Tommy Ahlers havde travlt i går. Dagen startede i Kastrup Lufthavn, hvor han fra morgenstunden stod renskuret i sin nystrøgne hvide skjorte, klar til at tage til Bruxelles for at tale om klima. Inden han hoppede på flyet, nåede han stolt at vifte med dagens udgave af Børsen, hvor han lancerede sin nye idé: Et klimapartnerskab for iværksættere.
Tommy Ahlers er klimaordfører for Venstre og selv tidligere, succesfuld iværksætter. Han mener, at regeringen glemte en vigtig gruppe, da de i november 2019 lancerede 13 klimapartnerskaber. De repræsenterer alle store grene i dansk erhvervsliv, f.eks. landbruget, transportsektoren og affaldsbranchen, som har et ansvar for at bidrage til at løse klimakrisen gennem den grønne omstilling. Men ifølge Tommy Ahlers har regeringen overset en vigtig gruppe: Iværksætterne, og derfor har han taget initiativ til et 14. klimapartnerskab.
”Jeg er bange for, at regeringens partnerskaber mest har fokus på et reparere noget. De tunge sektorer skal eksempelvis se på, hvordan de kan reducere deres forurening. Det er fint, men vi har også brug for nye ideer, der tænker bæredygtigt fra starten. Iværksættere tænker helt anderledes, for de skal ikke passe på noget eksisterende, de skal ikke spørge nogen om lov. De skaber noget helt nyt og ser muligheder. Hvor byggeindustrien for eksempel tænker på at bygge hoteller med egnede vinduer og nye materialer, så vender iværksætterne det om og siger: ”Hvorfor står der så mange lejligheder tomme? Og bum! Sådan blev airbnb skabt!,” lyder det entusiastisk fra Tommy Ahlers.
Han fortsætter: ”Se, hvordan TooGoodToGo opstod. Der var en masse restauranter og butikker, som fokuserede på at tilbyde så meget mad til kunderne som muligt. Men iværksættere bag så det helt anderledes: De syntes, det var ærgerligt, at der var så meget mad, der blev smidt ud efter lukketid. Så fandt de en løsning på det.”
HØR OGSÅ:
Og den løsning har vist sig at være bæredygtig på alle måder, og for alle parter, siden TooGoodToGo blev skabt i 2016. I dag er appen udbredt i 15 lande, og ifølge firmaets hjemmeside har den foreløbig reddet over 33 millioner måltider globalt set, og dermed sparet jorden for knap 83.500 tons CO2.
Så at Tommy Ahlers har fået Mette Lykke, som er en af iværksætterne bag TooGoodToGo, til at blive formand for sit nye iværksætter-klimapartnerskab er nok ikke en helt tosset idé. Der er 12 medlemmer af gruppen, som består af iværksættere, investorer og personer, der arbejder med iværksætteri på universiteterne, og med organisationen Dansk Erhverv som motor.
Partnerskabet regner med at have deres anbefalinger klar i maj måned, og de vil være rettet mod både forbrugere, politikere og erhvervslivet.
”Iværksætterne har ikke behov for milliardinvesteringer fra pensionskasserne, ofte handler det om et beløb som 100.000 eller en million kroner, eller måske tre ansatte, der kan hjælpe med at udvikle en idé. Jeg vil gerne give alle iværksættere et talerør,” lyder det fra Tommy Ahlers.
Mia Maja Hansson
31 år
Uddannelse: HA (almen) fra RUC & Master i Management of Creative Business Processes fra CBS
Mad-iværksætter siden 2015
Stifter, medstifter, udvikler, iværksætter af: Kitchen Collective, Staldkøkkenet, Street Food om Søerne, CPH Food Space og Greater CPH Food Start Up
Iværksætter skaber delekøkkener
Spørger man 31-årige Mia Maja Hansson, der er succesfuld iværksætter på madområdet, er det netop muligheden for at blive hørt og anerkendt, der er det vigtigste grundlag for at kunne videreudvikle sine spirende ideer som iværksætter. Hun var den første i Danmark, og måske i Europa, der skabte konceptet med delekøkkener under navnet Kitchen Collective. I sit netværk havde hun masser af små fødevareiværksættere, der manglede køkkenfaciliteter til at udvikle deres madideer. Men det eneste, hun kunne få øje på alle steder, var oceaner af ledige køkkener, for eksempel i virksomhedskantinerne, der kun bliver brugt i tidsrummet kl. 7-14 og ellers står tomme. Men i starten turde ingen gå med på ideen om delekøkkener, selvom iværksætterne jo kunne tilbyde kantinerne en gratis udviklingsafdeling, hvis de arbejdede sammen. Fødevarestyrelsen og lovgivningen spillede heller ikke med.
”Det var først, da jeg fik et samarbejde med Ålborg Universitet i København og deres afdeling for Integrated Food Studies, at min idé blev valideret. Jeg fortalte dem, at jeg kunne tilbyde dem den mest unikke læringsplatform: Hvis jeg måtte bruge deres køkken, kunne det aktivere de mest vilde real life cases, som deres studerende kunne være en del af hver dag. På den måde skabte vi et videnssamarbejde, som var en gevinst for alle parter,” fortæller Mia Maja, der nu knyttet til afdelingen som ekstern lektor, og som gennem sin idé med delekøkkener har hjulpet 250 mad-iværksættere i gang siden 2015. Da der blev køkkenfaciliteter ledige i Kødbyen, hvor hun i forvejen havde kontor, slog hun til, og nu er det herfra, hun driver Kitchen Collective på samme måde som delebil-konceptet: Man låner køkkenet og betaler på timebasis.
Mia Maja Hansson står også bag Street Food om Søerne i København, som er en madfestival, der giver mad-iværksættere en testplatform til at validere koncepter. Hun har desuden stiftet madinnovationshuset og kontorfællesskabet CPH Food Space, ligesom hun har spillet en vigtig rolle i udviklingen af Greater CPH Food Start Up, der foreløbig har løftet 300 mad-iværksætteres kompetencer via undervisning og et tre-årigt acceleratorprogram.
Selv kalder Mia Maja Hansson sig madpirat. Hun uddyber: ”En madpirat er én, der kan tale sin agenda ind i andres for at spille hinanden gode. At man kan inkorporere sine gode visioner i samarbejdet, og man får alle til at blive mere ambitiøse. Jeg har en DJØF-baggrund, så jeg kan skabe tillid ved at oversætte iværksætternes ideer til begreber som handleplaner, budgetter og strategier, så de bliver lettere at forstå for investorer og beslutningstagere. Jeg drives af fællesskaber og samarbejde, så for mig handler det ikke om at bygge store virksomheder, der kan konkurrere mod hinanden. Man kan ikke kun måle vækst i økonomi. Jeg mener, at der rent samfundsmæssigt er flere perspektiver i at skabe flere små virksomheder og innovationsmiljøer, der kan arbejde sammen.”
Succes handler ikke kun om penge
Mia Maja Hansson fortsætter: ”Den største udfordring for den bæredygtige omstilling er, at vi ikke anerkender andre bundlinjer end den økonomiske. Vi kan ikke rykke, hvis vi ikke begynder at anerkende, at der er andre måder at skabe succes på, og at der findes mange andre valutaer end penge. Hvad med at skabe sunde virksomheder med mennesker, der har det godt og gør noget for verden?” spørger hun retorisk.
Tommy Ahlers’ nye iværksætter-klimapartnerskab skal favne alle sektorer, og altså ikke kun mad, men hvilket råd har den unge, erfarne iværksætter til partnerskabets medlemmer, hvis man ser ud fra hendes mad-vinkel?
”Jeg synes, det er super godt set af Tommy Ahlers at få iværksætterne med og give os en stemme. Og jeg er enig med ham i, at det ikke kun handler om flere puljer og penge. Det vigtigste er, at skabe et rum, hvor vi bliver set og hørt, valideret og anerkendt for de løsninger, vi kommer med, så vi ikke skal bruge tid og energi på at møde modstand og navigere i systemer. Det vil være fedt, hvis partnerskabet kan være med til at udvikle nye konkrete forretningsmodeller, som ikke kun fokuserer på økonomien. Indenfor min branche er der mange investorer, som synes madverdenen er sexet, men iværksættere har brug for kloge penge. Ikke kolde penge! Med kloge penge mener jeg, at der ofte skal mere end en kapitalindsprøjtning til. Investorerne skal tilbyde deres holdninger og netværk, så iværksætterne får mulighed for at skabe reel værdi.”