltager aktivt i kommentarsporene.

“Jeg tænker rigtig meget over formatet og over de ting, jeg deler. Det skal være let læseligt, og så går jeg meget op i at skrive løsningsorienterede opslag og ikke bare noget, hvor jeg er sur eller har en holdning til noget. Og så bruger jeg altid et billede samtidig,” forklarer Sinem Demir.

Over de seneste tre år har Sinem Demir brugt 2.600 kroner på at booste flere opslag på Facebook. 2.000 kroner blev brugt i forbindelse med folketingsvalget i 2019 og de øvrige 600 kroner i forbindelse med denne valgkamp, fortæller Sinem Demir. Pengene stammer fra Enhedslistens valgkampskasse, og hun kunne med egne ord “aldrig finde på at bruge penge på det.”

Det beløb ligger i den meget lave ende, hvis man sammenligner med andre politikere, vurderer Marcus Stoltze, der er kommunikationsrådgiver hos Operate og ekspert i politisk kommunikation på sociale medier.

Ifølge ham er det ikke unormalt at se politikere, især spidskandidater, bruge omkring 100.000 kroner på annonceringer på sociale medier, men også mere ukendte kandidater smider gerne penge efter de sociale medier.

“Det her er virkelig et bevis på, at man godt kan føre en god valgkamp uden at bruge mange penge på det,” mener Marcus Stoltze.

Skævvrider kandidaterne

Sinem, det lader til, at du har knækket koden til at engagere dine følgere på de sociale medier. Hvorfor bruger du ikke flere penge på at nå endnu længere ud?

“Generelt har vi et kæmpe problem med techgiganter, der tjener alt for mange penge, og det har jeg ikke lyst til at støtte. Derudover mener jeg, at annoncerne er med til at skævvride balancen mellem kandidaterne. Dem, der har mange penge i kassen, kan også bruge absurd mange penge på annoncer, mens dem, der ikke har meget at gøre godt med i en valgkamp, på den måde ryger bagi køen,” siger Sinem Demir.

Enhedslisten København med Line Barfod i spidsen opnåede et rekordgodt valg og løb med 24,6 procent af stemmerne. Det er endnu ikke afklaret, hvilke udvalg Sinem Demir eller andre af hendes partifæller vil sidde i de næste fire år.


Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️

Footer graphics