1. Da ‘nordic’ blev træls
Jeg er ikke branding-ekspert, men efter min mening kan der simpelthen ikke vrides mere værdi ud af ordet ‘nordic’ nu. Vi kan efterhånden fodre svin med øl og mad og design og genrer, der hedder noget med nordic. Det er ikke smart længere. Alligevel prøver nogle sprutfabrikanter, der kalder sig Skagerrak Gin med catch-phrasen ‘nordic by heart’, i disse dage at få vores opmærksomhed på Facebook med en meget kunstfærdig reklamefilm, hvor en skovhugger-adonis med tatoveringer på hænderne drikker glasklar gin i sandklitterne på Vestkysten sammen med nogle andre modeller, der er ankommet i et folkevognsrugbrød. Der er også et bål – selvom alle jyder ved, at det overhovedet ikke er romantisk, men bare møjerfårking træls og upraktisk at lege med ild i stiv kuling. Den der kommercielle idyllisering af den råkolde autentiske danskhed skal slappe af nu. (THOMAS BALSLEV)
2. Navn på #MeToo-krænkere
Sidste uge var endnu en vild uge med #MeToo, der nu er nået til politik, domstole og hospitalsvæsen sideløbende med mediebranchens hovedrengøring. P3’s vært Maria Fantino delte sin historie om, hvad der sker, når man sætter navn på en krænker, en chef der bad hende kneppe med hans kæreste, hvorefter hun blev truet med sagsanlæg. Og så skete der noget interessant i ‘Tæt på sandheden’, hvor Jonatan Spang, som generelt har fat i den lange ende med det meste, også sine holdninger til sexisme, havde fundet et klip frem fra arkivet. I klippet fra 2018 fortæller Özlem Cekic om sexisme på Christiansborg, og på ganske udramatisk og finurlig vis får Spang og Cekic sat navn på en tidligere minister, der godt kunne lide at røre ved damerne, nemlig tidligere videnskabsminister for Venstre, Helge Sander. Og det fik, måske ikke så overraskende, ikke nogen konsekvenser dengang og sikkert heller ikke nu, fordi sådan er det åbenbart med kvinders fortællinger om sexisme. De er nemlig bare sexforskrækkede, snerpede og selv ude om det. Men vi gentager lige en gang mere alligevel: Helge Sander. (DITTE GIESE)
3. Boomeren broke the internet
David Attenborough startede sidste uge ud med at slå rekorden på Instagram for flest følgere på kortest tid med én million følgere på fire timer og 44 minutter. Og i søndags udkom filmen ‘A life on our planet’ på Netflix. Politiken skriver ‘ok, boomer’ hvem har ringet dig op? Jovist, den velkendte voiceover har ikke helt samme pondus som Greta Thunberg. Og ja, filmen er måske bare halvanden times mansplaining af klimakrisen. Men lige nu er boomere, der ikke gider tage mod ordre fra en 15-årig pige med fletninger, en mangelvare i klimadebatten – ikke unge, woke generation z’ere. Måske vil den ældre generation spidse ører til lyden af über-boomer Sir David Attenborough, der selvom han har slået rekorden i flest følgere hurtigst, alligevel ikke kan finde ud af at drive sin egen Instagram-konto. (EMILIE SØNDERGAARD)
4. Københavnerkaffe til 10 kroner
Gennem hele mit voksne liv har det undret mig, at kaffe i København er så dyrt, når det er så billigt i Sydeuropa, hvor det er normalt at give 1,5 – 2 euro for en kop virkelig god kaffe. Jeg har derfor længe heppet på Jokerens kaffekæde Coffee Ten, som han reklamerer for på sin Instagram. Konceptet er allerede en succes i Aalborg, Aarhus og Odense med kaffe af god kvalitet til kun 10 kroner. Nu er Coffee Ten åbnet i Magasin på Kongens Nytorv, hvor jeg fik en Americano forleden. Den smagte glimrende og var tilmed bæredygtig. Problemet er, at hvis jeg skal bevæge mig op på anden sal i Magasin for at købe billig kaffe, så er der en overhængende risiko for, at der også ryger et cashmere-tørklæde og en ansigtcreme med hjem, og så er vi jo lige vidt med de økonomiske overvejelser. Så jeg håber, at kaffekæden rykker ud i byrummet og udfordrer de københavnske kaffepriser på gadeplan. (DITTE GIESE)
5. Brødkonspirationen
I en tid hvor konspirationsteorierne står i kø for at overgå hinanden, er der særligt en, som skiller sig ud for sin plausibilitet. Nemlig den at der går en lige linje fra regeringens ønske om at sætte gang i økonomien ved at udbetale indefrosne feriepenge (hvorfor skal det ord være så ubehageligt?!) til de overpriser, man kan finde på byens stigende antal Instagram-bagerier, hvor man pusher brød, kager og kaffe med så orgastisk velsmag, at alle, der prøver det bare en gang, bliver så hooked (det er også en del af konspirationen), at de først stopper, når de frosne feriepenge brænder i Nicolai Wammens pengetank. Ja-ja, bevares, det er da lækkert, men hvornår går det op for den kreative klasse, at det ville være billigere at begynde at kæderyge eller gamble på nettet? Heldigvis er der nogle modige mænd (Jokeren), der går imod overpris-hysteriet, men hvor længe kan han holde stand? Hvis Jokeren inden længe forsvinder under mystiske omstændigheder, så ved I, hvem der står bag! (KRISTOFFER ZØLLNER)
6. Bondbraget, der aldrig kommer
Den 25. James Bond-film ‘No Time To Die’, der fik skubbet premieren til november, da pandemien kom i foråret, er blevet udskudt endnu engang. Pis og papir! Nu må vi vente til 2. april 2021 med at se Daniel Craigs sidste rundtur i agentmøllen. Hvis det da holder stik denne gang. Til den tid må vi jo nok forvente, at Bonds ellers ulastelige look er falmet en anelse. (THOMAS BALSLEV)
Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk. Læs videre fra forsiden ved at trykke HER.