Villads Bertelsen og Kasper Svare. Foto: Christoffer Rostvad

Kasper og Villads arbejdede på plejehjem og som handicaphjælper – nu lever de af at lave musik for tidens varmeste kunstnere

De står bag den ‘nye lyd’, D1MAs platin-vindende megahit ‘Drøm mig væk’, Brancos tunge rytmer og meget mere. Mød de to unge fyre, Kasper Svare og Villads Bertelsen, der har skiftet deres jobs i Jack & Jones og omsorgssektoren ud med musikbranchen på fuld tid.

Plejehjems-vagter og et job som handicaphjælper rimer ikke akkurat på de nyeste hits og glam-livet i musikbranchen. Ikke desto mindre har de to ting gået hånd i hånd for Kasper Svare og Villads Bertelsen, der er producere sammen under navnet K&V. Sammen har de produceret flere guld- og platinplader for artister som D1MA, Branco, Gobs og mange flere. 

Denne formiddag tager de imod i deres studie på Amager. Der er kaffe på kanden og en sprød fredagsstemning i luften. Senere skal de lave en session med den norske rapper ‘Kamelen’. Studiet er på én gang tjekket og hyggeligt med, hvad der ligner, det nyeste udstyr, en flydersofa og en altan med dåsebajere. Faktisk er der en næsten hjemlig stemning, hvilket giver god mening, når man hører, hvor mange timer de bruger i studiet. 

“Nogle gange sidder vi her fra klokken ni om morgenen til klokken fem næste morgen,” siger Villads Bertelsen. Og ikke på en måde, der indikerer, at det skulle være synd og hårdt for duoen, det lugter nærmere af taknemmelighed. “Vi har nærmest boet heroppe de sidste tre år. Danmark er et lille land, og der er ikke særlig mange, der kan leve af at lave musik, så man skal virkelig lægge sig i selen, hvis man vil have det til at køre rundt. Man skal kæmpe for sine udgivelser.” 

Villads Bertelsen og Kasper Svare i studiet. Foto: Christoffer Rostvad

Kollegaen og kammeraten Kasper Svare supplerer. “Musikken kan godt være lidt på bekostning af relationer sommetider, men det er lidt en pris, man må betale, hvis man vil leve af musikken, føler jeg. Der var et år, hvor jeg kun nåede at holde sommerferie med min familie i 24 timer, fordi jeg fik en aftale om at levere nogle beats. Så jeg rejste hjem igen, til gengæld gav det en udgivelse på en EP.” 

Selvom det virker sådan, når man møder dem, så er det ikke et livslangt venskab, der binder de to sammen. De afslutter og supplerer hinandens anekdoter med en naturlighed, og velourskjorte og tilbagestrøget hår til trods oser de begge to af samme venlighed og imødekommenhed. De er støvsuget for ‘smartass’ attitude. De to producere mødte hinanden for første gang til en musikvideo-fest på Vestamager for en upcoming kunstner, hvor der var mange, ja, hårde typer med til fejringen. Kasper Svare og Villads Bertelsen fik øje på hinanden i mængden og faldt i hak. De havde begge to produceret beats til artisten, og de forenedes i klassisk fuldemandssnak og aftalte, at de skulle lave noget musik sammen. “Helt sikkert!” Men aftalen gled ikke ud sammen med tømmermændene, som det ellers ofte sker. 

“Et par dage efter gik vi bare i gang. Der var sindssygt god kemi fra starten af, og så lavede vi tre beats på én dag,” siger Villads Bertelsen. 

Det var ikke, fordi det var reglen. At de bare spyttede hits ud i en lind strøm fra den dag af. Det er der, det med plejehjemmet og handicaphjælper-tjansen kommer ind i billedet. Og det kommer vi til senere. 

“Jeg giver en taxa”

De to producere har haft vidt forskellige veje ind i musikken. Villads Bertelsen har stille og roligt klassisk klatret op ad stigen, uddannet sig i medieproduktion og ledelse på DMJX, gået på Den Rytmiske Højskole og været i praktik hos Warner Music, mens Kasper Svare ved siden af skolen havde spillet med i bands og musicals, og som teenager skrev han sine egne sange, også i samarbejde med artister tværs over landegrænser. Men i løbet af en enkelt aften gik han virkelig fra nul til hundrede. 

Ved siden af sit deltidsjob i en Jack & Jones-forretning, arbejdede han intenst med lyd i sit hjemmestudie på værelset, sendte beats ud til forskellige kunstnere og prøvede sig frem. Det havde han sådan set gjort, arbejdet med musikken, siden han fik en guitar i ti års fødselsdagsgave. Han blev hooked med det samme og fik lov til at gå ned i musiklokalet i alle tysktimerne i skolen. Faktisk fik han sin egen nøgle til lokalet. Han vidste, at han ville være musiker. Han spillede Eric Clapton og alle de gode gamle klassikere og begyndte at skrive sine egne kærlighedssange, som han også optrådte med på diverse spillesteder, barer og festivaler.

“Jeg elskede at komme ud og spille, det var sjovt,” siger Kasper Svare og forklarer, at han allerede dengang også interesserede sig for at producere.   

K&V

Kasper Svare 
Født 1998. Opvokset i Høje Taastrup. Producer. Autodidakt musiker, guitarist og sangskriver. Har spillet med i flere forskellige bands og blandt andet været i 9. klasses praktik hos musikeren Bryan Rice.   

Villads Sofus Bertelsen
Født 1995. Opvokset på en husbåd hos sin far og på Nørrebro hos sin mor. Producer. Uddannet fra DMJX i medieproduktion og ledelse. Har gået på Den Rytmiske Højskole.

Mens han ydmygt forklarer, at det hele ikke rigtig var noget, og at der i øvrigt ikke rigtig var nogen, der bed på hverken hans sange eller beats, bryder hans kompagnon ind. 

“Du er nødt til at fortælle om din første session. Det var med Branco!” siger Villads Bertelsen og løfter hænderne op over hovedet, som om han er i stadig benovelse, at hans ven arbejdede med så stor en kunstner fra begyndelsen.  

Kasper Svare smiler skævt og tager over på at fortælle historien: “Okay, jeg sad til en familiefødselsdag og havde lavet et beat, som jeg havde en total god fornemmelse med. Jeg havde spillet noget klassisk spansk guitar og sat det sammen med et ægte typisk trap-beat,” siger Kasper Svare, der til familiefesten afspillede optagelsen for sin svoger. Svogeren var fan. “Du burde sende det til nogen!” sagde han og foreslog Branco. Kasper Svare lod sig overbevise og sendte Branco en DM på Instagram med optagelsen. 

“Jeg havde jo ikke hans mail, haha. Men jeg skrev: “Jeg har lavet det her til dig. Det er dit, hvis du vil have det.” Og så gik jeg tilbage for at hygge videre med familien,” siger han. Fem minutter senere tikkede der et svar ind. 

“Kan du være herude om en time? Jeg giver en taxa,” skrev Branco. 

Selvom Kasper Svare ærlig talt ikke kun tro sine egne øjne, så tog han sin svoger under armen, forlod familiefesten og hoppede ind i en taxa. Snart stod de i BMB-studiet, som Branco havde dengang. 

“Jeg kan huske, at jeg tænker: Det her er helt filmagtigt. Jeg går gennem en lang gang, hvor der hænger en masse guld- og platinplader på væggene, og så træder jeg ind i studiet. Der er helt tilrøget i rummet, og nede for enden sidder Branco. Og jeg siger bare: “Mit navn er Kasper.””  

“Jeg har hørt det der du har lavet, jeg har lige lukket min plade, men det skal med. Vi skal lave det færdigt i aften,” sagde Branco. 

Og så gik de ellers bare i gang. Der var svedige håndflader på den unge producer, der slet ikke var hjemmevant med den avancerede teknologi i lydstudiet. Der gik lange 20 minutter, før den rigtige software var downloadet, og stikkene fungerede. 

Foto: Christoffer Rostvad

“Det var meget intenst. De var søde og rare, der var ikke noget der, men for mig var det en også bare en stor mulighed at sidde der i studiet med en stor artist. Det kunne gøre en kæmpe forskel for mig, og jeg følte virkelig, at det her er vigtigt,” siger Kasper Svare. 

Det lykkedes at få beatet med på Brancos plade, og klokken fem om morgenen sad Kasper Svare igen hjemme hos sig selv. Han brugte de næste timer på at fordøje, hvad der lige var sket, inden han skulle møde på arbejde uden søvn i bagagen i Jack & Jones, når forretningen åbnede. 

“Det var så underligt. Og sygt. Jeg kan huske, at jeg ringede til min far og fortalte, at jeg havde været i studiet med Branco. “Branco hvem?” sagde han bare. Og jeg var sådan: “Det er stort far!” haha,” siger Kasper Svare, der pludselig fik ekstra travlt på sin vagt i tøjbutikken. Brancos team ville gerne have sendt nogle stems med det samme.  

“Jeg stod med kunder i butikken og gik hele tiden ud i baglokalet for at snakke. Min chef var sådan: “Hvad laver du?” Han stod og snakkede ind i mit ene øre og sagde, at jeg skulle gå ud i butikken igen, mens Brancos folk snakkede i det andet. Jeg prøvede at forklare min chef, at jeg var nødt til det her. Jeg var fuldstændig stresset,” siger Kasper Svare. 

Efter nogle måneder sagde han da også op i tøjbutikken. Der fulgte en lang periode med ‘learning by doing’ og masser af hårdt arbejde. Den nyslåede producer følte, at han skulle leve op til en masse ting, som han endnu ikke mestrede til perfektion, men han fandt også ud af, hvor fedt det var at producere. Han ville forfølge den vej. Kasper Svares forældre var cool med, at han ikke indhentede flere uddannelsesbeviser efter 10. klasse, så længe han gjorde sig umage. “Du skal ikke falde ned i hygge-suppen,” sagde hans far. “Hver gang du ligger i sengen, så øver dem, der bliver spillet i radioen, sig.” Forældrene kunne tydeligt se, at han arbejdede hårdt og syntes derfor, at det var unødvendigt at slå et slag for den traditionelle uddannelsesvej.

Orgi-E på sengen

Det var en CD ROM i en printerforretning, der kickstartede det hele for Villads Bertelsen. Han var 12 år, og han var inde i forretningen med sin far, da han fik øje på ‘Magic Music Maker’-programmet. Faren så den udtalte begejstring hos sin dreng og købte programmet, som sønnen gik direkte hjem og installerede på familiens stationære computer. 

“Jeg begyndte bare at sidde og klippe ting sammen. Det var et forfærdeligt dårligt program, og det var virkelig svært at lave musik i det, men min musikinteresse tog om sig derfra,” siger Villads Bertelsen. 

Senere flyttede der også nogle ualmindeligt store højtalere ind på drengeværelset, og på vej til og fra skole sad han altid bagerst i bussen med hørebøfferne solidt plantet på hovedet. Dengang var det Linkin Park og Eminem, der bragede ind i øregangen.  

“Jeg tror altid, jeg har vidst, at jeg gerne ville lave musik. Jeg har aldrig været i tvivl om, at det var det, jeg ville. Mine forældre har altid støttet mig, men de har også lagt vægt på, at det er vigtigt at tage en uddannelse,” siger Villads Bertelsen, der understreger, at man skal være forberedt på, at det kræver helt ufatteligt mange øvetimer, hvis drømmen skal blive til noget. Selv sad han i alle matematikmodulerne i gymnasiet og lavede musik. Og i øvrigt hver dag efter skole.

Producernes playliste

Det burde ikke være sådan her – Xander Linnet
Long Legs – Mike
2 G’s – BZ
Paid – Kanye West & Ty Dolla $ign

“Det hele startede som en passion, fordi jeg bare syntes, det var sjovt at lave musik med mine venner,” siger Villads Bertelsen og forklarer, at der kom momentum for ham, da han kom hjem fra Den Rytmiske Højskole. Her begyndte han at lave musik med sin fætter, og efter et par års knoklen ramte de i 2021 deres første brede udgivelse med nummeret ‘Sang til Siri’ på Tobias Rahims album ‘Nationalromantik 2021’.  

“Der tænkte jeg for første gang: Okay, det er rigtig fedt det her. Det vil jeg virkelig, virkelig gerne,” siger Villads Bertelsen. Han griner lidt. 

“Det hele var så syret. På det tidspunkt havde jeg ikke noget rigtigt studie. Det var installeret i mit soveværelse. Tobias (Rahim, red.) ringer til mig en aften og siger: “Jeg vil gerne have Orgi-E til at lægge en feature på nummeret. Han kommer forbi i morgen.” Og jeg tænker bare: “Nej, han kan ikke komme forbi mit lille soveværelse, han er vant til at stå i Rune Rasks fede studie!” Men dagen efter kom han så forbi og var helt chill as fuck, satte sig på min seng med en øl i hånden og fortalte røverhistorier, haha,” siger Villads Bertelsen. 

Når de to gutter fortæller om deres karrieres skelsættende øjeblikke, ligner Kasper Svare og Villads Bertelsen nogen, der stadigvæk ikke helt kan tro det. At Branco faktisk bare sendte en taxa, og at Orgi-E satte sig på sengen og hang ud. Det var der, drømmene begyndte at blive til virkelighed. 

Drøm mig væk 

Okay, så Kasper Svare og Villads Bertelsen slog sådan set hul til hitlisterne med nogle af de helt store navne. Det lyder næsten som begyndelsen på et liv med damer, tunge guldkæder, dyre biler og kolde drinks ad libitum. Med Tobias Rahim, Orgi-E og Branco i ryggen kunne det godt lugte af et producer-liv på fuldtid. Sådan var det bare ikke.  

Kasper Svare og Villads Bertelsen havde mødt hinanden og fundet en fed lyd sammen. Men samtidig med at de knoklede med musikken, lagde de begge mange timer i omsorgssektoren hver måned. 

“Jeg arbejdede som handicaphjælper i fem år for den samme mand. Han døde desværre sidste år af alderdom. Jeg elskede ham, og jeg elskede at være hos ham. Jeg kunne også sidde og lave musik derude. Han syntes, det var noget forfærdeligt musik, vi lavede, men han var stadig stolt af mig – over at vi blev spillet i radioen,” siger Villads Bertelsen. 

Den ældre mands død blev et vendepunkt for duoen. I samme periode tog Kasper Svare vagter på et plejecenter for ældre mennesker hver måned for at få økonomien til at hænge sammen. Men dødsfaldet gjorde dem ekstra motiverede, det blev det sidste skub, der skulle til. Villads Bertelsen vidste, at han aldrig ville finde et job ved siden af musikken, der ville være lige så godt og meningsfyldt. 

Foto: Christoffer Rostvad

“Lige nu har vi alle forudsætninger for at lykkes. Vi har ikke nogen børn, jeg har ikke nogen kæreste på. Det her er vores mulighed, og nu ser vi, hvor langt vi kan nå,” siger Villads Bertelsen. 

I 2022 lykkedes det producer-duoen at nå toppen af hitlisterne. Sammen med den svenske producer Martin René lavede de lyden. Lyden af melankoli i en symfoni af hårdtpumpende bas, en næsten poppet melodi, krydret med autotune og svage reminiscenser fra 00’ernes techno-fester. Den ‘nye’ lyd af house og hip hop, der elegant glider ind og ud ad hinanden, rap, som man rent faktisk kan danse til. ‘Drøm mig væk’ med D1MA blev et megahit. I skrivende stund har det indbragt triple platin og er blevet afspillet 27.049.362 gange på Spotify.

Hvorfor blev hittet så stort?

“Det er en smuk fortælling om krig og kærlighed. Jeg tror bare, at der er en stærk symbiose mellem et dybt tekstunivers, smuk lyrik og hårdtpumpende, energisk house. Sangen prikker alle de rigtige steder, fordi den både har energien, som man kan danse til, men den har også dybden og teksten, som man kan ligge derhjemme og græde til. Jeg føler, den har det gode fra alle verdener,” siger Villads Bertelsen og erklærer, at D1MA-hittet nok har været det største i duoens karriere.    

“Det var vildt at ramme ‘Ugens Uundgåelige’ på P3 med ‘Drøm mig væk’. Jeg synes, det var stort, fordi det er sådan noget, min mor altid har gået og snakket om,” siger Villads Bertelsen, og Kasper Svare bekræfter. “Sangen blev så stor, og tallene omkring den var så store. Men det er egentlig ikke derfor, jeg synes, det var stort. Der var så mange oplevelser, der fulgte med, og det åbnede samtidig en masse døre for os som producere,” siger han. 

Fremtiden

Drømmen for begge producere er at blive ved med at lave ‘smuk musik’, at blive ved med at lave det, de elsker. Rigdom eller fame er umiddelbart ikke ord, der eksisterer i deres vokabularium. Det er i hvert fald umuligt at få dem til at sige det. De forklarer, at det alligevel er umuligt at lave en opskrift på et hit, ligegyldigt hvor umage man gør sig.  

“Man kan prøve at spille på alle de rigtige tangenter, bruge alle de rigtige effekter, men det handler også rigtig meget om timing. Man kan lave det fedeste nummer, som sikkert kunne have blevet et hit, hvis man havde udgivet det om sommeren,” siger Kasper Svare.

“De største hits, vi har lavet, er blevet lavet på én session. Der har ikke været så mange beslutninger, der er ikke blevet tænkt så meget over det, men det har været intuitivt. Modsat har der været de numre, som vi har brugt over et halvt år på at lave, og så rammer det bare ikke.” 

I sidste ende er det heller ikke det, der betyder noget. At de laver hits galore og bliver store stjerner. Lige nu lever Villads Bertelsen og Kasper Svare fra måned til måned, men det gør ikke noget. For de lever drømmen.

“Jeg står op og glæder mig til at møde ind i studiet hver dag, og hvis jeg kan gøre det til en levevej, købe en lejlighed og bestille sushi to-tre gange om måneden, så har jeg klaret den,” siger Villads Bertelsen. 

Kasper Svare stemmer i: “Hvis jeg kan købe en lejlighed og leve af det, jeg elsker, så føler jeg, at jeg har klaret den i livet. For mig er det også en succes at kunne betale en husleje. Det giver mig en taknemmelig følelse. Det kan godt være, jeg skal leve af rugbrød, men bare det at kunne møde ind og hygge og lave musik hele dagen – og kunne leve af det – det er jo fuldstændig sindssygt. Drømmen er bare at blive ved,” siger han. 

Det bliver de sidste ord, inden de to producere rykker fra sofaen og over til arbejdsstationen. Kamelen fra Bergen kommer om lidt.

LÆS OGSÅ

Footer graphics