Hypen fortsætter: Jørnæs er kommet for at blive

Den lille tøjbutik, Jørnæs Productions blev under Corona ekstremt populær for deres billige joggingtøj. Her stod unge i timelang kø for at få et af de eftertragtede grå sæt. Siden er det kun gået fremad for butikken, som for nyligt åbnede en ny pop-up butik i Classensgade. Gaden, hvor mange butikker ellers kommer for at dø.

Classensgade. Gaden, hvor selv de bedste idéer har det svært. Mange har i hvert fald måtte dreje nøglen om her. Men måske forbandelsen er ved at være brudt?

Det er i hvert fald håbet hos tøjbutikken Jørnæs, der netop har åbnet en ny pop-up butik med børnetøj. De har overtaget Årstidernes lokale, som er en blandt mange, der ikke overlevede Classensgade.

Ved første øjekast ser butikken ikke umiddelbart ud af meget. Et par træhylder på væggene, nogle stativer og et lager, som er gemt væk bag et gardin. Men man skal ikke lade sig narre af det ydmyg udseende, for hos Jørnæs går det lige så forrygende som for tre år siden under Corona.

”Vi har stadig virkelig travlt. Nu har vi også introduceret lidt flere ting. Sweatshirts og joggingbukser er stadig virkelig in, men nu har vi lidt større sortiment,” fortæller Jessica Jørnæs, der er en del af familien.

I dag sælger de også børnetøj og økologisk og fair Trade babytøj. Men på grund af stor efterspørgsel og pladsmangel har de simpelthen været nødt til åbne en ny butik, så de små også kan være med på den hypede joggingtrend.

”Jeg tror, der er mange små søskende, som er vokset op med at se deres søskende i det her tøj, og nu vil de også være med”.

Selvom butikken fortsat klarer sig godt, fastholder man de lave priser, som hele tiden har været. Ejer Ib Jørnæs har den tilgang, at han hellere vil sælge mere end at lægge mere fortjeneste på priserne. Jessica er enig og indvender, at de gerne vil have, alle kan være med.

Ligesom i 2020 er det stadig det grå, som løber af med den helt store sejr i populært joggingtøj, og især de grå t-shirts sælger rigtig godt, både i børnestørrelse og voksenstørrelser.

Fra lille trykforretning til Insta-famous joggingtøj
Men hvad er historien bag denne lille forretning? Den har eksisteret siden 1987 med Ib Jørnæs i spidsen. Dengang var det en lille trykforrentning, hvor blandt andet virksomheder kunne få tryk på deres tøj. Der skete ikke så meget udover det, men da Corona kom, tog det fart.

”Salget begyndte at stige helt vildt. Det havde vi næsten ikke noget af førhen,” forklarer Ib Jørnæs.

Det var egentlig ret tilfældigt, at Jørnæs blev så populært, at folk stod i timelang kø for at få netop deres joggingtøj. En varm sommerdag sad Ib og spiste croissanter, mens han læste avis, da en kunde kom ind. Hun sagde, at de godt kunne gøre sig klar, for om 14 dage ville det gå løs.

”Nå, nå, sagde jeg. Så var der en influencer, der havde skrevet om os. Jeg vidste ikke, hvad en influencer var. Men ganske rigtigt, 14 dage senere væltede det ind med kunder. Det var meget forbavsende.”

Det var blandt andet influencerne Emilie Breiting og Klara Montens, som er kendt for deres Instagramprofiler, hvor de deler billeder af deres outfits, og som gjorde Jørnæs kendt.

Jørnæs er siden gået fra to medarbejdere, hvoraf den ene var deltid, til 13 medarbejdere, og Jessica Jørnæs, som egentlig ikke har en uddannelse indenfor butiksdrift, er gået fuldtid i butikken. Hun har også lavet en Instagramkonto til butikken, selvom Ib til at starte med ikke vidste, hvad det var.

Både Ib og Jessica er klar over Classensgades ry, men det lader de sig nu ikke slå af. Som udgangspunkt skal den nye pop-up butik køre frem til december, og hvis succesen forsætter, bliver butikken, hvor den er.

”Det hjælper, at vi allerede er etablerede,” siger Jessica Jørnæs og bliver suppleret af Ib Jørnæs.  ”Ja, vi prøver, og så ser vi. Der er ikke så meget andet at gøre.”

Find mere om
Footer graphics