Copenhagen Fashion Week løb af stablen i sidste uge, og som altid var der bemærkelsesværdige trends at spotte. Én af disse var den iøjnefaldende brug af charms og plushies, som det danske brand (di)vision præsenterede ved sin SS25 catwalk tirsdag.
Hvad er så det, tænker du måske? Bamser simpelthen, og vedhæng i alle former og størrelser.
Kollektionens elementer vakte minder fra barndommen og en følelse af nostalgi, med en top og en frakke overdynget med bløde bamser i alverdens farver. Desuden var et bælte dekoreret med plastikbamsefigurer, som sendte tankerne tilbage til 00’erne. Pokémon-print og charms indgik også i kollektionen og fangede publikums opmærksomhed.
Denne trend er en del af en større bevægelse i modeverdenen, hvor legende og kitschede elementer finder vej tilbage i folks påklædning.
Også udenfor catwalken var de såkaldte soft toys populære, hvilket modemagasinet Vogue blandt andet fangede på Instagram.
Danske (di)vision er langt fra det eneste brand, der har taget denne trend til sig. En af de helt store forhandlere inden for charms er brandet Bag Crap, der sælger vintage nøgleringe. Selvom det begyndte som en sjov idé, voksede det sig hurtigt til noget meget større.
I et interview med Vogue fortæller bagkvinden, Amanda Marcuson, at det hele startede som en joke: “Min tanke var, hvad er det dummeste, jeg kunne sætte på min Birkin. En Barbie? En hotdog? Hvad med en Barbie og en hotdog?”
Og voila, sådan blev en skør tanke til en stilsensation.