To Sultne Piger: ”Vi skal stoppe med at ghoste spisestederne”

Eller vælg, hvor du vil lytte

To Sultne Piger: ”Vi skal stoppe med at ghoste spisestederne”

Eller vælg, hvor du vil lytte

Hvad kan vi gøre for at gøre restaurant-oplevelsen bedre? Både som gæst og som vært. Som en, der spiser (rigtig) meget ude og også selv har været tjener, kommer Pige 1 i denne episode med sine bedste bud på, hvad begge sider kan gøre. 

Sponsoreret af: Jacobsen
Sponsoreret En del af serien:

To Sultne Piger

Podcasten er produceret af Heartbeats og sponsoreret af Jacobsen.

Lyt med i To Sultne Pigers podcast, når de hver anden uge taler om mad, restaurantbesøg og alt derimellem. Følg også med på deres Instagram @tosultnepiger. Stay hungry, stay tuned!

Der ligger 485 anmeldelser på To Sultne Pigers instagram. Og så er der alle de restaurantbesøg, der ikke er blevet dokumenteret. Der er altså mange oplevelser at kigge tilbage på, når Pige 1 i denne episode fortæller om, hvad der er god stil på spisesteder. 

De mest essentielle handler om førstehåndsindtrykket og afslutningen. Det er det, vi husker bedst, og det, som former vores oplevelse af besøget. Pige 1 understreger især velkomsten som vigtig. 

”For at føle sig set, er det fedt, hvis der bliver spurgt lidt ind til bordet, og tjeneren ikke bare byder velkommen. Når vi kommer ind og er gæster på en restaurant, så betaler vi jo også for at være en slags små prinsesser,” fortæller hun. 

Tjenerens tidsstyring er det mest afgørende for aftenens afslutning. Især på restauranter med double seating, fortæller Pige 1.

”Hvis jeg er kommet lidt bagud på min tid, så er det bare meget federe at få en 15-20 minutters reminder, i stedet for at der kommer en stresset tjener og siger, man har fem minutter til at bunde sin vin og gå”.  

Med det sagt, mener Pige 1 at man også som gæst skal have styr på sit time-management. ”Du kan ikke komme for sent og så være sur over, at du ikke når desserten.” 

No-shows og spøgelser

Flere og flere bestiller bord til forskellige restauranter i samme tidsrum og tager ikke stilling til, hvilken en de vil spise på før på selve dagen. Nogle aflyser de resterende reservationer, men alt for mange dukker bare ikke op. En ærgerlig tendens, som To Sultne Piger allerede i ’Året der gik’-episoden, forudså ville blive større.

Pige 1 ringer i dette afsnit sin veninde Frederikke op for at tale om no-show-tendensen, og hvilke konsekvenser den har for både restauranter og gæster. Frederikke er assisterende restaurantchef og kender alt for godt til problemet. 

”Det sker mere, end man lige tror. Det er derfor, at det nu er så normalt at skulle taste sine kortoplysninger ind, når man booker et bord,” fortæller hun.  

Det synes, mange gæster er irriterende, men de er langtfra de eneste, som no-show-kulturen går ud over.

”Mange misforstår, hvorfor det er vigtigt at dukke op. Det er ikke kun ærgerligt for restauranten, men også for de tjenere, der måske bliver sendt hjem, fordi der alligevel ikke er brug for dem. Det skaber også en masse madspild, da der ofte købes ind og preppes ud fra aftenens bookinger.”. 

To Sultne Piger håber, at ugens afsnit vil inspirere folk til kun at booke et enkelt bord pr. aften – i stedet for fire.

 ”Jeg ved godt, at vi har uendelige muligheder, men jeg synes virkelig, at det er en vibe at glæde sig til at tage et bestemt sted hen og se frem til netop deres mad,” fortæller Pige 1. 

Lyt med i denne uges episode af ’To Sultne Piger’, hvor der snakkes om god restaurant-stil og hvad en bookingudeblivelse egentlig betyder for såvel restauranter som gæster.

Footer graphics