Så snart kalenderåret nærmer sig februar, vender sæsonens helt store samtaleemne tilbage: fastelavnsbollerne. Overalt i landet, på kontorer, i sportshaller og på gåture rundt om søerne, bliver der diskuteret smag, pris og størrelse på den traditionsrige delikatesse. Og alt tyder på, at fastelavnsbollen ikke har tænkt sig at forlade rampelyset lige med det samme.
Sidste år havde Lagkagehuset en spektakulær fastelavnsbolle-sæson med hjælp fra leveringstjenesten Wolt. Som små blå superhelte drog Wolt-budene af sted og sørgede for, at danskerne kunne få deres fastelavnsbolle-fix direkte på sofaen.
Men succesen har altså nået nye højder i år, hvor Wolt kan melde om en stigning på hele 130 procent i årets leveringer af fastelavnsboller sammenlignet med sidste sæson.
Veganske fastelavnsboller hitter
Lagkagehuset, der står for den største andel af fastelavnsbolle-salget på Wolt, mærker også i år den kraftige efterspørgsel i landets bagerbutikker. Mens favoritten på tværs af landet fortsat er flødevarianten med vanilje, stiger interessen for de veganske fastelavnsboller markant. Med lanceringen af den veganske Bergamotteballade i år og Hindbærballade sidste år, er salget af Lagkagehusets veganske varianter på Wolt i år øget med 180 procent.
“Vi kan tydeligt mærke, at danskerne har en stor appetit på vores fastelavnsboller, det gælder både i butikkerne og gennem online-bestillinger hos Wolt og i vores app Click & Collect. Det er jo fantastisk at se, hvordan både vores traditionelle og nye varianter bliver modtaget med så stor begejstring år efter år, og at de gode muligheder for digital bestilling og levering virkelig har vundet indpas,” siger Søren Bo Steendahl, der er Head of Group Digital hos Lagkagehuset.
Fra Amager til Aabenraa
En del af forklaringen på den massive stigning i fastelavnsbolle-salget ligger i udvidelsen af Wolts dækningsområde.
“Vi ser generelt en meget stor interesse fra danske forbrugere i at kunne bestille online med levering til døren. Derfor har vi udvidet vores dækningsområde fra 40 procent af landet sidste år til 70 procent i dag, så langt flere danskere kan få mulighed for at sætte tænderne i fastelavnsboller, og hvad de ellers måtte have lyst til. Efterspørgslen er selvfølgelig stærk i de bynære områder, men vi ser en klar tendens i, at det i høj grad også breder sig til de mindre byer,” siger Mikkel Tofte, som er kommunikationschef hos Wolt.