Foto: Frederik Heller

50 mennesker i kø for en gummisko: “Der er lige nu et massivt fællesskab omkring hypekultur”

Den københavnske butik Sidewalk Skateshop har netop haft en helt særlig sko på hylden, der fik folk til at stå længe i kø. Heartbeats var med.

Torsdag den 16. marts kl. 20.00 stillede den 18-årige gymnasieelev August Lindegaard Thomsen sig i kø udenfor Sidewalk Skateshop på Enghave Plads, fordi en helt speciel sneaker skulle frigives fredag formiddag kl. 11.00. Nemlig ’Jordan 4 x Nike SB’ der er et samarbejde – eller i sneaker-lingo et ’collab’ – mellem Air Jordan og Nike SB.

Fredag formiddag står der omkring 50 mennesker sammen med ham. Flest mænd i alderen 16-40 år. Men hvad får dem egentlig til stille sig der i den kolde kø, når de formentlig burde være i skole eller på arbejde?

”Jeg synes, at det bliver meget mere nært på en eller anden måde. Man skal give det lidt liv for at få lov til det. Og jeg synes ikke, det bliver så digitaliseret,” siger August Lindegaard Thomsen

August Linegaard Thomsen fik sit par. Foto: Frederik Heller

Folk taler sammen i køen og spekulerer over, hvor mange par der mon er. Stemning er god, selvom alle på sin vis også er konkurrenter. Det handler i sidste ende om at få et par til sig selv.

På et tidspunkt snyder to drenge sig foran i køen, selvom det anses for at være dårlig stil i forhold til kulturen. Ville man også det i Netto eller til en koncert, og er det socialt acceptabelt, når man står i en fysisk kø og fryser?

De fleste, der står i kø for at købe sneakers, gør det af en af to grunde, fortæller Joachim Idestrup Friis, der er stifter af sneaker-magasinet 7 Inch Paper.

”Den noble er for at være med i et fællesskab, som har et omdrejningspunkt med sneakers som centrum. Den anden grund, og nok den de fleste står der for, er “resell value”, altså de produkter de nu engang står i kø til – som Jordan Nike SB for eksempel – bliver lige nu solgt på StockX til 395 USD. Hvilket er omkring double op på retail-prisen, der var på 225 USD. Så man kan nemt tjene lidt ekstra lommepenge med sådan en hustle,” siger Joachim Idestrup Friis.

August Lindegaard Thomsen står her, fordi det er et ’collab’ mellem to ting, som han holder meget af. Et samarbejde hvor to kulturer fusionerer, nemlig basketball og skateboarding. Der er tale om en sneaker, hvor der ikke er gået på kompromis med kvaliteten og detaljerne, fordi de designet til skatere. De er i deres helt egen liga.

Handler det også om hypen – og om at tjene nogle nemme penge?

”Altså, jeg tror lidt, det er en blanding. Jeg beholder dem 100 procent. Men der er selvfølgelig også penge i det, hvilket er fair nok, når der er et udbud, er der en efterspørgsel. Så det er den blanding, vil jeg sige,” siger August Lindegaard Thomsen.

Ejer af Sidewalk Skateshop, Thomas Madsen. Foto: Frederik Heller

Sidewalk Skateshop har eksisteret siden 2003 og er en af ældste skatebutikker i Danmark. Det, der gør skatebutikken speciel, udover at det er en hyggelig butik, er, at den som en af de eneste skatebutikker i Danmark har en kontrakt med Nike SB. Det betyder, at butikken får de her ekstremt sjældne sneakers, som ofte er skateboardskoen ’Nike ’SB-dunks’.

Ejer Thomas Madsen påpeger selv, at fordi nogle af verdens bedste skatere som Ville Wester og Hugo Boserup, der begge skater for Nike SB, har repræsenteret Sidewalk Skateshop, siden de var 11 år gamle, får det Nike til at vende blikket mod den lille butik på Enghave Plads.

Hvorfor er det så, at lige præcis denne sneaker er så speciel, at folk i alle aldre må have fat i den?

”Det er fordi, at Jordan 4 er en klassiker. Og særligt den farve den kommer i, Pine Green, er også en klassiker. Og så har ’SB’er’ haft en hype gennem de seneste par år med modellen Dunks,” siger Thomas Madsen.

Foto: Frederik Heller.

Moden er ved at skifte

Lige nu oplever vi en masse sneakers i gadebilledet og et voksende fællesskab omkring dem, som har fokus på kulturen, collabs og hypen. Men selvom vi ser voksende fællesskaber, så er der ved at tegne sig et andet billede med hensyn til sneakers i det hele taget, vurderer Joachim Idestrup Friis.

”Vi vil jo nok se en lille tilbagegang i den overordnede sneaker-hype, da moden er ved at rette sig i retningen af mere klassisk fodtøj som loafers, derby shoes og moc-toe shoes. Men på samme tid er der nu et så massivt fællesskab omkring hypekultur, at de rigtigt planlagte lanceringer stadig vil have en fuzz og hype, ligesom vi ser med den her Jordan/Nike SB-model,” siger han.

Sidewalk Skateshop, der også har en butik i Indre By, frigiver skoen i begge deres butikker. Det er en af de vildeste sko, de har haft, og den er med til at holde gang i butikken i en tid, som for mange er lidt hård på grund af krisen.

Samtidig frigiver de også denne gang skoen via en online lodtrækning, et såkaldt ’raffle’.

”Det er egentlig fordi, at hver evig eneste gang vi har en release, skal vi høre på en masse brok fra folk, der ikke får dem, fordi folk bliver jo skuffede, og det kan man godt forstå. Vi hører blandt andet det her med, at hver gang vi laver en release, så er der nogle resellere, som der får fat i alle parrene i sidste ende,” siger Thomas Madsen.

I denne omgang har butikken fået lidt flere par, end den får normalt. Antallet svinger altid fra release til release, hvilket også er med til at skabe mystik og hype omkring udgivelserne. Præcis hvor mange par butikken har fået er dog en forretningshemmelighed.

Footer graphics