Shwan Ali Personlig shopper
Foto: Rita Kuhlmann

Shwan Ali er personlig shopper for rapstjerner og landsholdsspillere

Når navne som Nicklas Bendtner eller ASAP Rocky gerne vil have fat i særligt sjældne sneakers, ringer de til Shwan. Den 28-årige arkitektstuderende supplerer SU’en ved at skaffe sko og tøj, som ofte er meget dyrt og svært at få fat i til en håndfuld udvalgte klienter. Nogle gange kan et enkelt par sko koste over 70.000 kroner.

Nogle ligger dagevis i kø foran Wood Wood for at få lov til at købe fx Yeezy-sneakers eller lignende hypede varer til tusindvis af kroner. Men man kan også kontakte Shwan Ali. Ved siden af sit arkitektstudie har han opbygget en lukrativ sidegesjæft, hvor han skaffer sko og tøj, som andre har svært ved at få fingrene i. Inden for beklædning er han fixeren, der kan få din garderobe til at skille sig ud. Det er derfor, han har flere landsholdsspillere blandt sine klienter, og blandt andet har leveret til store rapnavne i USA.   

Det er ikke fordi, at Shwan Ali skiller sig specielt ud, da jeg møder ham på Holmen i de 50 nuancer af gråvejr, der konstant hviler over november. Det er også helt bevidst, at han ikke gør noget stort væsen ud af hverken sin fremtoning eller sit særlige studiejob. Han tager heller ikke selfies med sine berømte kunder eller lægger på Instagram, når han får overleveret et par sneakers til 70.000 kroner. I stedet har han opbygget et stort personligt netværk i Danmark, men også i Japan, Barcelona og London, hvor han ofte køber varer.

”Det her er en af de første gange, jeg taler om det. Det er ikke noget, jeg normalt praler af, selvom jeg da har tænkt, at det er vildt, at der nogle gange står otte landsholdsspillere i min lejlighed. Da jeg startede, boede jeg i en lille sjuskede lejlighed i Husum, og jeg ved, at naboerne og pizzamanden gloede, når der en dag pludselig holdt tre dyre sportsvogne uden for min dør, og en række kendte fodboldspillere gik ind i min opgang,” fortæller han.

Sneakers er blevet big business

De senere år er videresalg af særligt sneakers blevet big business. I USA vurderer investeringsbanken Cowen & Co, at det globale videresalgsmarked havde en værdi på to milliarder dollars i 2019, og de forudser, at det vokser til seks milliarder i 2025. Man kan også se det herhjemme, hvor fx hjemløse bliver hyret af desperate (og dovne) kunder til at ligge i kø, når populære sneakers bliver sat til salg. Ofte bliver skoene kun købt med videresalg for øje. Det seneste eksempel er, da supermarkedskæden Lidl lancerede deres egen og hyperbillige sneaker til 100 kroner, der hurtigt bagefter kunne ses på Den Blå Avis til 1.500 kroner

Det er især på onlinesteder som DBA eller Ebay og StockX, den store handel foregår. Sidstnævnte varetager sneakersalg for over 100 millioner dollars af sneakers – hver eneste måned.

I den henseende er Shwan Ali blot en lille fisk, hvis indtægt svinger gevaldigt måned til måned. Nogle måneder kan han foretage flere handler over 10.000 kroner stykket, mens andre ligger helt stille. Normalt tager han mellem 10 og 20 procent af købsprisen, alt efter hvor meget besvær, der har været med at skaffe den enkelte ting. Nogle gange gør han det gratis, hvis det fx er for at hjælpe en ven eller en udenlandsk kontakt, der har hjulpet ham tidligere.

”Jeg får også nogle rejser ud af det. Hvis det er en rigtig dyr sko, kan jeg godt lide at hente den personligt. Også for at undgå, at den går tabt i fragten, for postselskaberne dækker kun op til et vis beløb. Det har jeg fx gjort med den særlige ‘Nike MAG – Back to the Future’. (En sko, som blev udødeliggjort i filmen med Michael J Fox, hvor han rejser til fremtiden og ser den futuriske sneaker.)

Noiaen med så mange kontanter

Skoene kostede 10.000 euro, og han havde aftalt med sin kontakt at mødes i Berlins lufthavn.

”Det var noiaen at have så mange kontanter på mig. Da jeg skulle hæve dem i Nordea, skulle jeg også forklare, hvorfor jeg skulle bruge så mange. Det er en sikkerhedsprocedure, de har. Når man laver handler af den størrelse, kan det selvfølgelig sagtens gå galt. Men jeg prøver at undersøge dem, jeg handler med inden, og hvis de fx kun har lukkede profiler på Facebook og Instagram, og det føles forkert, så gør jeg det ikke. I Berlin gik det godt, og vi endte med at snakke i fire timer.”

Det er ikke kun tøj og sko, som han videresælger. Faktisk er det især de populære figurer af graffiti-kunstneren KAW, der har haft den største værdi. Vinylfigurerne kom på markedet i 1999, og prisen på dem er steget stødt lige siden. På nedenstående billede har Shwan Ali købt en figur i Amsterdam til en kunde til 150.000 danske kroner. I dag er værdien (alt efter stand) mindst 600.000 kroner.

Shwan Ali i Amsterdam med købet af en KAWS-figur til 150.000 kroner.

Startede med at importere Evisu-bukser

Shwan Ali startede allerede i sjette klasse med at importere Evisu-bukser, der var meget populære på det tidspunkt. Hans forældre ville ikke finansiere jeans til 2.500 kroner stykket, så han begyndte selv at importere til dem til omkring 500 kroner stykket og solgte dem videre på Den Blå Avis og til sine klassekammerater. Det viste sig dog hurtigt, at de var andensorteringsvarer, og derfor endte en masse af klassekammeraternes forældre med at blive sure på ham, og han måtte stoppe som importør. I stedet tog han et job i Føtex og begyndte at spare op.

Efter nogle år startede han en modeblog på Tumblr, og da den var veletableret, fik han indyndet sig hos Danijel Drux, der stod for det populære hiphop-site DDS.

”Jeg så op til de drenge, og jeg var lykkelig for at få en blog på sitet, hvor jeg lagde ting op, som jeg synes var sejt. Det gjorde, at jeg fik en masse gode kontakter til de forskellige butikker og kunne købe ting til en billigere pris – ofte før andre.”

Her er et lille udvalg af de 50 par sneakers, Shwan Ali har. Da samlingen var på sit højeste havde han 150 par.

Leverandør til flere FCK-spillere

Han begyndte også at kontakte forskellige profiler på Instagram, som han vurderede havde penge og kunne være interesserede i at købe sjældne produkter før andre. Der gik lang tid, hvor der ikke skete noget, men en dag skrev Nicolai Jørgensen, der på det tidspunkt spillede i F.C. København til ham.

Han skrev: ”Hvad kan du skaffe?”

”Alt,” svarede han tilbage.

En af måderne, Shwan Ali skilte sig ud fra andre lignende shoppere, var, at han ofte selv lagde ud for produkterne. På den måde skabte han tillid, da kunderne ikke selv havde noget at miste, før de så tingene. Kontakten til Nicolai Jørgensen blev hans store gennembrud, og han begyndte at sælge til flere FCK-profiler.

Det var her, han oplevede, at der pludselig kunne stå en masse stjerner i hans lille Husum-lejlighed og prøve sko. Endnu bedre blev det, da Nicolai Jørgensen tog på landsholdslejr og fortalte det til sine medspillere. Det var her, Shwan Ali fik kontakt til Nicklas Bendtner, der i dag en god ven og klient.

 De to par sko er nogle af de mest farverige i samlingen. Til venstre er det ‘Nike SB Dunk Low Pro x Parra “Abstract Art”‘, og til højre er det New Balance 2002R x Salehe Bembury “Water be the guide”.

”Det var virkelig fedt at få hul igennem, og de kom hurtigt til at stole på mig. Det eneste, der var svært, var, at jeg ofte var nødt til at lægge nogle store beløb ud. Jeg arbejdede på Joe & The Juice og havde ikke mange penge, så det var en stor udskrivning for mig. Jeg fik altid mine penge, men nogle gange var de langsomme om at betale. Ikke af ond vilje, men ofte blot fordi de ikke tænkte over det eller havde travlt.”

Dårlig stil blandt fodboldspillere

Professionelle fodboldspillere har ofte et ry for at have dårlig stil, men man skal også forstå deres hverdag, mener Shwan Ali, som selv gør en dyd af kun at anbefale dem ting, han selv tror på.

”Mange spillere har et meget stramt program. De har heller ikke tid til at danne deres egen stil. Når de endelig går i byen for at shoppe, så gør de det ofte 10 spillere sammen, hvor de får en lukket afdeling i en af de store butikker. Når en sælger i butikken ser fx 10 Premier League-spillere komme ind, tager de også alt det dyre frem. Jeg siger altid til dem, hvis jeg synes, at deres valg er dårlige. Det er vigtigt at være ærlig.”

Det er ikke kun fodboldspillere, han leverer til. Han har blandt andet også skaffet ting til ASAP Rocky, hvilket er en af de få gange, hvor han ikke kunne dy sig for at lægge deres korrespondance på Instagram. Han har også levet en uhyre dyr Louis Vuitton/Supreme-jakke til en rapper, han kalder Canadas uofficielle premierminister, men det var lige ved at gå galt, da han skulle aflevere den.

”Jeg fløj til Canada med den og havde jakken i min kuffert, som jeg tjekkede ind. Jeg er flytningebarn og født i Irak, så når jeg tager til USA og Canada, bliver jeg altid ført over i en særlig paskontrol. Her blev jeg blev holdt tilbage i to timer, og jeg begyndte at svede. Jeg var virkelig nervøs for, om jeg kunne nå at få min kuffert, inden de lukkede bagagebåndet. Men det er ikke godt at stå at svede i sådan en kø. Så tror de, at man har lavet noget kriminelt. Men jeg fik dog lov til at komme ind, og da jeg kom til bagagebåndet, var min kuffert med den dyre jakke den eneste, der kørte rundt. Jeg var super lettet.”

Over 150 par sko

Han samler også selv på sneakers og har haft over 150 par. Da han skulle flytte fra sin lille lejlighed i Husum til Frederiksberg, solgte han 100 af dem, hvilket var nok til at betale indskuddet. Lige nu er han på kandidaten på arkitektstudiet, så han har skruet en smule ned for studiejobbet, men han hjælper stadig nogle udvalgte klienter og folk fra sit netværk.

Selvom han i dag ikke bruge så mange penge på sko, lægger han stadig mange timer i tjekke de nyeste tendenser. Lidenskaben er der stadig.

”Der er mange, der skriver ud af det blå, og spørger om jeg kan hjælpe med det ene eller det andet. Men de undervurderer, hvor svært det er. Det tager lang tid, og jeg gør meget for at pleje mit netvært – ikke mindst de internationale kontakter.”

Selve markedet med videresalg forventer han ligesom de finansielle analytikere, vil stige i fremtiden, men det har også taget lidt af charmen, synes han.

”Da vi lå i kø efter sneakers, var det fordi, vi ville gå med dem. Det er også fint nok, hvis folk vil sælge dem videre, men at få hjemløse til at lægge i kø for en er ikke så fedt. Dengang havde fx Yeezy også kun en gang om året, hvor de slap nogle sko ud, og der var måske et hypet salg hver tredje måned. Nu er det hver uge. Og det er blevet en meget bevidst og kalkuleret strategi for producenterne. De vil gerne sælge mange sko. Det er helt forståeligt. Men det var federe før.”

Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️

Find mere om
Footer graphics