Kanye Balenciaga SS23

Hvad er meningen med Balenciagas mudder-show?

Det lignede noget fra en postapokalyptisk zombiekrigsfilm tilsat en knivspids Matrix, punk og alienisme. Men hvad siger søndagens Balenciaga-show i Paris os egentlig?

En specialdesignet parfume, der efter sigende stank af forrådnelse, blæste søndag ud i publikums ansigter til Balenciagas SS23-show under Paris Fashion Week. Et show, der foruden Bella Hadids Coperni-spraykjole har været på alles læber og formentligt vil huskes i fremtiden som det ikoniske ‘Mud Show’.

Scenografien var noget for sig. En mørk lagerhal var blevet indsmurt i 50 shades of mud og lignede et bombekrater på en slagmark, hvor der i forvejen havde været dødelig nærkamp. Eller måske bare Roskilde Festival i 2007.

De 75 looks på mudwalken divergerede meget i stemning: Fra Kanyes indledende look, der lignede en slags pansret security-uniform delvist i læder, over de glamourøse glittersilhuetter klar til efterårets røde løbere til de lasede grafittimalede tracksuits med disco-clogs til.

“Det første, jeg tænkte, var ’stakkels tøj og sko’, der blev slæbt hen ad gulvet og mudret helt til,” siger Kristian Hindø-Lings, der er indkøber hos Magasin du Nord og selvstændig stylist.

Andre påfaldende elementer var bæreseler med virkelighedstro børnedukker i, handskeformede tasker, spiraltørklæder, alienbriller, ballerinasko, korsetter og plyssede dyretasker, der lignede maltrakterede furbies. I vanlig Balenciaga-stil var meget holdt i sort, men få tyggegumipink, røde og neongule items dukkede op.

“Rent tøjmæssigt var det meget typisk Balenciaga, og jeg er sikker på, det bliver en kommerciel succes,” mener Kristian Hindø-Lings.

Men hvilket budskab sender et show, der i indhold, iscenesættelse og makeup minder om filmen ‘The Road’, men bare mere gotisk, teknouhyggeligt?

Husets kreative direktør, georgiske Demna (der har droppet sit efternavn Gvasalia i tråd med Kanye), kaldte det ifølge Vogue et “very me show” og refererede til krig og identitet i noterne til showet:

“The set of this show is a metaphor for digging for truth and being down to earth. Let us let everyone be anyone and make love not war.”

Han brugte også krigsmetaforer, som at “hver dag bliver en slagmark for at forsvare den unikke identitet,” og “udfordringen er rejse sig og blive ved med at bevæge dig mod dit sande jeg, efter du er blevet banket og slået ned (beaten up and knocked down, red.)”.

Er der et budskab?

Ifølge Kristian Hindø-Lings var det ikke så meget tøjet som scenografien, der var vild, da showet som sædvanligt indeholdt mange sneakers, joggingtøj og glimmer-items. Men han tror sagtens, at shownoterne og scenografien kan være en kommentar til krigen i Ukraine.

“Han (Demna, red.) er ekstremt politisk. Hans sidste show havde en tribute til Ukraine med kjoler i blå og gul,” fortæller modemanden.

“I noterne snakker han om, at verden er fucked. Og han prøver at sige med denne kollektion, at vi ikke skal lave mening ud af mode. Det handler om, at man skal have lov til at være et frirum og ikke puttes i bokse. Måske handler det både om at finde sandheden og en form or tryghed. Han er ekstremt bevidst, for alene det at sige, at man er træt af shownotes i en shownote, er så vildt, at det går viralt,” siger Kristian Hindø-Lings.

Kjolen lavet af City-tasker. Foto: Balenciaga

Også Kanyes optræden som den, der åbner showet, og den sidste kjole, der var upcyclede udgaver af mærkets kendte City-taske, som ingen i modehuset oprindeligt troede på, var med til at cementere, at Demna vil lege med folks opfattelse af Balenciaga, mener Kristian Hindø-Lings:

“At Kanye West åbner showet, er et mindfuck. Alle har prøvet at sætte Balenciaga i bås som et brand til Berghain-kunderne, men samtidigt åbner en megacelebrity showet. Det siger noget om, at de ikke skal komme Balenciaga i en boks.”

Selvom Kristian Hindø-Lings netop mener, at det er Demnas pointe, at vi skal holde os fra at udlede ting fra showet, har han alligevel et bud på, hvad showet fortæller os om den tid, vi lever i:

“Det fortæller om den kommende verdensundergang, og hvordan vi har at gøre med en type kunde og modescene, der er umættelig og konstant vil have nyt. Hvis man kigger på modeshows de sidste ti år, så er det gået fra at blive holdt på rådhuse til mere spændende locations. Det siger noget om vores forbrug af tøj og modenyheder. Men ingen forholder sig kritisk til, at Kanye, der er politisk ukorrekt, er med, fordi Balenciaga er nice to know. Jeg håber vi som forbrugere bliver mere kritiske, men jeg har ikke svaret på hvordan.”

Find mere om
Footer graphics