Tofu Fest
Tofu Collective er en København-baseret forening dedikeret til at styrke forbindelsen mellem Danmark og de mange kinesisktalende områder i verden. Fra på torsdag afholder de en tre-dages festival på forskellige lokationer i København K. Festivalen byder på en bred vifte af events og aktiviteter, der fejrer Asiens alternative lyd og kultur.
Højdepunktet er afslutningseventet på Hangaren 16. marts, hvor det London-baserede pladeselskab og kollektiv Eastern Margins vil bringe Asiens alternative lyd til hovedstadens undergrundsscene. I et eksplosivt sammensurium af lyd og kultur indtager de Hangaren med seks anerkendte og grænsebrydende kunstnere og techno-DJ’s. Arrangementet er en hyldest til eksperimenterende musik og lyd.
Eastern Margins har skabt en musikalsk portal til fremtidens lyde i Øst- og Sydøstasien midt i Londons pulserende musikmiljø. Siden deres begyndelse i 2018 under Lunar New Year har de opslugt nogle af tidens mest trendsettende kunstnere i Asien og Europas asiatiske diaspora. Deres ønske er at bringe underrepræsenterede – og for et vestligt publikum – nye lyde ind i et ellers vestligt domineret musiklandskab.
Udover musikken vil der også være en række andre arrangementer i dagene op til festivalen, herunder en tattoo pop-up, udstillinger og live painting performances af talentfulde kunstnere fra Taiwan og Kina.
/Asger Lorenzen
Nyt album fra Kind mod Kind
Kind mod Kind stadfæster sig som et af tidens bedste bands med det velskabte debutalbum – ’</3’, som netop er udkommet.
Pladen suser afsted med 1000 km/t på en bund af elektroniske produktioner og klub beats, som flettes sammen af forsanger Julius Amdisens inderlige falset. Der er enkelte små pit stops, hvor man kan få vejret i form af numre som ’Dangerous’ og ’Amor, Amor’, der viser at de også mestrer den mere følsomme popballade.
De tager os tilbage til 00’ernes elektroniske lyd, hvilket tydeligt afspejles i valget af features med ikoniske navne som Medina og Safri Duo – det er ret genialt. En af tidens mest interessante unge rappere, Kundo, er også at finde på pladen.
To gange har jeg selv oplevet bandet live på Roskilde og Spot Festival. Med en særlig live-nerve formåede de begge gange at skabe en næsten tranceagtig dansefest, hvor man for en stund gav sig helt hen til musikken.
Du kan igen i år opleve ’Kind mod kind’ på Roskilde Festival.
/Asger Lorenzen
Museumsrock
I 40 år har D-A-D siddet på tronen som Danmarks måske eneste glam-rock-band, og nu fejrer de deres jubilæum i et samarbejde med Nationalmuseet i udstillingen ‘Danmark after dark’. Til tider skulle samarbejdet angiveligt have slået lidt gnister, fordi Jesper Binzer og co. nægtede at være støvede museumskoryfæer.
Men de nåede til enighed, museet og rockbandet, og selv er forsangeren særligt glad for den rekonstruktion, museet har lavet, af bandets ungdomslejlighed i Løgstørgade på Østerbro, hvor det hele startede. Med afsæt i D-A-D kan man således opleve fire årtiers danmarkshistorie. En rockstjernedrøm, der startede i fattigfirserne, og som foldede sig ud og blomstrede, mens den kolde krig rasede, Berlinmuren faldt, og terrorangrebet i New York, 9/11.
D-A-D har produceret hits og sceneshows uden sidestykke. Og det i sig selv er værd at genbesøge. Selv husker jeg en vidunderlig koncert i Aalborg for ganske mange år siden, hvor Stig Pedersen spillede bas på en overdimensioneret violin og sluttede koncerten af med en form for mohawk prydet med gigantiske stjernekastere.
“It’s after dark now, and Disneyland is closed,” synger Jesper Binzer i en af bandets måske mest ikoniske sange. Men på Nationalmuseet er lyset tændt, og du er velkommen bag kulissen.
Udstillingen kan opleves på Nationalmuseet i København.
/Louise Elly Meyer