agurk
Foto: Unsplash

Danskerne vil have skæve agurker: Over 370 tusind tons grimme grøntsager er blevet reddet fra madspild

Organisationen Stop Spild Af Mad har i løbet af de seneste to år haft stort held med at få danskerne til at købe overskudstomater og skæve agurker.

Spørger man danskerne selv, har et flertal ikke noget problem med at købe en skæv agurk.

Det viser en ny undersøgelse fra Epinoin, hvor 55 procent har svaret, at de vil foretrække at købe en fødevare med et mærke, der viser, at produktet bidrager til mindre madspild, fremfor at købe et tilsvarende produkt uden.

Og det har givet organisationen mod madspild, ‘Stop Spild Af Mad’, vind i sejlene. I løbet af de sidste to år har de sørget for, at mere end 370 tusind tons fødevarer er blevet solgt i de danske butikker i stedet for at ende i en skraldecontainer.

“Det viser, at danskerne i den grad er parate til at tage imod de skæve og ukurante 2. sorteringsgrøntsager i supermarkederne,” siger stifter og bestyrelsesformand i Stop Spild Af Mad, Selina Juul.

Hun ser det som en glædelig udvikling.

“At få flere madspildsprodukter på markedet vil både bidrage til mindre madspild hos fødevareproducenterne, og det vil også være med til at markedsføre fødevareproducenter, som tager aktivt ansvar,” siger hun og peger på, at de markerer deres fødevarer med et særligt logo.

Kvinder er mest villige

Rema1000 var den første detailkæde, der valgte at sælge grimme grøntsager, blandt andet i bakker markeret som 2. sortering og som ketchup lavet af overskudstomater, men også føtex og Bilka er nu med på vognen. I 2019 blev der således reddet 180 tons, og i 2018 var det ekstreme sommervejr årsag til, at hele 190 tons havnede i indkøbskurvene.

”Det vidner om, at vores kunder er villige til at gå lidt på kompromis med udseendet på grøntsagerne, hvis de stadig får samme gode smag og samtidig kan være med til at sørge for mindre madspild,” siger Anders René Jensen, Indkøbs- og marketingdirektør i Rema 1000, der er glad for opbakningen til initiativet.

Ifølge den nye undersøgelse er der hovedsageligt tre årsager til, at danskerne – og især kvinder og yngre danskere i alderen 18 til 34 år – gerne vil købe fødevarer fra kassen med 2. sortering.

Hos forbrugerne er der en villighed til at støtte, at producenten gør en aktiv indsats mod madspild, og desuden er det en nem måde personligt at bidrage til mindre madspild og samtidig udvise større omtanke for verdens ressourcer.

Footer graphics