Malte og Rebekka knokler for mere kultur i Nordjylland: ”Vi unge står med ansvaret for kulturen snart, og derfor er det så vigtigt, at vi bliver involveret”

En debat om unges kulturvaner, der kun havde “gamle, gråhårede mænd fra kultureliten” i panelet provokerede 19-årige Malte Houe til at starte Ung Kult, der skal få flere unge til at engagere sig i kulturlivet. I dag afholder de årligt camps for flere hundrede unge. Målet er at få 7.000 besøgende i år.

Hvor langt kan man som iværksætter nå, hvis man får en donation på 10.000 kroner? Eller hvad med 20.000 kroner? 

Ikke langt vil mange, der har set ’Løvens Hule’, måske mene.

Men for unge, der drømmer om at arrangere festivaler, åbne et galleri eller starte en podcast, kan en donation i den størrelsesorden være det, der gør hele forskellen. 

Det mener i hvert fald 19-årige Malte Houe og 21-årige Rebekka Mylund, der står bag henholdsvis Ung Kult på Mors og Ishuset LIVE i Hobro, og som begge arbejder for at få flere unge til at engagere sig i kulturlivet i Nordjylland.

Ung Kult arbejder for at skabe kulturelle tilbud – udviklet og produceret af unge til unge – mens Ishuset LIVE er en musikorganisation af unge for unge. 

Ung Kult og Ishuset LIVE er en del af IVÆRK, et samarbejde mellem fem ungeorganisationer og 11 nordjyske kommuner, der arbejder for at bringe unge kunst- og kulturaktører sammen og bidrager økonomisk og med faglig sparring og netværksmøder. 

Her er de unge selv med i et board, der har til opgave at udpege, hvilke af de projekter der skal støttes, ligesom at de kan få tilknyttet professionelle kunstnere som mentorer til deres projekter. 

IVÆRK

IVÆRK støttes af Region Nordjylland og en lang række kulturinstitutioner og har for nylig fået en bevilling på 2,8 millioner kroner fra Nordea-fonden.

Sidste år søgte over 40 ungestyrede projekter om støtte, og heraf fik halvdelen tildelt 10.000 kroner. I år er det muligt at søge om støtte på op til 20.000 kroner.

Målgruppen er unge mellem 15 og 25 år.

Rebekka Mylund og Malte Houe har begge søgt og fået støtte fra IVÆRK’s puljer og ved derfor, hvad det betyder, når et lille budget pludselig får tilført 10.000 kroner.

”Det er virkelig vildt, hvor meget længere man kan komme med 20.000 kroner oven i et budget. Det gør en verden til forskel, når man booker kunstnere og fotografer og gerne vil have opmærksomhed,” fortæller Rebekka Mylund. 

Det var i forbindelse med en paneldebat om unges kulturvaner på Kulturmødet i 2019, at Malte Houe blev provokeret til at starte Ung Kult. 

”Dem, jeg var i paneldebat med, var alle gråhårede, gamle mænd, der skulle fortælle mig, hvilken slags kunst og kultur jeg kunne lide, og det blev jeg simpelthen så provokeret af. Det er os, de unge, der står med ansvaret for kulturen om nogle år, og derfor er det så sindssygt vigtigt, at vi bliver involveret,” fortæller Malte Houe, der laver film og har sit eget produktionsselskab sideløbende med Ung Kult. 

Efter paneldebatten gik han og vennen Bertram Bailey sammen om at stifte Ung Kult. I dag har organisationen 80 unge aktive medlemmer, en bestyrelse og fire styregrupper.

”Vi brugte vores netværk og holdt 1.000 onlinemøder og events for at skabe opmærksomhed omkring os. Det er klart, at vi har skullet løbe lidt stærkere for at bevise, at vi godt kunne, men i dag har vi så mange fantastiske ungdomskræfter, som er kommet med på forskellige projekter,” fortæller han. 

Ung Kult arrangerer workshops, samarbejder med myndigheder, regioner og kommuner og afholder årligt en flere dage lang camp, hvor kulturinteresserede unge kan idéudvikle og udveksle erfaringer. 

Den første camp havde 550 besøgende, sidste år dukkede 1.200 unge op, og i år regner Malte Houe med at få over 7.000 besøgende. 

Før i tiden kunne man hente is til sine køle-elementer i det gamle ishus i Hobro, men for nogle år siden lavede kommunen den fredede bygning om til en scene og et koncertsted for lokale kunstnere. Til stor glæde for Ishuset LIVE og Rebekka Mylund:

”For os er det vigtigt, at kunstnerne, der besøger os, bliver betalt for det arbejde, de laver. Det gælder også de fotografer, der tager billeder til koncerter osv. På den måde lander 20.000 kroner på et tørt sted, ligesom at det giver os mulighed for at booke større kunstnere end ellers.”

Rebekka Mylund har været en del af Ishuset LIVE i fem år, heraf de seneste to som formand ved siden af sit studie. Selv kalder hun musikorganisationen for ”fuldstændig ungestyret”. 

”Vi står for det hele selv. Vi booker kunstnere og lave arrangementer, og så har vi frivillige, der står i baren eller hjælper med at trække kabler. Alt det, der skal til for at få det hele til at køre. Det er 100 procent frivilligt, og derfor er det jo også forskelligt, hvor meget tid man ønsker at lægge her,” siger hun. 

I efteråret 2020 lykkedes det Ishuset LIVE at få stablet en lockdown-koncert på benene. Og selvom den foregik siddende og med mundbind, var det en stor succes. 

”Det var så fedt at se, hvordan folk bare havde higet efter at komme ud og opleve noget, selvom det var med alle restriktionerne. I sensommeren havde vi et lokalt band med en gruppe drenge, som fik deres debutkoncert, og her måtte folk stå op og danse med, og det var også megafedt,” fortæller Rebekka Mylund. 

Bliver taget seriøst

I foråret sidste år blev hun kontaktet af Kjartan Annesen, projektleder for IVÆRK, som fortalte, at han ”bryggede på en idé”, der skulle få flere unge til at engagere sig i kulturlivet. 

”Kjartan rakte ud og sagde, ’vi har en idé, venner, vi skal ikke bare være de her gamle mænd, der synes noget. I skal være med’. Der var jeg lynhurtig til at sige, at det ville jeg mega gerne. Så mødtes vi og brainstormede med de andre organisationer, og alle var enige om, at det var så fedt. Vi blev taget ægte seriøst. Når der blev sagt og foreslået noget, blev der lyttet. Vi gør det her sammen,” husker hun. 

Har jeres alder tidligere gjort, at I ikke blev taget seriøst?

”Jeg er blevet kontaktet af mange, der gerne vil have inputs fra unge, og det er jo fedt. Vores største udfordringer er nok i forhold til bevillinger. Politiet er ikke lige så meget for at give bevillinger, når det er et yngre menneske, der er i telefonen.”

Rykker “helt vildt”

Kjartan Annesen fra IVÆRK kan sagtens genkende problematikken med, at det er folk – både mænd og kvinder – der ikke selv er unge længere, som tager beslutninger på de unges vegne.

“Jeg oplever det hele tiden. I kommuner og kulturforvaltninger sidder politikere og embedsmænd, der er et helt andet sted i livet end de unge. Når de taler om projekter, der skal afstedkomme, taler de ud fra analyser og undersøgelser, de har læst i stedet for direkte know how – at tale med de unge selv. Man ved det godt, men gør ikke noget for at ændre det, og man er nødt til at være der, hvor de unge er i livet,” siger han.

Han har fulgt både Ung Kult og Ishuset LIVE tæt og taler med en næsten faderlig stolthed, når han fortæller om den udvikling, organisationerne har oplevet på få år.

“Ung Kult havde et budget på få tusinde kroner, da de startede, og nu er det på halvanden million kroner. De rykker helt vildt, og det vidner om, at de er på den helt rigtige sti,” siger Kjartan Annesen.

https://www.facebook.com/ungesmodemedkunsten/posts/3113062945629878

Der vil snart blive åbnet for, at nye projekter kan ansøge om midler fra IVÆRK. Følg Unges Møde Med Kunstens facebookside for mere info herom.


Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️

Find mere om
Footer graphics