Kunstneren Carl Fischer levede fra 1887 til 1962, hvor han begik selvmord, og i mange år fyldte han meget i forfatteren Malene Ravns liv. Carl Fischer var nemlig oldefar til Malene Ravns mand, og internt i familien gik der mange historier om den excentriske maler, der var en af sin samtids mest anerkendte kunstnere og blandt andet modtog Eckersberg-Medaillen i 1922.
‘Hvor lyset er’ er Malene Ravns roman om Carl og hans store kærlighed, Elly, og hvordan deres liv former sig i første halvdel af 1900-tallets København.
Til daglig er Jane Sandberg direktør for Enigma – Museum for Post, Tele og Kommunikation – og som uddannet kunsthistoriker kunne hun meget vel have et lille forspring i dagens samtale. Men faktisk var det ikke meget, hun i forvejen kendte til Carl Fischer.
“Carl Fisher er jo en af dem, som desværre har lidt den skæbne, at han var anerkendt i sin samtid, men lidt blev glemt i eftertiden. Det er synd, for han malede nogle meget fine værker. Jeg tror ikke, livet var let for ham, for han var udstyret med et tung sind, men hans værker fortjener opmærksomhed,” siger Jane Sandberg, som normalt har haft det lidt svært med kunstnerportrætter.
Alligevel bliver hun grebet af fortællingen om Elly og Carl, og især deres forsøg på at tage sig af den søn, de starter med at bortadoptere men senere tager til sig.
“Den del af bogen er en meget stærk fortælling og næsten ikke til at bære,” siger Thomas Levin, som i øjeblikket er ved at starte optagelser til en ny Netflix-serie.
“Jeg synes, det er enormt rart at læse en bog, som ikke handler om forfatterens selv. alligevel virker det som om, at Malene Ravn har skrevet sig selv ind i bogen med nogle meget fine beskrivelser af eksempelvis moderrollen. Det gør historien personlig, uden at bogen bliver for privat. Det er meget uforfængeligt og let skrevet,” siger Thomas Levin.