I flere amerikanske stater har der siden 1994 været en lov, som giver livsvarig fængsel til personer, der begår tre mindre lovovertrædelser. Dens formelle navn er ‘Habitual offender Law’ – altså en lovgivning om vaneforbrydelser – mens den på godt dagligdags amerikansk kaldes ‘Three strikes, and you’re out’ – hvor ‘out’ i dette tilfælde snarere betyder, at man er inde – på livstid.
Loven, som i forskellige former er gældende i 28 amerikanske stater, er selvsagt et forsøg på at dæmme op for narkorelateret kriminalitet, men i prakis har den ramt mange mennesker, som skal sidde fængslet resten af deres liv på grund af småforseelser.
Den amerikanske advokat og aktivist, MiAngel Cody, har i flere år kæmpet mod lovgivningen gennem non-profit organisationen The Decarceration Collective i Chicago.
For at gøre opmærksom på sin sag besluttede MiAngel Cody i 2017 sig for at at hyre et identitetsbureau til at designe et kampagnesite, hun kunne bruge i sit aktivistarbejde.
Valget faldt på det danske bureau Granyon, som siden har hjulpet The Decarceration Collective med at visualisere arbejdet.
Formålet med kampagnen var at få genoptaget sagerne ved domstolene, så målgruppen var dommere og politikere. Men frem for fakta valgte MiAngel Cody at tale direkte til følelserne, og kampagnen blev derfor bygget op omkring 14 fangers historier fortalt i lyd af dem selv.
En af dem er Albert Reed, som blev dømt tre gange for salg eller besiddelse af kokain eller crack og idømt livstid på den baggrund. Men i dag er han, sammen med to andre fanger, en fri mand.
“Det er en helt uforståelig realitet at formidle, når man sidder i Danmark. Det var en stor oplevelse at skabe den her kampagne fra bunden – ikke mindst fordi MiAngel Cody tog os med i retssalene for at give os det ægte billede af, hvad der foregår i de her retssager. Det har været en helt vild oplevelse alle de tre gange, MiAngel Cody har sendt en besked om, at en fange er blevet løsladt,” siger Mikkel Noe Westh, direktør i Granyon.
Og for Granyon har det også medført noget positiv. Kampagnesitet er nemlig netop blevet nomineret til to priser – i kategorierne ‘bedste hjemmeside’ og ‘aktivisme’-kategorien – ved den såkaldte af Webby Awards. Man kan stemme frem til 7. maj 2020.