Digitale krænkelser
Foto: Shutterstock

Hver femte krænkes på nettet: Nu hjælper Telenor dig, hvis du bliver udsat for hævnporno

Telenor lancerer ny service, der hjælper deres abonnenter, hvis de udsættes for digitale krænkelser.

Antallet af digitale brugere, der har været udsat for digitale krænkelser, er steget markant de seneste år. Faktisk, viser en ny undersøgelse lavet af Norstat, at hver femte voksne dansker har været udsat for hævnporno, identitetstyveri, grov chikane eller anden form for digital krænkelse.

Men kun meget få ved, hvordan man skal søge hjælp, hvis upassende eller krænkende adfærd opleves digitalt.

Det forsøger Danmarks næststørste teleselskab, Telenor, nu at lave om på med servicen NetSikker, der giver alle deres abonnenter adgang til juridisk assistance og hjælp til at identificere krænkeren.

Telenor kan også hjælpe med at fjerne eventuelle nøgenbilleder fra nettet og tilbyder hjælp til kommunikation med politiet og Datatilsynet på offerets vegne. 

”Som teleselskab skaber vi forbindelsen til den digitale verden, og derfor har vi også et ansvar for, at kunderne kan føle sig sikre, når de færdes på nettet. Det er baggrunden for, at vi nu vil gøre det lettere at få adgang til hjælp, hvis uheldet er ude,” siger Christian Hoffmann, der er privatkundedirektør i Telenor, i en pressemeddelelse.

Skræmmende tal

Undersøgelsen fra Norstat viser, at 57 procent af de adspurgte, der har været udsat for digitale krænkelser, hverken fik eller vidste, hvor de skulle søge hjælp. Som direktør bekymrer det Christian Hoffmann.  

”Det er et skræmmende højt tal, som bekræfter, at vi står med et problem, som desværre ikke bare kan løses med gode råd, men som kræver stor opmærksomhed fra os som digitale forbrugere og nogle gange også professionel hjælp,” siger Christian Hoffmann.

NetSikker udbydes gennem et samarbejde mellem Telenor og HELP Forsikring, der har advokathjælp som specialeområde.


Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️

Footer graphics